Afgelopen week heb ik de veerpoten vervangen. Daarna heb ik de auto voor de zekerheid laten uitlijnen. Was op zicht niet nodig, maar aangezien het stuur altijd al een beetje scheef stond bij rechtuit rijden leek het me geen overbodige luxe.
Uitlijnen is goed gelukt, camber was al mooi gelijk, iets toespoor laten zetten, prima.
Na een paar 100 km rijden valt het volgende ineens op:
Wanneer ik fors accelereer van bijvoorbeeld 90 naar 120 trilt het stuur flink. Wanneer ik op snelheid ben neemt dit weer af, maar is niet helemaal weg. Wanneer ik accelereer van 120 naar 150 trilt het stuur nauwelijks. Bij rustig accelereren trilt het stuur niet
Mijn eerste gedachte: onbalans in de wielen of in het slechtste geval de aandrijfas. Bij het monteren van de veerpoot heb ik het fuseestuk altijd ondersteund en hebben we er niet aan lopen trekken. Dit om de as en homokineet te sparen. Voor vervanging van de veerpoten was het trillen bij accelereren er niet dus ik zou het raar vinden dat er nu ineens onbalans in de wielen is ontstaan.
Een andere gedachte is: wat is het effect van de uitlijnijng op het gedrag tijdens accelereren? Ik weet dat er mensen op het forum zijn die zelf uitlijnen en al veel hebben geprobeerd. Kan ik beter wat meer toespoor hebben of wat meer neutraal?
Uitlijnen is goed gelukt, camber was al mooi gelijk, iets toespoor laten zetten, prima.
Na een paar 100 km rijden valt het volgende ineens op:
Wanneer ik fors accelereer van bijvoorbeeld 90 naar 120 trilt het stuur flink. Wanneer ik op snelheid ben neemt dit weer af, maar is niet helemaal weg. Wanneer ik accelereer van 120 naar 150 trilt het stuur nauwelijks. Bij rustig accelereren trilt het stuur niet
Mijn eerste gedachte: onbalans in de wielen of in het slechtste geval de aandrijfas. Bij het monteren van de veerpoot heb ik het fuseestuk altijd ondersteund en hebben we er niet aan lopen trekken. Dit om de as en homokineet te sparen. Voor vervanging van de veerpoten was het trillen bij accelereren er niet dus ik zou het raar vinden dat er nu ineens onbalans in de wielen is ontstaan.
Een andere gedachte is: wat is het effect van de uitlijnijng op het gedrag tijdens accelereren? Ik weet dat er mensen op het forum zijn die zelf uitlijnen en al veel hebben geprobeerd. Kan ik beter wat meer toespoor hebben of wat meer neutraal?