Trillen tussen 80 en 110km/u

Aandrijfas, velg of een ander probleem?

Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

Re: Trillen tussen 80 en 110km/u

· 
Posted: 12.11.2017 - 10:25  ·  #31
Dan zet je er toch een as steuntje bij.

Maar kogels bij dat type gaan wel vaker.

Zowel buiten als binnenste.

Ook fuseekogels gaan regelmatig stuk. Zie mijn foto (lag er serieus bijna uit) levensgevaarlijk.

Maar 9 en 3 uur duidt op stuurkogels binnen of buiten.

Edit: ik lees nergens dat je de winterset ook hebt laten balanceren, heb je dat wel laten doen?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 42
Subject:

· 
Posted: 12.11.2017 - 10:33  ·  #32
De winterbanden zijn gebalanceerd. Maar ook al was dat niet zo, dat zou de speling niet verklaren. Het is inderdaad alleen op 3 en 9 uur, dus dan zou de fuseekogel niet zo waarschijnlijk zijn dacht ik?
Binnenste en buitenste stuurkogels vervangen dus...
Goed zelf te doen?
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 12.11.2017 - 10:38  ·  #33
Als het met de winterset minder erg is dan met de zomerset dan zou ik toch echt denken dat het iets met velgen of banden temaken heeft.

Misschien kun je de velgen eens laten controleren, richten.
Voor het zelfde geld heb je in beide sets wel een velg zitten die minder is.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.11.2017 - 10:40  ·  #34
Persoonlijk vind ik dat je eerst goed moet kijken voordat je alles gaat vernieuwen. Zonde van het geld.

Daarbij als de binnenste kogel iets speling hebben (zeg 0.2 - 0.4) dan zou ik daar echt niks aan doen. Is overigens ook geen apk punt. Daar word alleen naar de buitenste gekeken.

Dus eerst goed kijken welke er speling hebben, en doe het ook eens met draaiende motor (stuurbekrachtiging aan)

Vergeet niet dat die kogels de trillingen niet oplossen, dat staat los van elkaar.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.11.2017 - 11:49  ·  #35
Volgens mij lopen er nu 2 dingetjes door elkaar. Mijn fout, want het staat in 1 topic.

Het trillen is met het monteren van de winterbanden zo goed als weg. Dat lijkt mij dus opgelost. De oorzaak zal ik moeten zoeken in de velg/band van de zomerset.

Het andere punt is dat ik bij het monteren van de winterbanden een speling voelde wanneer ik het wiel beweeg (handen op 9 en 3 uur). Ik loop altijd een paar dingetjes na (draagarmrubbers, ashoezen, staat van de remschijven en blokken enz) en dit viel mij op. Als het geen APK afkeur is laat ik het even en zal het navragen bij de keuring. Ik ben zelf namelijk ook geen voorstander van zomaar dingen vervangen.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 12.11.2017 - 12:20  ·  #36
Dan zou ik de zomerset de velgen van laten controleren.

Als die oke zijn dan kun je aannemen dat de trilling in je banden zit.

Controleren is dus niet balanceren.
Richten.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 12.11.2017 - 19:13  ·  #37
Topic stuurkogels: binnenste stuurkogels zijn ook gewoon apk afkeur hoor. als je de speling niet kunt zien bij de buitenste stuurlogel is het waarschijnlijk de binnenste :-) ik heb dat op dit moment ook en zie dat doordat de rubbermantel om de binnenste stuuurkogel beweging laast zien zonder dat de stuuras beweegt. ( zeg maar het andere wiel op de grond beweegt niet.) Je kunt ook buitenste even uit fusee halen en dan trekken en duwen wordt t al snel duidelijk.

om te vervangen heb je nodig

; nieuwe stuurkogel(let op of SMI of ZF type) mogelijk slangeklemmen voor rubber hoes stuurkogel. en een balhoofdsleutel 32 wat vet. Daarnaast moet je voorkant opnieuw uitlijnen.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.11.2017 - 19:17  ·  #38
Nee hoor.

Zie punt 7 en dan toelichting. Het is zelfs geen ac punt. Ik dacht dat eerst ook.

