Hallo,
Mijn V70N 2.4D 163pk uit 2006 (euro 4) handgeschakeld met 310000km heeft last van een vervelende trilling.
Dit is er de afgelopen 50dkm aan gedaan.
Alle motorsteunen vervangen
Vliegwiel en koppeling vervangen
Koprevisie
Vacuümpomp en rembekrachtiger vervangen
Voorste draagarmen vervangen
Verstuivers getest en 3 vervangen
De auto rijdt verder goed, en de motor loopt mooi. De auto is gechipt, maar de EGR is niet weg geschreven. er is geen vacuüm lek en de inlaat is schoon. Alleen bij koude start klimt de motor in toeren en tijdens terugzakken naar stationair dan hapert de motor. dit is in de winter erger dan in de zomer.
Sporadisch krijg ik bij het starten een antiskid melding, maar deze is na max 2km weer weg. de auto heeft geen foutcodes, alleen eentje die te maken heeft met een stuurhoeksensor. Ik heb al gelezen dat dit te maken kan hebben met slechte solderingen in de ABS module en dus de melding kan veroorzaken.
Als de auto stil staat en stationair draait, dan trilt deze enorm. trap ik op de rem, dan wordt het nog erger. het lijkt de ene keer erger dan de andere keer. koud warm maakt niet uit, maar de trilling is er altijd.
Ik vond de auto vanaf de aankoop al iets rumoerig bij stationair, ging er vanuit dat het kwam door de leeftijd en de 5 cilinder diesel. Maar sinds ik de voorste draagarmen vervangen heb is het niet normaal meer. Dit komt doordat de verse rubbers de trillingen beter doorgeven.
Ik heb de auto bij Nordicar laten nakijken. Ze waren het eens dat de trilling niet normaal is, maar konden niks vinden. Het enige wat ze zeiden is de verstuivers laten testen. Dit gedaan en 3 vervangen, maar helpt niks.
Laatst zelf de auto maar op de brug gezet om samen met een kennis die monteur is op onderzoek te gaan. Eerst de motorsteunen maar weer nagekeken, en die gaven geen trillingen door. toen zag ik dat de voorwielen heel erg trilde toen die in de lucht hingen en dat voel je ook heel goed. De aandrijfassen trillen ook heel erg, dus vermoedelijk komt het uit de bak/differentieel. de bak schakelt verder goed. de trillingen worden via de fuseestukken etc ook aan het stuurhuis doorgegeven. Er zit nergens te veel speling in de aandrijflijn.
Toen draaide ik aan een voorwiel en merkte dat de motor anders ging lopen. Je kon op de toerenteller ook zien dat het toerental ook steeg met 50t/pm. Het trillen leek toen ook wel minder totdat het wiel weer stil stond en het motortoerental weer iets zakte maar dat kan ik niet goed zeggen want de auto ruste met de carrosserie op de brug met de wielen in de lucht. Als ik harder aan het wiel draai, dan begon de ASR in te grijpen dus dat gaat wel goed volgens mij.
Verder heeft de motor een trilling bij 1500/1600 t/pm, dat is precies als de turbo begint te werken. Dit is belast en onbelast.
Ik weet niet meer wat het kan zijn, weet wel dat het heel irritant is
Mocht hier iemand een suggesties hebben hoor ik dat graag.
Mijn V70N 2.4D 163pk uit 2006 (euro 4) handgeschakeld met 310000km heeft last van een vervelende trilling.
Dit is er de afgelopen 50dkm aan gedaan.
Alle motorsteunen vervangen
Vliegwiel en koppeling vervangen
Koprevisie
Vacuümpomp en rembekrachtiger vervangen
Voorste draagarmen vervangen
Verstuivers getest en 3 vervangen
De auto rijdt verder goed, en de motor loopt mooi. De auto is gechipt, maar de EGR is niet weg geschreven. er is geen vacuüm lek en de inlaat is schoon. Alleen bij koude start klimt de motor in toeren en tijdens terugzakken naar stationair dan hapert de motor. dit is in de winter erger dan in de zomer.
Sporadisch krijg ik bij het starten een antiskid melding, maar deze is na max 2km weer weg. de auto heeft geen foutcodes, alleen eentje die te maken heeft met een stuurhoeksensor. Ik heb al gelezen dat dit te maken kan hebben met slechte solderingen in de ABS module en dus de melding kan veroorzaken.
Als de auto stil staat en stationair draait, dan trilt deze enorm. trap ik op de rem, dan wordt het nog erger. het lijkt de ene keer erger dan de andere keer. koud warm maakt niet uit, maar de trilling is er altijd.
Ik vond de auto vanaf de aankoop al iets rumoerig bij stationair, ging er vanuit dat het kwam door de leeftijd en de 5 cilinder diesel. Maar sinds ik de voorste draagarmen vervangen heb is het niet normaal meer. Dit komt doordat de verse rubbers de trillingen beter doorgeven.
Ik heb de auto bij Nordicar laten nakijken. Ze waren het eens dat de trilling niet normaal is, maar konden niks vinden. Het enige wat ze zeiden is de verstuivers laten testen. Dit gedaan en 3 vervangen, maar helpt niks.
Laatst zelf de auto maar op de brug gezet om samen met een kennis die monteur is op onderzoek te gaan. Eerst de motorsteunen maar weer nagekeken, en die gaven geen trillingen door. toen zag ik dat de voorwielen heel erg trilde toen die in de lucht hingen en dat voel je ook heel goed. De aandrijfassen trillen ook heel erg, dus vermoedelijk komt het uit de bak/differentieel. de bak schakelt verder goed. de trillingen worden via de fuseestukken etc ook aan het stuurhuis doorgegeven. Er zit nergens te veel speling in de aandrijflijn.
Toen draaide ik aan een voorwiel en merkte dat de motor anders ging lopen. Je kon op de toerenteller ook zien dat het toerental ook steeg met 50t/pm. Het trillen leek toen ook wel minder totdat het wiel weer stil stond en het motortoerental weer iets zakte maar dat kan ik niet goed zeggen want de auto ruste met de carrosserie op de brug met de wielen in de lucht. Als ik harder aan het wiel draai, dan begon de ASR in te grijpen dus dat gaat wel goed volgens mij.
Verder heeft de motor een trilling bij 1500/1600 t/pm, dat is precies als de turbo begint te werken. Dit is belast en onbelast.
Ik weet niet meer wat het kan zijn, weet wel dat het heel irritant is
Mocht hier iemand een suggesties hebben hoor ik dat graag.