Nijmegen is in de buurt van Elst... Bij mijn XC70 had ik precies hetzelfde probleem. Trillen tussen de 80 en 100KM/u, het is nu opgelost na een korte inspectie door dennis van Volvoservice. Mijn beiden voorassen zijn vervangen en het is allemaal trillingsvrij nu! Ik zou aan raden om even langs volvoservice te rijden
Ik kan zeker eens langs Elst gaan, maar kan iemand mij uitleggen hoe ik (op de brug eventueel) kan zien of er wat mis is met de aandrijfas?
Ik lees dat veel mensen deze gaan vervangen dus ik neem aan dat er van te voren een goede diagnose gesteld kan worden.
Als ik de as vast pak, hoe mag deze bewegen en waar mag deze speling hebben?
Mijn V70 (2012) had vrij nieuwe Michelin premacy.
Ook trillen, in stuur en zitting. Bleek dat mijn achterbanden gecupt waren. Voel je als je met je hand erover gaat. Slijten niet mooi af, hebben veel moderne auto's last van volgens mijn bandenman.
Wat bij mij helpt is spanning ophogen waardoor middendeel wat meer slijt.
succes!
Ik heb ook last gehad van een trilling die merkbaar werd rond die snelheid. Bij mij was het ook zo dat als ik een bocht naar links maakte op de snelweg de trilling erger leek te worden. Uit eindelijk bleek het bij mij om een kapotte wiellager rechts voor te zijn. Misschien heb je er wat aan?
De banden zijn ongeveer 2 jaar oud en ook de DOT code is van die tijd.
Wat ik inmiddels heb gedaan is de bandenspanning rondom op 2.6 bar gezet. Normaal staat deze rond de 2.5 bar. Gek genoeg is het trillen minder geworden. Het is niet weg, maar het is echt een verschil met eerst.
Ik kijk het effe aan en zal als de winterbanden weer gereed zijn hier eens mee gaan rijden. Kijken of dat verschil maakt.
Ik ben inmiddels veilig aangekomen in de Morvan. De auto heeft het prima uitgehouden, ik had ook niet anders verwacht. Trillen blijft, de ene keer meer dan de andere. De weggetjes hier zijn ook van een matige kwaliteit dus het is lastig beoordelen waar het trillen nou van komt.
Als ik thuis ben zal ik verder gaan zoeken. Wellicht ligt het inderdaad aan een aandrijfas, maar ik wil eerst weten welke voor ik lukraak dingen ga vervangen.
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39875 Geregistreerd: 07 / 2009
Ik heb sinds kort precies hetzelfde probleem. Met optrekken, remmen en bochten wordt het geluid NIET erger.
De auto opnieuw laten uitlijnen, nieuwe Michelin-banden (moest toch al gebeuren), precisie laten balanceren (als je er naar vraagt, voeren ze dat zo voor je uit).
Remschijfnaaf en lagerpasvlak goed schoongemaakt (echter nauwelijks roest).
Half jaar geleden is er een nieuwe linker aandrijfas onder gekomen. Rechts is dat 2 jaar geleden gebeurd. Schokdempers voor en achter zijn een jaar geleden vervangen.
Alle wiellagers hebben geen speling (ook de tip om na te gaan of de vering trilt bij ronddraaien wiel leverde niets op).
Fuseekogels en draagarmen half jaar geleden vervangen.
De achterbanden zijn een half jaar oud en hebben nog ruim voldoende profiel (al is de binnenzijde wel flink afgesleten door scheefstand van de wielen bij zware belading).
Ik ben dus heel benieuwd of andere achterbanden bij Topic-starter het probleem verhelpt.
Gisteren heb ik de winterbanden gemonteerd en moest daarna een stuk rijden. Het trillen is (voor zover ik nu kan beoordelen) ontzettend verminderd. Eigenlijk zo goed als weg. Wellicht ligt het dan toch aan de banden of velgen van m'n zomerset? Dat zijn Michelin Primacy, nu ligt er Dunlop 5D onder.
Het enige waar ik wel achter kom is dat ik ergens speling heb. Auto is opgekrikt en ik pak het voorwiel vast op 9 en 3 uur. Dan kan ik het een klein beetje bewegen. Ook zie ik hierbij de stuurstang bewegen (wat misschien niet gek is). Als ik de band vastheb op 12 en 6 uur is er geen speling. Bij beide voorwielen is dit het geval.
Waar duidt dit op? Stuurkogels? Binnenste stuurstang? Wiellager?
Zowel met remmen als optrekken blijft de auto mooi rechtuit rijden, ook hoor ik geen geluiden van het wiellager.
Of is het normaal dat hier een kleine speling op zit?
Ik hoor geen gekke geluiden en ook trilt de veer niet als ik het wiel ronddraai.
Ik kruip niet graag onder de auto wanneer deze op de krik staat en iemand anders aan het wiel trekt... In dat geval moet ik het overlaten aan de garage.