Wat ik nu zeg, zal wel als mosterd na de maaltijd komen (of zo beschouwd worden) maar in mijn opinie behandelen de meeste bestuurders hun remmen verkeerd. Zeker de automaat rijders onder ons. De remmen, en of dit nu een BBK is of niet, vinden het gewoon niet echt tof om bloedheet te worden maar ze moeten goed warm worden willen ze hun werk goed doen. Vroegah, daar gaan we weer

, en dan praat ik in de tijd van de Opel E Kadett / Frod Escort / VW Golf nog werden remmen een gemeengoed om te vervangen bij iedere grote beurt. Zeker de remschijven want alles ging of kapot of krom.
Dat is tegenwoordig wel een stukje beter geworden maar nog steeds sneuvelen zeer veel remschijven gewoon door verkeerd gebruik. Als tip voor automaatrijders; nooit je voet op de rem houden bijvoorbeeld bij een stoplicht, beter is het om de handrem te gebruiken en deze erop te trekken. Achter rem je normaliter toch maar voor 25 a 30 % dus die rommel word ook niet zo heet als aan de voorzijde. Geef de remmen de kans om te koelen, zeker na een heftige rit. Ook is het beter om harder en korter ipv slepend te remmen en ook zeker weer bij een automaat.
Mensen 'vertrouwen' teveel op hun ABS en eigenlijk is dit totaal verkeerd; het word de nieuwe, jongere, generatie ook niet meer aangeleerd om goed te remmen bij het halen van hun rijbewijs. Ik bedoel hiermee als de ABS uitvalt of moeten rijden in een auto zonder ABS kunnen ze de auto niet meer onder controle houden met het plotsklaps, lees echt hard, remmen. Immers de ABS zorgt er voor dat de remmen niet blokkeren.
We zien helaas te vaak ongelukken door mensen die teveel op hun ABS vertrouwde (en bleek dat dit dus niet goed werkte cq heeft gewerkt) waardoor de wielen wel blokkeerden en een oncontroleerbare auto als gevolg. Eigenlijk zou men opnieuw moeten leren remmen met een auto zonder ABS om vervolgens de weg op te mogen. Dit zou een tweetal voordelen hebben a)minder onnodige slijtage aan juist die remmen en b)minder ongelukken door een onbestuurbare auto.
Helaas ga je dit er nooit doorheen krijgen bij de instructeurs cq CBR.