Trillende 2.4D euro 4 bij stationair

 
 
 
 
 
Dill01
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Trillende 2.4D euro 4 bij stationair

 · 
Posted: 22.05.2020 - 21:46  ·  #1
Hallo,

Mijn V70N 2.4D 163pk uit 2006 (euro 4) handgeschakeld met 310000km heeft last van een vervelende trilling.

Dit is er de afgelopen 50dkm aan gedaan.

Alle motorsteunen vervangen
Vliegwiel en koppeling vervangen
Koprevisie
Vacuümpomp en rembekrachtiger vervangen
Voorste draagarmen vervangen
Verstuivers getest en 3 vervangen

De auto rijdt verder goed, en de motor loopt mooi. De auto is gechipt, maar de EGR is niet weg geschreven. er is geen vacuüm lek en de inlaat is schoon. Alleen bij koude start klimt de motor in toeren en tijdens terugzakken naar stationair dan hapert de motor. dit is in de winter erger dan in de zomer.

Sporadisch krijg ik bij het starten een antiskid melding, maar deze is na max 2km weer weg. de auto heeft geen foutcodes, alleen eentje die te maken heeft met een stuurhoeksensor. Ik heb al gelezen dat dit te maken kan hebben met slechte solderingen in de ABS module en dus de melding kan veroorzaken.

Als de auto stil staat en stationair draait, dan trilt deze enorm. trap ik op de rem, dan wordt het nog erger. het lijkt de ene keer erger dan de andere keer. koud warm maakt niet uit, maar de trilling is er altijd.

Ik vond de auto vanaf de aankoop al iets rumoerig bij stationair, ging er vanuit dat het kwam door de leeftijd en de 5 cilinder diesel. Maar sinds ik de voorste draagarmen vervangen heb is het niet normaal meer. Dit komt doordat de verse rubbers de trillingen beter doorgeven.

Ik heb de auto bij Nordicar laten nakijken. Ze waren het eens dat de trilling niet normaal is, maar konden niks vinden. Het enige wat ze zeiden is de verstuivers laten testen. Dit gedaan en 3 vervangen, maar helpt niks.

Laatst zelf de auto maar op de brug gezet om samen met een kennis die monteur is op onderzoek te gaan. Eerst de motorsteunen maar weer nagekeken, en die gaven geen trillingen door. toen zag ik dat de voorwielen heel erg trilde toen die in de lucht hingen en dat voel je ook heel goed. De aandrijfassen trillen ook heel erg, dus vermoedelijk komt het uit de bak/differentieel. de bak schakelt verder goed. de trillingen worden via de fuseestukken etc ook aan het stuurhuis doorgegeven. Er zit nergens te veel speling in de aandrijflijn.

Toen draaide ik aan een voorwiel en merkte dat de motor anders ging lopen. Je kon op de toerenteller ook zien dat het toerental ook steeg met 50t/pm. Het trillen leek toen ook wel minder totdat het wiel weer stil stond en het motortoerental weer iets zakte maar dat kan ik niet goed zeggen want de auto ruste met de carrosserie op de brug met de wielen in de lucht. Als ik harder aan het wiel draai, dan begon de ASR in te grijpen dus dat gaat wel goed volgens mij.

Verder heeft de motor een trilling bij 1500/1600 t/pm, dat is precies als de turbo begint te werken. Dit is belast en onbelast.

Ik weet niet meer wat het kan zijn, weet wel dat het heel irritant is :)

Mocht hier iemand een suggesties hebben hoor ik dat graag.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Trillende 2.4D euro 4 bij stationair

 · 
Posted: 22.05.2020 - 21:51  ·  #2
Is het terugslagklepje tussen de vacuumpomp en de rembekrachtiger ook vernieuwd? Anders heb je ook vacuumproblemen. Herkenbaar door trilling en bij starten. Daar is hier ook een topic over.

Verder is mijn ervaring met én de Euro 3 en 4 dat ze niet de meest trillingsvrije machine's zijn :(
Dill01
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Trillende 2.4D euro 4 bij stationair

 · 
Posted: 22.05.2020 - 21:54  ·  #3
Ja deze heb ik ook vernieuwd, het vacuüm systeem is helemaal lek vrij. Nou kan me niet voorstellen dat elke V70 dit heeft. Sta me echt dood te ergeren bij het stoplicht :) Of zelfs de handrem er op als de weg afloopt.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Trillende 2.4D euro 4 bij stationair

 · 
Posted: 22.05.2020 - 22:30  ·  #4
Ze trillen allemaal inderdaad wel iets. De 1 wat meer dan de ander.

Hoe zijn de subframe rubbers? Zijn die al eens goed gecheckt?
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Trillende 2.4D euro 4 bij stationair

 · 
Posted: 23.05.2020 - 00:03  ·  #5
Dat trillen van de wielen herken ik ook - dat heeft de mijne ook. Apart fenomeen, maar ook begrijpelijk: die staan direct in verbinding met de motor.

Subframe rubber is een goede en makkelijk te checken: bij lopende motor, voel je dan ook vibraties in het subframe/chassis? Zo niet dan doen ze hun werk nog (al zal vervanging het weggedrag ten goede komen).

Het klimmende toerental/hikken triggert mij nog: heb je de inlaatslangen gecontroleerd op valse lucht? Dat kan door een rooktest. Het is tenslotte een stukje fijne techniek: alles hangt met alles samen.

Maar tot slot: elke D5 loopt anders. Een vriend van mij heeft exact dezelfde E4 als ik. Dat is gewoon een totaal andere auto: motor loopt anders, bak schakelt anders, etc. Dus vergelijken is ook best lastig. Zeker als het geheel wat ervaring heeft.

O ja, nog een tip: vervang niets wat niet (overduidelijk) defect is. Op trillingen kun je leeglopen. En dat frustreert enorm. Nuchter blijven denken, dat is mijn beste ervaring.
Dill01
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Trillende 2.4D euro 4 bij stationair

 · 
Posted: 23.05.2020 - 15:03  ·  #6
Inlaat zou ik nog kunnen checken inderdaad, de kunstof buis van de turbo is wel vernieuwd tijdens de koprevisie inclusief de rubbers. Maar als het valse lucht is, zou hij het altijd moeten hebben lijkt mij.

Subframe rubbers zijn nog goed denk ik. Deze geven ook geen trillingen door.

De trilling komt echt uit de bak lijkt wel en geeft deze door aan de aandrijfassen, fuseestukken. En die geven de trilling weer door naar de veerpoten en stuurhuis etc.

Zou het nog door de chip kunnen komen? Heb wel eens iets over een software update van Volvo gehoord. Maar als je dat laat doen ben je je tuning ook kwijt.

Misschien is het iets elektronisch. is.

Ja je kan idd aardig leeglopen op onderzoekskosten, heb de rembekrachtiger ook voor niks vervangen :)

Feit is wel dat het gerust iets mag kosten, maar zou fijn zijn als het dan wel opgelost is. De auto moet/kan nog een paar jaar mee en rijdt verder heerlijk.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0