Trillen tussen 80 en 110km/u

Aandrijfas, velg of een ander probleem?

Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 42
Subject:

Trillen tussen 80 en 110km/u

· 
Posted: 05.07.2017 - 17:36  ·  #1
Zoals de titel doet vermoeden, mijn stuur trilt flink tussen de 80 en 110km/u. Zowel bij deze snelheid op de cruise control als tijdens accelereren bij deze snelheden. Boven deze snelheid neemt het trillen af en is het stuur zo goed als stil. Wanneer ik accelereer van 130 naar 160 km/u is het stuur ook stil.

Nu is ieders eerste reactie: wielen laten balanceren. Maar dat heb ik een paar weken geleden juist laten doen omdat het stuur trilde. De kleine onbalans die er nog zat is toen opgeheven.
Nu hoor ik veel over de aandrijfassen en gezien de km stand zou dat natuurlijk best eens kunnen. Maar dan kan ik niet verklaren waarom het juist bij deze snelheden gebeurt en niet bij accelereren naar de 160 km/h. Ook dan komt er een bak koppel vrij en dat zou je moeten merken met een slechte aandrijfas.
Ook zaken als draagarmen, fuseekogel en stuurstang zijn zonder speling. Althans, bij de laatste APK.

Gezien het verhaal moet het toch bijna wel aan de banden liggen? Kan ik nog meer doen om dingen uit te sluiten?
Misschien eens nieuw vet in de homokineten?

Banden zijn Michelin Privacy 3 in de maat 205-55-16. Velgen zijn replica's van de Pegasus, maar daar rijd ik al 6 jaar mee zonder trillingen....
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

Re: Trillen tussen 80 en 110km/u

· 
Posted: 05.07.2017 - 18:05  ·  #2

Maar dat heb ik een paar weken geleden juist laten doen omdat het stuur trilde

Als het balanceerloodje er nu afgevallen is ben je zo weer terug bij af............
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 05.07.2017 - 18:09  ·  #3
Ik had het zelfde en de wielen waren perfect uitgebalanceerd.
Alleen zat er in 3 velgen een slag.
Nadat ze gericht waren leek de A4 een biljart laken.

Filmpje van het richten.
https://youtu.be/2Kv-AkSXppI
JanRSmit
Forumlid.
Geslacht: n/a
Leeftijd: 70
Subject:

· 
Posted: 05.07.2017 - 18:41  ·  #4
laatst mijn wielen laten balanceren bij kwikfit. Heb erbij gestaan, geen gekke dingen gezien. Toch bleek daarna bij het rijden dat alle 4 de wielen niet goed gebalanceerd waren. Toen bij een andere firma laten balanceren, en nu is het perfect.
BIGW
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 05.07.2017 - 19:57  ·  #5
Links met rechts omruilen of voor achter wisselen, gaat de trillingen weg weet je genoeg. Blijft het zit het niet in de banden.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.07.2017 - 19:59  ·  #6
Een slag in de velg zou natuurlijk kunnen, maar hoe kom je daar achter? Kan je dat al opmerken wanneer je de banden laat balanceren?
Ik moet er bij vertellen dat ik het trillen begon te merken nadat ik beide veerpoten heb vervangen. Daarbij heb ik niets geks gedaan met de aandrijfas, maar wellicht dat een en ander wel met elkaar te maken kunnen hebben?
Aan de andere kant, met een slechte aandrijfas zou ik op alle snelheden toch trillen moeten hebben? Of bij het accelereren bij alle snelheden?

Wielen omruilen zou ik graag doen, helaas is mijn winterset nu nog niet gereed vanwege het opknappen van de velgen.
Misschien moet ik even wachten tot ik dat kan proberen.
BIGW
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 05.07.2017 - 20:04  ·  #7
Met het vervangen van de veer poten worden de aandrijfassen wel zwaar verdacht, zeker indien deze al wat ouder zijn, heb er zelf dit jaar ook twee nieuwe onder moeten zetten naar eerst van alles en nog te hebben geprobeerd om de trilling eruit te krijgen.
Imitatie assen van auto Rima, dus nieuw ben jè klaar voor onder de 500 euries.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 05.07.2017 - 20:11  ·  #8
Ik mag aannemen dat hij is uitgelijnd?
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.07.2017 - 21:13  ·  #9
Quote door hermanusb

Ik mag aannemen dat hij is uitgelijnd?

