Trillen / bonken bij gas loslaten

vibratie in de auto ...

 
 
 
 
 
JPAK
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 18
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Trillen / bonken bij gas loslaten

 · 
Posted: 25.04.2016 - 16:14  ·  #1
Heb hier al een tijdje op het forum gezocht maar niet gevonden. Dus dan maar een nieuw topic. Wie weet ...

Rij al een tijdje in de V70 D5 uit 2003 met 360000 op de teller. Als ik begin te rijden is er niets aan de hand.
Na zo'n minuut of 10 - de auto is wam gereden - gaat bij hogere snelheid bij GAS LOSLATEN (boven de 100KM) de motor zodanig trillen dat het voelbaar wordt in de auto ... zaken gaan resoneren etc. Als ik een langere rit maak (uurtje of zo in de auto) dan gaat de auto ook reeds resoneren bij snelheden rond de 50 KM per uur. Let op: het is dus alleen als ik het gas loslaat of de versnelling in de vrij zet. geef ik iets gaf bij - weg resonatie.

Nav jullie meldingen ivm andere punten heb ik bij Gery de flush gedaan (wellicht dat het aan de tansmissie lag ...). Na de flush met gery rondgereden en hij constateerde het probleem en gaf aan dat het de aandrijfas of kruiskoppeling zou kunnen zijn.

Dan maar naar de garage: zij hebben de hele voorkant onderzocht en geen speling in de assen gevonden (behalve dan hele normale standaard beetjes speling).

Wel kreeg ik de opmerking dat het óf de koppelomvormer zou kunnen zijn óf de motorsteunen.

Uiteraard heb ik de motorsteunen eerst laten vervangen. Dat is vandaag gebeurd maar helaas zonder gewenst resultaat. bij loslaten gas nog steeds resoneren / trillen.

Vraag: heeft iemand ervaring met deze problemen en uiteraard een oplossing?
Volgens gery kan de bak nog zo'n 100000KM mee dus ik hoef die nog niet te vervangen.

Alle oplossingen zijn welkom ...
thanx, Jacques.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Trillen / bonken bij gas loslaten

 · 
Posted: 25.04.2016 - 18:45  ·  #2
Was het inderdaad je koppelomvormer geweest, dan had Gery dit wel herkend.
Denk dat je deze wel uit kunt sluiten.
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Trillen / bonken bij gas loslaten

 · 
Posted: 26.04.2016 - 09:22  ·  #3
Assen waar speling op zit of waar oud vet in zit kunnen zeker zorgen voor trillingen welke komen en gaan.
Bij mij begonnen de problemen ook pas na een aantal (ca 15-20 km) eerst licht resoneren en een paar maanden later schudden van de hele auto. En ook mijn assen zijn visueel in geïnspecteerd en hadden zelfs bijna helemaal geen speling.
Dus al met al kan je alleen de assen uitsluiten als je deze demonteert en onderzoekt..

heb je alle steunen incl torsie steunen vervangen? (5 stuks)
JPAK
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 18
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Trillen / bonken bij gas loslaten

 · 
Posted: 26.04.2016 - 14:29  ·  #4
@Bigdog: dat is dan een geruststelling. ga ik dat uitsluiten.

@Mark: van de steunen zijn er drie vervangen: middenvoor motorsteun, daarnaast zit er nog een kleine steun en achter onder de motor een hydraulische steun. Verder ook van de stabilisatorstang de steunen op de veerpoten; niet die aan de motor zelf. Alhoewel die ook wel veel speling heeft ... maar de garage vond dat niet genoeg.

Wat de assen betreft: die zou ik dan moeten laten vervangen. Volgens mij zijn die niet zo prijzig dat je daarvoor de auto zou moeten verkopen .... dus verder met deze optie dan maar.

Was eigenlijk al stiekem aan het kijken naar een andere - want koppelomvormer en toch al flink gevordere versnellingsbak zijn dure reparaties. Volgens Gery kon ik nog een ton rijden met deze bak. Dat staat de teller ook op 460000 en da's best mooi. Dan wordt het een klusauto (maar niet voor mij ...).

