Trilling/schudden Opgelost!

 
 
 
 
 
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Trilling/schudden Opgelost!

 · 
Posted: 12.03.2015 - 22:01  ·  #16
Ik heb het sinds een tijdje dat ik een tik voel als de auto nog achteruit rolt en ik in de 1 wegrij. Aandrijfassen al gecontroleerd, ik verdenk de bewuste steun hier ook van. Klopt mijn gedachte?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Trilling/schudden Opgelost!

 · 
Posted: 12.03.2015 - 22:08  ·  #17
Wellicht dat loctite op de spiebanen een oplossing is ?
Dit vult de speling op, waardoor deze geen "vrije slag" meer heeft.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Trilling/schudden Opgelost!

 · 
Posted: 12.03.2015 - 22:15  ·  #18
Quote door Waltersan

Ik heb het sinds een tijdje dat ik een tik voel als de auto nog achteruit rolt en ik in de 1 wegrij. Aandrijfassen al gecontroleerd, ik verdenk de bewuste steun hier ook van. Klopt mijn gedachte?


Hier speelt meer het kantelen van je blok, Walter. Je torsiesteunen al eens nagekeken? De onderste steun zal meer de aandrijving zwaarder belasten, terwijl je torsiesteunen een na-ijl effect hebben op je aandrijving.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Trilling/schudden Opgelost!

 · 
Posted: 12.03.2015 - 22:43  ·  #19
Zoiets lijkt het mij ook dat het blok zich zet. De reactiestang onder de bak is goed en die bovenop het blok ook, vandaar dat ik de steun onder de distributie verdenk.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Trilling/schudden Opgelost!

 · 
Posted: 12.03.2015 - 22:44  ·  #20
Kan alleen die tik niet thuisbrengen.
Ben nieuwsgierig wat daar de oorzaak van is.
StephanD
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 42
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Trilling/schudden Opgelost!

 · 
Posted: 13.03.2015 - 00:18  ·  #21
Mooi dat het probleem is opgelost Marcel!

Ik voel ook wel eens een licht trillen, schudden bij 50/60.
Het voelt dan alsof de banden dan niet helemaal rond zijn, lijkt het misschien daarop?
Ook op de snelweg is ie niet helemaal trillingvrij zowel op zomer als winter set.

Maar wat ik niet begrijp is hoe de as niet helemaal recht de bak in kan gaan.
Het lager zit tegen het motorblok gemonteerd dus dan blijft de hoek precies gelijk.
Wel verandert door het zakken van de motor de hoek van de as naar het wiel, maar dat is bij belading ook zo.

Thijsvanzwam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heiloo
Leeftijd: 44
Berichten: 159
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Trilling/schudden Opgelost!

 · 
Posted: 13.03.2015 - 08:41  ·  #22
dat is juist de kracht van een homokinetische koppeling! onder verschillende hoeken de zelfde kracht kunnen overbrengen. de kleine hoek welke ontstaat als het rubber inzakt kan geen invloed uitoefenen op de as, hier zit ruim voldoende axiale speling in dat zelfs dan met inveren de assen nog steeds niet klem komen te zitten.
wat wel kan is dat de resonantie van de motor minder wordt gedempt door de steun, omdat het rubber zijn veerkracht verliest zal deze de trillingen meer gaan doorgeven aan het subframe wat vervolgens weer voelbaar is door de hele auto.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Trilling/schudden Opgelost!

 · 
Posted: 13.03.2015 - 09:44  ·  #23
Quote door StephanD

Mooi dat het probleem is opgelost Marcel!

Ik voel ook wel eens een licht trillen, schudden bij 50/60.
Het voelt dan alsof de banden dan niet helemaal rond zijn, lijkt het misschien daarop?
Ook op de snelweg is ie niet helemaal trillingvrij zowel op zomer als winter set.

Maar wat ik niet begrijp is hoe de as niet helemaal recht de bak in kan gaan.
Het lager zit tegen het motorblok gemonteerd dus dan blijft de hoek precies gelijk.
Wel verandert door het zakken van de motor de hoek van de as naar het wiel, maar dat is bij belading ook zo.




Ja, dat is een goeie :'(

Daar heb ik even geen antwoord op. Dan rest ons de vraag om uit te zoeken waarom dit zo`n grote impact heeft op het trillingsvrij rijden?

Het was niet eens echt trillen, het was gewoon schudden tijdens het rijden. En dan voornamelijk rond de 60km/h. Op de snelweg was de auto aan het trillen, niet schudden.
Leek erg op onbelans in de banden.
Ik en de chef monteur verdachten zelfs eerst nog de brandstofpomp. Omdat de auto gewoon begon te stoten als je lang genoeg op een bepaalde snelheid bleef rijden.
Maar omdat we er op een gegeven moment er achter kwamen dat we tijdens het stoten handmatig een versnelling terug schakelde en het stoten aan bleef houden, kon het niet aan de brandstofpomp liggen, want die draait dan ineens een stuk harder.
Het was echt snelheid gerelateerd. En het kwam van de rechterkant van de auto af.
Dan blijft er niet veel over dan de lange aandrijfas.

