Trillend stuur bij fors accelereren

Wat is de invloed van het uitlijnen

BIGW
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

Re: Trillend stuur bij fors accelereren

· 
Posted: 28.06.2016 - 21:22  ·  #31
Quote door Musicus

Voordeel is dan wel dat je weet welke kant je moet gaan vervangen. Ik dacht dat net zoals bij jou de rechter kant het vaakst wordt vervangen?

Gezien jou kilometerstand zou ik gewoon voor een andere as gaan, de mijn heeft 470 op de klok, weet niet of dit de eerste was, echter het verschil is aanzienelijk.
Kijk ook meteen even na of er op het brede gedeelte net na het vaste lager een slijtspoor over de 4 nokken zit, dus de zwarte lak er af. In dat geval heb je ook versleten motor steunen, de voorste en de rechter motorsteun houden de motor recht t.o.v. de geometrie van de aandrijf assen.
Simpel gezegd, als je motorsteunen versleten zijn, heeft dit ook zeer nadelige gevolgen voor vooral de lange aandrijf as, dit kan ook een oorzaak zijn van het trillen van je aandrijfas, deze stand heeft dan de homokineet uit zijn fatsoen gedraaid.

Leuk het zo'n Volvo, het is net een boot, kost een godsvermogen, maar als alles doet wat het moet doen, rij je als een VORST!!

Gr. Wibo :thumb:
Musicus
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 28.06.2016 - 21:45  ·  #32
Het is inderdaad z'n eerste as. Mocht ik een andere nodig hebben ga ik informeren bij Rima en bij Geenacker (bij mij in de stad).
Rechter motorsteun is vorig jaar vervangen in Elst, de versnellingsbak steun en bovenste motorsteun heb ik dat jaar zelf vervangen.
Toch wacht ik even komende vrijdag af, wanneer ik terug naar de uitlijner ga en ook de banden laat balanceren.
Eerst controleren wat het makkelijkst en goedkoopst is.

Vandaag dik 300km gereden, behalve af en toe wat trillen bij accelereren rijdt het op cruisesnelheid (130) nog steeds heerlijk. En dat bij deze stand...
Mark
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 29.06.2016 - 08:30  ·  #33
Als ik bij parts for Zweden kijk komt een as boven de 800 Eurie's uit.....dus dan lijkt me 125 een nette prijs.

800,- voor een as.. dan gaat er iets niet goed.
Ik heb mijn beide assen dit jaar laten vervangen door MMTS maar was bij lange na geen 800,- euro kwijt.

De lange as 200,- en de korte as om en na bij de 150,- assen komen van V-Parts en zijn OEM en nieuw.
Dus 125,- voor een gebruikte as zou ik écht te duur vinden, je weet immers nog steeds niet wat je koopt.
yes996
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 29.06.2016 - 09:46  ·  #34
Quote door Musicus

Het is inderdaad z'n eerste as. Mocht ik een andere nodig hebben ga ik informeren bij Rima en bij Geenacker (bij mij in de stad).
Rechter motorsteun is vorig jaar vervangen in Elst, de versnellingsbak steun en bovenste motorsteun heb ik dat jaar zelf vervangen.
Toch wacht ik even komende vrijdag af, wanneer ik terug naar de uitlijner ga en ook de banden laat balanceren.
Eerst controleren wat het makkelijkst en goedkoopst is.

Vandaag dik 300km gereden, behalve af en toe wat trillen bij accelereren rijdt het op cruisesnelheid (130) nog steeds heerlijk. En dat bij deze stand...

Ik zou lekker doorrijden tot je duidelijk merkt wat de oorzaak is.
Misschien kan je nog heel lang doorrijden voor je kosten hoeft te maken.
Een klein beetje trillen bij fors optrekken daar kan je toch wel mee leven?
Musicus
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 01.07.2016 - 15:30  ·  #35
De huidige stand van zaken:
Afgelopen week zo'n 800 km gereden en tot mijn verbazing leek het trillen iedere keer minder te worden. Vandaag naar de uitlijner/bandenman geweest en het het probleem daar besproken. Hij kwam met de mogelijkheid dat het karkas van de band zich zou moeten zetten naar de nieuwe wielstand nadat deze 40.000km in een andere stand heeft gestaan.
Daarna de auto op de brug om alle velgen opnieuw te balanceren. Er bleek bij iedere velg een onbalans te zijn, soms van wel 30 gram. Bij montage in 2015 was alles gebalanceerd, dit komt dus blijkbaar door de slijtage van de band.
Nu rijdt de auto veel rustiger en is het trillen bij accelereren nauwelijks aanwezig. Ik zeg nauwelijks, want ik heb slechts 30km naar huis gereden en daar was het erg druk en was een max van 100km/u.
Het balanceren geeft echt een groot verschil!

Maandag volgt er weer een lange rit rit, dan kan ik meer vertellen.

Selected quotes for multi-quoting:   0