Trillende 2.4D, rembekrachtiger?

 
 
 
 
 
Dill01
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Trillende 2.4D, rembekrachtiger?

 · 
Posted: 04.12.2019 - 00:06  ·  #1
Hallo,

Ik zit met een probleem. Vorige week de remmen rondom en voorste draagarmen vervangen van mijn V70N 163pk euro 4 uit 2006. Km stand is 297000

Ik merkte daarna dat hij veel meer trilde bij stationair. Echt een hele harde/irritante trilling.
Begint echt pas als de auto stil staat. Bij rempedaal ingedrukt wordt het nog erger.

Bij koude start is het rempedaal hard en bokt het motorblok een beetje na 2 a 3 seconden (bij koud weer vooral), en heb af en toe de anti skid melding. deze gaat dan na een paar km weer uit.

Dit trillen heeft niks te maken met de nieuwe remmen of draagarmen uiteraard. Maar denk dat de trillingen nu meer worden doorgegeven. Door de verse rubbers van de draagarmen.

Ben vervolgens op onderzoek gegaan. Eerst retourtest gedaan van de verstuivers. Deze zijn allemaal goed. Toen draaide ik de oliebijvuldop los en was daar het bekende plop geluid. Er is dus ergens een vacuumlek. Motorsteunen na gekeken deze zijn goed. Vervolgens alle slangen van vacuumpomp gehaald en toen ook geen plop geluid, dus ga er, ondanks dat deze een heel klein beetje olie lekt vanuit dat deze wel goed is. Vervolgens heb ik het dunne slangetje er weer opgedaan, nog steeds geen plop. Toen ik de slang van de rembekrachtiger er op deed begon de motor weer te ploppen. Toen de slang gedemonteerd en deze inclusief het keerklepje getest op lekken/werking, en deze waren ook nog goed.

Ik vermoed dus dat de rembekrachtiger inwendig lek is. Heb ook al gelezen dat de auto daarvan gaat trillen bij stationair en de rommelige koude start zou daar ook door kunnen komen. En uiteraard het harde rempedaal s'morgens.

Alleen wat ik vreemd vind is dat als ik de rembekrachtiger test. Dus eerst leeg trappen e n dan starten met voet op de rem, het rempedaal netjes zakt. Ook sist de bekrachtiger niet bij rem los. En er staan geen afdrukken van de keering in de witte zuiger, wat duidt op een lekkende keering. Auto remt verder ook goed.

Alle motorsteunen zijn 32000km terug vervangen en begin dit jaar zijn de koppeling en het vliegwiel vervangen. In maart heeft de auto nog een koprevisie gehad (ingeslagen klepstelen) dus trillingen kunnen niet door verstopte inlaat komen oid. Ook zit er geen speling op de aandrijfassen.

Heb een nieuwe rembekrachtiger en vacuumpomp besteld, maar zou graag van de experts hier nog horen wat jullie mening over deze klacht is.

Groet.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Trillende 2.4D, rembekrachtiger?

 · 
Posted: 04.12.2019 - 07:18  ·  #2
Ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat. Diagnose goed, wellicht is de schade van de rembrekrachtiger nog niet zichtbaar, maar dat zou op den duur wel kunnen komen. Ik rij ook al een tijd met dit probleem, trillen merk ik echter alleen de eerste 2-3 seconden dus dat vind ik nog niet erg genoeg om aan deze operatie te beginnen.
Ik lees echter wel vaker van dit probleem, dus zo langzamerhand mag dit wel aan het lijstje van zwakke punten worden toegevoegd. Iig bij mij niet te wijten aan hoge km stand (<175.000).
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Trillende 2.4D, rembekrachtiger?

 · 
Posted: 04.12.2019 - 08:28  ·  #3
Wat ik uit he verhaal nog niet helemaal duidelijk heb, is of je overige vacuum slangen hebt afgedopt tijdens de test.

De trillingen lijken mij veroorzaakt te worden door gebrek aan druk in de motorsteunen.

Als je leidingen test terwijl de rest openstaat bouwt de pomp geen onderdruk op.

Dat doet hij dan pas bij de laatste leiding. De lekkage kan dan praktisch uit alle leidingen komen, maar toch ook de pomp zelf.

Als je de boel 1 voor 1 losgekoppeld hebt, of overige kanalen afgedopt had is het een ander verhaal.
Dill01
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Trillende 2.4D, rembekrachtiger?

 · 
Posted: 04.12.2019 - 13:10  ·  #4
@ Bolbo ik zie dat jij een NN heb ik een N, weet niet of het een kwaal is van beide modellen.

@ Martijn-a Ik heb de slangen niet afgedopt, wel dicht gehouden met mijn vingers. Moet voldoende zijn lijkt me. Lijk te me stug dat na 32dkm de motorsteunen (Lemforder) Alweer stuk zijn.

Ook word het plop geluid erger als ik de rem in trap. Als ik deze weer los laat blijft deze even zo door ploppen en word daarna weer iets minder.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Trillende 2.4D, rembekrachtiger?

 · 
Posted: 04.12.2019 - 14:22  ·  #5
Dat laatste zou je ook bij een goede rembrekrachtiger hebben indien er elders een lek zit, want bij remmen wordt vacuüm verbruikt. Als er geplopt wordt terwijl alle andere leidingen dicht zitten en de pomp goed is, moet het dus in de bekrachtiger zitten.

Ik heb nu een NN, maar had voorheen een N. Problemen zijn idem, maar meer kans bij een NN door de vacuüm motorsteunen, die heeft een NN niet, daar werkt enkel de rembekrachtiger op vacuüm. Symptomen zijn bij lek iig idem.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Trillende 2.4D, rembekrachtiger?

 · 
Posted: 04.12.2019 - 15:11  ·  #6
Quote door Dill01


@ Martijn-a Ik heb de slangen niet afgedopt, wel dicht gehouden met mijn vingers. Moet voldoende zijn lijkt me. Lijk te me stug dat na 32dkm de motorsteunen (Lemforder) Alweer stuk zijn.


Ik twijfel niet aan je motorsteunen, maar als al het vacuum debiet door een lek hoger is dan de capaciteit van het pompje zal er te weinig vacuum overblijven om de steunen goed te laten functioneren.


Quote door Dill01

Ook word het plop geluid erger als ik de rem in trap. Als ik deze weer los laat blijft deze even zo door ploppen en word daarna weer iets minder.


Als je het zo uitlegt lijkt het verdacht veel op de bekrachtiger. Theoretisch zou het de slang nog kunnen zijn, maar daar kom je met remvervanging niet bij in de buurt. Of het moet met gelekte remolie zijn die de slang aangevreten heeft.
Dill01
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Trillende 2.4D, rembekrachtiger?

 · 
Posted: 04.12.2019 - 22:42  ·  #7
Ik ga er van uit dat u de slang van de vacuumpomp naar de rembekrachtiger bedoeld. Deze heb ik ook los gehad en gekeken of deze lek is en het keerklepje gecontroleerd.

Alle 2 bedankt voor het meedenken. Volgende week zaterdag gaan we de rembekrachtiger en waarschijnlijk de vacuumpomp vervangen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0