Wat ik wel merkte aan de oude steun is dat ik de steun met de hand wat kon bewegen.
Dus rubber was behoorlijk zacht. De nieuwe steun is ontzettend hard en kon ik geen beweging in krijgen met de hand.

Ik heb hier natuurlijk over nagedacht en dit was het enige wat ik kon bedenken.
Maar dat is nu door jou ontkracht, want dat kan inderdaad niet.

Iemand anders nog ideeën?
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 54
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Trilling/schudden Opgelost!

 · 
Posted: 13.03.2015 - 09:50  ·  #24
Ik had hetzelfde zitten denken en dacht het kan aan het volgende liggen: als de rechterkant inzakt en de linkerkant niet zijn de beide steekassen niet meer horizontaal. De rechter homomineet wordt ingedrukt en de linker wat uitgerekt. Dat zou mogelijk voor onbalans kunnen zorgen, ze draaien immers nogal snel. T gaat aan twee kanten wringen.

Zou ook verklaren waarom het op lage snelheid minder is. Volgens deze theorie zou het trillen in een flauwe bocht naar rechts ook minder moeten zijn, het blok kantelt dan immers weer naar links waardoor de assen weer in hun ideale positie komen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Trilling/schudden Opgelost!

 · 
Posted: 13.03.2015 - 20:30  ·  #25
Volgens de dealer komt dit fenomeen zelden tot nooit voor.
Kennelijk blijk ik toch niet de enige te zijn welke dit is overkomen.
Automatic-freak
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Homepage: autoschadelammerti…
Berichten: 151
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Trilling/schudden Opgelost!

 · 
Posted: 13.03.2015 - 20:58  ·  #26
Toch komt het vaak voor dat dingen die nooit kapot gaan; toch veelvuldig voorradig zijn bij de dealers :bandit:
StephanD
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 42
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Trilling/schudden Opgelost!

 · 
Posted: 13.03.2015 - 22:32  ·  #27
Wat misschien zou kunnen is dat de as een kleine trilling doorgeeft, en dat de motor daardoor in resonantie komt aan de zijde van de motorsteun omdat het rubber te zacht is geworden.

@Marcel: Wat was eigenlijk de reden dat je de motorsteun vervangen hebt als er niets aan te zien was?
Je zegt dat de nieuwe steun (niet via de dealer) veel harder rubber heeft. Zou een nieuwe van de dealer ook harder rubber hebben?

@Bigdog: Ik begrijp dat jij dezelfde klacht had als Marcel. Hoe ben jij erachter gekomen dat het schudden aan de motorsteun lag?

Ik denk erover de steun ook maar te laten vervangen als binnenkort de distributieriem vervangen wordt. Het schudden / trillen is bij mij nog niet zo erg maar hij is niet trillingsvrij en het komt niet van de wielen en banden.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Trilling/schudden Opgelost!

 · 
Posted: 13.03.2015 - 23:24  ·  #28
Quote door StephanD

@Bigdog: Ik begrijp dat jij dezelfde klacht had als Marcel. Hoe ben jij erachter gekomen dat het schudden aan de motorsteun lag?


Eigenlijk per toeval.
Had ook klachten, net als Marcel.
Dealer kon niets vinden.
Bij de distributie wissel kwam dit aan het licht.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 54
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Trilling/schudden Opgelost!

 · 
Posted: 14.03.2015 - 16:00  ·  #29
Misschien een tip om je distributiesteun te checken: kijk naar je bovenste motorsteun. Dit is de mijne. Duidelijk te zien dat de motor naar de passagierszijde hangt. Daar zit alleen de distributiesteun waar het hier over gaat. Vervangend exemplaar ligt hier op de plank.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Trilling/schudden Opgelost!

 · 
Posted: 14.03.2015 - 16:43  ·  #30
Quote door StephanD

Wat misschien zou kunnen is dat de as een kleine trilling doorgeeft, en dat de motor daardoor in resonantie komt aan de zijde van de motorsteun omdat het rubber te zacht is geworden.

@Marcel: Wat was eigenlijk de reden dat je de motorsteun vervangen hebt als er niets aan te zien was?
Je zegt dat de nieuwe steun (niet via de dealer) veel harder rubber heeft. Zou een nieuwe van de dealer ook harder rubber hebben?



Toen de auto ongeveer 220.000km had gelopen was de steun ook aan vervanging toe. Ik had lekkage gehad aan de krukaskering en de steun heeft toen onder de olie gezeten.
Ik heb toen van Edraket een gebruikte steun over genomen die 110.000km had gelopen.
Auto staat nu op een km stand van 290.000. Vond het dus wel tijd worden.

Net weer terug van een rit. Wat een genot om in een trillingsvrije auto te rijden :D
 
Selected quotes for multi-quoting:   0