Beste ervaringsdeskundigen,
Ik heb een issue met mijn XC70 2,4T uit 2001 (245kkm).
Er is n.l. sprake van een bij tijd en wijle heftige trilling in de wagen, m.n. te voelen in de stoel en als je je knie tegen de middenconsole houdt, niet zozeer in het stuur dus.
Er is al het nodige voorwerk gedaan:
- diverse balanceer acties en on-rondheids controles
- controle van alles tussen stuur en wiel, etc.
- motorsteunen vervangen bovenop en rechts onder en een tegen voorbumper aan
- draagarmen voor vervangen
- cardanas (tussen voor en achter) vervangen door een gereviseerde en gebalanceerde versie
- aandrijfas rechts voor (niet Volvo versie van TPR gekocht)
- aandrijfas links voor (niet Volvo versie van TPR gekocht) icm een automaat revisie
De laatste actie m.n. omdat de linker aandrijfas zat vast gerot in de bak en dus niet kon worden vervangen.
Nog niet vervangen zijn de veerpoten, geven wel een kraak geluid bij het inparkeren bijvoorbeeld en er is een klikkend geluid bij elke oneffenheid in de weg dat vooral goed hoorbaar is als de auto koud is. De taats lagers zijn mogelijk wel op.
De trillingen doen zich vooral duidelijk voor bij snelheden tussen 90 en 120km/u daarboven zakken ze weg.
Ook bij 70-80 voel je wel wat maar dat is meer een waggelend schudden
Bij omhoog rijden (uit een tunnel oid) wordt het sterker, heuvel af zakt het weg.
Je voelt de trillingen m.n. in je stoel, niet of nauwelijks in het stuur.
Ook zijn ze soms erger soms minimaal, maar bij de ergste variant is het letterlijk misselijkmakend.
Die laatste versie heb ik weer sinds de automaat en linker as zijn vervangen. Toen ik zag dat de banden op 2,7 bar stonden heb ik de druk verlaagd naar 2 en nu is het iets minder heftig.
Nu ben ik er langzamerhand helemaal klaar mee, dus ik vraag jullie maar eens: nog iemand ideeën of de brand erin? BvD
Ik heb een issue met mijn XC70 2,4T uit 2001 (245kkm).
Er is n.l. sprake van een bij tijd en wijle heftige trilling in de wagen, m.n. te voelen in de stoel en als je je knie tegen de middenconsole houdt, niet zozeer in het stuur dus.
Er is al het nodige voorwerk gedaan:
- diverse balanceer acties en on-rondheids controles
- controle van alles tussen stuur en wiel, etc.
- motorsteunen vervangen bovenop en rechts onder en een tegen voorbumper aan
- draagarmen voor vervangen
- cardanas (tussen voor en achter) vervangen door een gereviseerde en gebalanceerde versie
- aandrijfas rechts voor (niet Volvo versie van TPR gekocht)
- aandrijfas links voor (niet Volvo versie van TPR gekocht) icm een automaat revisie
De laatste actie m.n. omdat de linker aandrijfas zat vast gerot in de bak en dus niet kon worden vervangen.
Nog niet vervangen zijn de veerpoten, geven wel een kraak geluid bij het inparkeren bijvoorbeeld en er is een klikkend geluid bij elke oneffenheid in de weg dat vooral goed hoorbaar is als de auto koud is. De taats lagers zijn mogelijk wel op.
De trillingen doen zich vooral duidelijk voor bij snelheden tussen 90 en 120km/u daarboven zakken ze weg.
Ook bij 70-80 voel je wel wat maar dat is meer een waggelend schudden
Bij omhoog rijden (uit een tunnel oid) wordt het sterker, heuvel af zakt het weg.
Je voelt de trillingen m.n. in je stoel, niet of nauwelijks in het stuur.
Ook zijn ze soms erger soms minimaal, maar bij de ergste variant is het letterlijk misselijkmakend.
Die laatste versie heb ik weer sinds de automaat en linker as zijn vervangen. Toen ik zag dat de banden op 2,7 bar stonden heb ik de druk verlaagd naar 2 en nu is het iets minder heftig.
Nu ben ik er langzamerhand helemaal klaar mee, dus ik vraag jullie maar eens: nog iemand ideeën of de brand erin? BvD