Ga maar eens de garage polsen voor aandrijfassen.

thanx allemaal.
Groet,
Jacques.
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Trillen / bonken bij gas loslaten

 · 
Posted: 26.04.2016 - 19:33  ·  #5
Ja ik ga ook meer richting de motorsteunen en dan vooral de rechtse en de voorste motor steun. Ook eventueel de vacuumklep of leidingen van de actieve dempers zijn verdacht.
Als alle dempers zijn vervangen, is het de vraag hoelang de motor met slechte dempers/steunen heeft gereden, en hoelang dus de lange rechter aandrijfas scheef heeft gewrongen in zijn lager, en in hoe verre het vet er tussenuit is geslagen.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Trillen / bonken bij gas loslaten

 · 
Posted: 26.04.2016 - 19:56  ·  #6
@BIGW:

Opnieuw merk ik dat ik de gedachtegang van kapotte distributiesteun naar defecte aandrijfas niet volg.

Volgens mij zit het lager op de motor gemonteerd. Dus als de motor naar links zakt (als je ervoor staat), dan zakt het steunlager toch gewoon mee? Het zorgt er m.i. voor dat de tripode onder een andere hoek werkt, dat wel. Maar het steunlager is geen koppeling die een hoek moet verwerken. De as blijft onder dezelfde hoek de bak ingaan, omdat de bak ook aan de motor gemonteerd is. Dat steunlager slijt, maar volgens mij slijt het niet harder als de distributiesteun kapot is. Is mijn idee.

Is het niet zo dat dat steunlager na 2-3 ton gewoon z'n beste tijd gehad heeft? En dat én de kapotte steun én de niet zuivere as beide symptoom zijn van het aantal omwentelingen na zoveel uurtjes trouwe dienst?

Is niet persoonlijk; ik ben benieuwd naar de reacties...
JPAK
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 18
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Trillen / bonken bij gas loslaten

 · 
Posted: 26.04.2016 - 22:27  ·  #7
Vanmiddag weer een lang eind gereden met de nieuwe motorsteunen.

Probleem is nu wel wat anders ... bij loslaten gas rond de 100 of 80 (en zelfs een keer bij bocht in gaan en gas loslaten bij zo'n 20-30 KM/u) gaat de boel weer resoneren (alsof je dus op een wasbord rijdt). Bij het verzetten van de versnelling in de N werd het voor deze reparatie niet anders maar nu lijkt het toch iets minder te worden bij het in de neutraal zetten.

Wat ik ook moet opmerken: het probleem doet zich NIET voor als de auto nog koud is. De thermometer moet echt op temp zijn (stand midden) voordat het zich voordoet. Lijkt dus ook iets met warmte te maken te hebben ...

Heb ergens ook nog iets gelezen over EGR vervuiling waardoor de toevoer bij gas-los verkeerd wordt waardoor de motor anders gaat lopen - maar dat is overigens weer in tegenspraak met het feit dat hij nu anders reageert na de motorsteun reparatie. Dat heeft weer niets met EGR te maken.

Denk dat ik maar eens bij een echte Volvo garage lang ga en dan eens een proefritje met een monteur ga maken. Misschien helpt dat ... die mannen zitten natuurlijk de hele dag (ook) dit soort problemen op te lossen. (en dat is geen verwijt aan jullie hier maar ik moet snel een oplossing hebben want so doorrijden is niet echt prettig / veilig).

Of heeft iemand nog meer tips??

Thanx, Jacques.
JPAK
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 18
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Trillen / bonken bij gas loslaten

 · 
Posted: 26.04.2016 - 23:15  ·  #8
@mark:

Op bijgevoegd plaatje zijn vervangen:
Voorste steun nr. 5
Nr. 6
en de twee steunen van de stabilisatorstang (aan de zijkant dus).

Vraag me af, nu ik het schema bekijk, waarom de onderste-achterste nr 5 niet is vervangen???

Denk dat ik zelf even de steun van de stabilisator bovenop ga vervangen; is dat ook weer geregeld.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Trillen / bonken bij gas loslaten

 · 
Posted: 27.04.2016 - 09:08  ·  #9
als je met 'echte Volvogarage' de dealer bedoeld, ben ik het niet met je eens; ik zou eerder een Volvospecialist zoeken. Die komen vaker met de wat oudere auto's in contact.
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Trillen / bonken bij gas loslaten

 · 
Posted: 27.04.2016 - 13:14  ·  #10
Quote door Janmulder

@BIGW:

Opnieuw merk ik dat ik de gedachtegang van kapotte distributiesteun naar defecte aandrijfas niet volg.