Jazeker.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 05.07.2017 - 22:42  ·  #10
Wisselen van de banden heeft weinig zin als ze alle 4 verkeerd gebalanceerd zijn.
De meeste machines ronden af en bij een Volvo merk je dat.
Goede balanceerders zijn net zo belangrijk als goede uitlijners.

@Jeroen,
Heb je de naven wel goed schoongemaakt ?
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 05.07.2017 - 23:49  ·  #11
Ik zou ook denken opnieuw balanceren en dan op de fine stand. tevens velgen checken zou een goede balanceerder ook moeten doen. Oja een keer wisselen met een ander set die niet trilt van ander forumlid of winter set of zo...
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.07.2017 - 00:19  ·  #12
Ter voorbeeld en vermaak:
Onlangs reed ik met mijn V70R op de snelweg met een snelheid van zo'n 130km/h, C-four stond op Sport en een lichte trilling in de auto, zeker niet hinderlijk, was waarneembaar. Op het moment dat ik de C-four op Advanced zette waren de trillingen zeer goed te voelen en vreselijk irritant.

Daaruit zou je op kunnen maken dat als je veerpoten onder je auto had zitten die niet best meer waren (lees slap) en je voelde niets en er nu veerpoten onder zitten die stugger zijn en je voelt wel trillingen, dat je toch nog even de boel moet laten balanceren.
En tijdens het balanceren kunnen ze je ook wel laten zien of je een slag of hobbel in je velg hebt zitten. Dat deden ze bij mij in elk geval wel om uit te sluiten dat ik na het balanceren terug zou komen met de opmerking dat het trillen nog niet voorbij was.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.07.2017 - 10:04  ·  #13
Okee. Eerste stap is dus opnieuw de banden laten balanceren door iemand die dat met meer precisie doet.
Nu heb ik een bedrijf gevonden met zo'n Hunter apparaat met aanlooprol, wat erg goed schijnt te zijn, maar die vraagt €75 voor 4 wielen. Serieuze bedragen lijkt mij?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.07.2017 - 12:02  ·  #14
Heeft het oppervlak van de band geen bobbel?

Met mijn klassieker had ik 9 jaar oude banden (nieuw gekocht in 2008, weinig gebruikt) en van 1 was het karkas gebroken door ouderdom, daardoor kwam er een bobbel op de band. Bobbel klinkt trouwens meer dan het was, het was eigenlijk niet te zien met het wiel gemonteerd. Op het balanceerapparaat wel, niet door gewichtsverschil (balancering was prima) maar als je langs het oppervlak keek zag je een hoogteverschil.
Is wel te voelen als je het wiel opkrikt en vrij laat ronddraaien, en dan met de hand de oppervlakte voelt of net langs het oppervlak van de band kijkt tegen een lichte achtergrond, dan kan je ook zien of de band mooi vlak is.
Karkasbreuk kan je trouwens ook krijgen door een flink gat in de weg of een stoeprand oid.

Hoe oud zijn je banden? Als je het niet weet kan je dat zien aan de DOT code op de band (4 cijfertjes, meestal in een ovaaltje, waarvan de eerste 2 cijfers de week, en de laatste 2 cijfers het jaar van productie aangeven). Ook al heb je nieuwe banden gekocht, heb je misschien toch oude gekregen? Of tweedehands banden kunnen ook oud zijn.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.07.2017 - 12:14  ·  #15
En bobbel voel je op bij lagere snelheden. Tenminste dat merkte ik met m'n vroegere Vectra die had twee banden met gebroken carcas

Selected quotes for multi-quoting:   0