Tot een colega apk keurmeester mij erop attendeerde.

https://handboek.rdw.nl/regelg…fault.aspx
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.11.2017 - 19:21  ·  #39
ds mooi dan want meerdere leden waaronder ikzelf heb dit moeten verhelpen om een apk te krijgen...

en ik lees zo snel nergens dat binnenste stuurkogels vrijgesteld zijn van spelingseisen... of ik lees te snel..

nou gaat t me overigens niet alleen om de apk ik voel het in mn stuur en daar hou ik niet van.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.11.2017 - 19:31  ·  #40
Die binnenste kogels zitten in een hoes, je kan niet zien of die speling hebben of het stuurhuis zelf. Uit ervaring weten wij wel beter natuurlijk. Maar voor de apk behoort de keurmeester het boek te volgen.

Dat die binnenste kogel wat speling hebben kan echt geen kwaad, en bij minimale speling voel je dat ook absoluut niet. Daarbij komt dat die speling (minimaal) al weg is bij lopende motor. De stuurpomp zet dan toch een bepaalde druk op het stuurhuis en stuurstangen.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.11.2017 - 19:35  ·  #41
Maar je kunt de speling wel voelen aan t wiel en dat deed mijn keurmeester. dat valt dan onder teveel speling op stuurdelen en dus apk afkeur. maar ik snap dat dat verschillend geïnterpreteerd kan worden.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.11.2017 - 20:01  ·  #42
Je hebt stuurdelen en stuurdelen. Ze zijn niet allemaal hetzelfde.

Keurt hij ook auto’s af die 10 graden stuur verdraaiing nodig hebben om te beginnen te sturen?

Het boek is leidend, niet de interpretatie, en ja dat boek is soms erggggg lastig!

Maar maakt ook verder niet uit, de apk is vaak niet zo streng als soms wel word voor gehouden.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 52
Subject:

· 
Posted: 27.11.2017 - 11:45  ·  #43
Vreemd dat de apk regels blijkbaar tussen de keurmeesters verschillen. Bij mij is het tot 2 maal gezegd dat het afkeur zou worden als de binnenste kogels teveel speling zouden hebben. Een paar maanden geleden samen met Frank nog de 2e vervangen. Maargoed, de apk regels veranderen bijna met de dag, sommige keurmeesters worden er gek van.

Overmatige speling op de binnenste stuurkogels kunnen heel goed voor vervelende trillingen zorgen. Plus het is nu eenmaal zo dat als er ergens in de stuurinrichting speling zit, dit doorwerkt naar de rest van de stuurinrichting met de tijd. Vervangen van de binnenste kogels is niet heel erg veel werk en kan dus meer voorkomen dan dat je in 1e instantie denkt.
Speling bemerken met de band vasthouden op 9 en 3 uur is een indicatie van de binnenste kogel(s), maar er moet wel een heeeel klein beetje speling inzitten is mij verteld. Even laten checken door een keurmeester dus als je twijfelt.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.11.2017 - 15:14  ·  #44
Auto is vandaag gekeurd (goedgekeurd zonder opmerkingen) en op mijn verzoek heeft de keurmeester naar de speling gekeken. Hij bevestigde dat het uit de binnenste stuurkogels komt, maar dat het zo miniem is dat hij er niets aan zou doen. Overigens zei hij ook dat het geen APK afkeur zou zijn omdat er een hoes omheen zit. Zoals al werd geschreven hierboven. Tenzij de speling zo erg was dat het de hele stuurinrichting zou beïnvloeden.

Ik wil het in het voorjaar wel aanpakken samen met de buitenste stuurkogels aangezien dit nog niet eerder is vervangen. Ik zie dat er een complete kit is van Febi, met daarin stuurkogel, spoorstang, nieuw rubber hoes en alle attributen. Normaal zou mijn voorkeur uitgaan naar Lemforder, maar dit is wel een handige set. Iemand ervaring hiermee?

https://www.auto-onderdelen24.nl/febi-bilstein/7549168
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 29.11.2017 - 15:27  ·  #45
Febi is toch ook geen slecht merk? Ik heb in mijn leven al een hoop Febi onderdelen geplaatst op al mijn auto's

Selected quotes for multi-quoting:   0