Volgens mij zit het lager op de motor gemonteerd. Dus als de motor naar links zakt (als je ervoor staat), dan zakt het steunlager toch gewoon mee? Het zorgt er m.i. voor dat de tripode onder een andere hoek werkt, dat wel. Maar het steunlager is geen koppeling die een hoek moet verwerken. De as blijft onder dezelfde hoek de bak ingaan, omdat de bak ook aan de motor gemonteerd is. Dat steunlager slijt, maar volgens mij slijt het niet harder als de distributiesteun kapot is. Is mijn idee.

Is het niet zo dat dat steunlager na 2-3 ton gewoon z'n beste tijd gehad heeft? En dat én de kapotte steun én de niet zuivere as beide symptoom zijn van het aantal omwentelingen na zoveel uurtjes trouwe dienst?

Is niet persoonlijk; ik ben benieuwd naar de reacties...

Bij defecte motorsteun hangt het blok schuin waardoor de as niet meer recht in de bak zit waardoor het lager wordt belast, vooral de rechter en de voorste motorsteun zorgen voor een juiste positie van het motorblok t.o.v. het subframe.
JPAK
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 18
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Trillen / bonken bij gas loslaten

 · 
Posted: 27.04.2016 - 14:15  ·  #11
@Jan Mulder:
Specialist is dat bijvoorbeeld Serva in Amersfoort???
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Trillen / bonken bij gas loslaten

 · 
Posted: 27.04.2016 - 20:16  ·  #12
Quote door JPAK

@Jan Mulder:
Specialist is dat bijvoorbeeld Serva in Amersfoort???


De forum sponsors op zijn specialist welke worden bedoeld, al wil niet zeggen onbekend niet goed echter geen info over Serve.
Ik persoonlijk ben grote fan van Volvotune Elst, zit ook bij mijn in de buurt scheelt ook.
Hou goed in de gaten dat meerdere dealers niet meer de kennis in huis hebben voor de "oudere" Volvo's, gewoon omdat deze te weinig voorkomen bij hun, de dealer leeft van de "lease" tegenwoordig.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Trillen / bonken bij gas loslaten

 · 
Posted: 27.04.2016 - 23:08  ·  #13
Wat BIGW zegt: bij de dealer komen vooral de nieuwere auto's. Na een jaar of wat worden ze meestal of universeel of dichtsbijzijnd onderhouden.

Volvospecialist wil zeggen dat een garage zich toelegt op het onderhoud van de Volvo's. Vaak de wat oudere modellen (ouder dan de leasetermijn, en nog ouder).

Ik weet niet waar je woont, maar gok zo rond Amersfoort (gezien je voorstel). Er is een topic waarin Volvospecialisten per regio geordend zijn. Elst (Volvoservice) is super, zijn ook betrokken bij de andere fora. Bij mij doet een Volvospecialist uit Urk onderhoud. Uiterst tevreden over.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Trillen / bonken bij gas loslaten

 · 
Posted: 27.04.2016 - 23:13  ·  #14
Quote door BIGW



Bij defecte motorsteun hangt het blok schuin waardoor de as niet meer recht in de bak zit waardoor het lager wordt belast, vooral de rechter en de voorste motorsteun zorgen voor een juiste positie van het motorblok t.o.v. het subframe.
[/quote]

Dus: Bij een defecte motorsteun verandert de hoek van de versnellingsbak ten opzichte van de motor??? Ik wil niet vervelend zijn, maar ik vat het niet...

Te meer omdat ergens ook gezegd is: als de distibutiesteun gaar is, wordt de versnellingsbak steun naar zijkant getrokken (ik meen: Grovedude); dat kan alleen als motor en versnellingsbak strak op elkaar zitten.

Ik geef toe: ik heb geen opleiding voor autotechnicus gevolgd...
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Trillen / bonken bij gas loslaten

 · 
Posted: 27.04.2016 - 23:54  ·  #15
Misschien eens onderstaande bovenaanzicht schets bekijken. Als de steun aan de onderzijde van de motor inzakt (in de schets rechtsonder het motorblok gedacht), zullen de aandrijfassen (uitgaand van de vaste constructie motor/versnellingsbak) onder een hoek t.o.v. de wielen komen. Hierdoor krijgen de homokinetische koppelingen het razend druk, want ze moeten per omwenteling de krachten en omtreksnelheden steeds corrigeren om uiteindelijk een eenparige beweging aan het wiel te bewerkstelligen. De geringste afwijking of slijtage aan deze koppelingen zal zich dan doen gevoelen en zich uiten als trillingen/resonanties.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0