Trilling/schudden Opgelost!

staaf
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Trilling/schudden Opgelost!

· 
Posted: 20.03.2015 - 15:35  ·  #31
Ik heb de mijne vandaag ook vervangen, ook weggehaald van bij www.v-parts.nl trouwens.
De mijne was dus ook ingezakt. Wat mij vooral opvalt: veel stiller op de autosnelweg, en de brom op stationair wordt vele malen minder.
maaidie
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 29.03.2015 - 17:51  ·  #32
Hi guys,
Wat ik hierover kwijt wil is het volgende:
Bij een Volvo zoals de onze (S60, V70 of S80 van 1999 t.e.m.2009 en zelfs een XC90) is het normaal dat de boel gaat gaan trillen vanaf zo'n 200.000km. Zeker bij een diesel. Ik heb bij mijn paardje de 4 motorsteunen vervangen in 1 move. En wat denk je...? Een wereld van verschil! Helemaal trillingsvrij, geen motorsound meer in de cockpit. Werkelijk de moeite waard.
Het gaat dus om de 2 ronde hydraulische steunen voor en achter de motor, de steun onder de distributie en de bovenste reactie-steun op het kleppendeksel.
Als je een hefbrug hebt, is deze klus best te doen. Met een krikpoot kan je de motor makkelijk lichten en de steunen er tussenuit halen. Wel als eerste werk de bovenste dwarsbalk verwijderen zodat de motor voldoende omhoog kan gekrikt worden. (Bij diesels met een euro 3 is het makkelijker dan bij een euro 4).
Wat ook belangrijk is: De ronde steunen werken met onderdruk. Dus wanneer de motor draait, worden deze vacuüm getrokken en zullen ze hun comfort vrijgeven. Koop deze zeker NIET van FeBi of iets dergelijks. Als je imitatie kiest, ga dan voor "corteco" of liefst Volvo origineel. Als je zo'n FeBi koopt en je zuigt aan die onderdruk aansluitingen, dan zuig je er gewoon doorheen. Er zit dus geen membraan in die de vacuüm-werking moet verzorgen. Bij de originele dus wel.---> zéér belangrijk! Heb het zelf al allemaal aan den lijve ondervonden.
Succes!
Mark
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 29.02.2016 - 10:54  ·  #33
@turbodesk, met hobbelen en schudden bedoel je dan ook écht hobbelen en schudden... zo erg dat de gehele auto schub en je niet stil kan zitten op je stoel? Alsof er een enorme slag in de wielen zit.
Ik heb nl het zelfde waardoor de auto al meer dan een week stil staat omdat ik het niet aandurf mij vrouw hiermee op pad te sturen. Z
Bij mij is het de ene keer wel en de ander keer niet maar écht heftig inmiddels zijn alle motorsteunen vervangen evenals de draagarmen. Verder hebben we alles 3 keer gecheck op speling en zijn zelfs de schijven en blokken vervangen om uit te sluiten dat dit het probleem zou zijn.
580,- euro voor een aandrijf as... :sick: omdat het een overgangs model is zeker.. (heb ik ook 10-2007) hier word ik ff niet blij van. Vanmiddag gaat de auto weer naar Martin (MMTS)
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 29.02.2016 - 11:24  ·  #34
Die trilling met de motorsteun is een niet een trilling die je nu beschrijft.

Maar die herken ik wel, alleen in mindere mate.

Ik `reed` in een trillingsvrije auto. Sinds een tijdje heb ik een ook weer een hobbel probleem.
En deze herken ik wel van eerder.
Het gevoel is alsof je over verdrijfingsstrepen heen rijd. Een hobbelgevoel dus.
En dat is alleen maar bij bepaalde snelheden. Het is het ergst tussen de 40 en 80 km/h, daarboven is het wel merkbaar, maar niet zo erg.

Ik heb dat eerder gehad en dat was de lange aandrijfas aan de rechterkant. Deze heb ik toen vervangen voor een gebruikt exemplaar. Echter is deze blijkbaar ook weer aan vervanging toe.

Heb dus een nieuwe aandrijfas bij Maurits besteld.
Die moet nog binnen komen.
blastaway
Veteraan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.02.2016 - 11:29  ·  #35
@Turbodesk: Als je het nu weer hebt, zit het dan wel in de aandrijfas?
Mark
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.02.2016 - 11:43  ·  #36
Nee het is ook geen trilling die ik verneem maar echt schudden van de hele auto.
Trillingen ken ik inmiddels wel.. daarom ook alle motorsteunen vervangen ;-) Maar dit is echt schudden (niet in het stuur)
Zoals gezegd alle motorsteunen zijn een aantal maanden geleden vervangen, maar dan ook allemaal. vorige week de draagarmen en schijven/blokken verder alles strak fussee, stabi stangen stuurkogels echt alles is strak..
Volgens mij blijven dan alleen de aandrijfassen over of vergeet ik dan wat?
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 29.02.2016 - 11:53  ·  #37
Wielen, wiellagers, banden en zo is er nog wel meer te bedenken.
Misschien op de brug deze zaken eens nalopen ?

(Heb het gehad met een paar Michelin A4 winterbanden, profiel was verkeerd gesneden)
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 29.02.2016 - 12:16  ·  #38
Ik heb weleens in een Renault 5GT Turbo mee gereden die bij accelereren heen en weer schudde.
Bleek dat er een naaldlager van één van de homokineten kapot te zijn. Hier door kon de homokineetkoppeling niet soepel werken en werd alles heen en weer gedrukt.

Als je auto hobbelt zou je 's moeten kijken naar banden.

Wat Turbodesk omschrijft klinkt als het klapperen van de as.
Turbodesk
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 29.02.2016 - 12:47  ·  #39
Quote door blastaway

@Turbodesk: Als je het nu weer hebt, zit het dan wel in de aandrijfas?

Dat denk ik wel. Ik heb door middel van testjes onderweg uitgevonden dat het echt snelheid gerelateerd is. Als ik hem in zijn neutral zet, gaat het gewoon door.
Banden en velgen zijn al gewisseld.
En ik voel dat het meer van rechts komt.

Zoals ik al eerder vertelde heb ik dit eerder gehad, met die as. Echter toen was het hobbelen zoals Mark ook heeft. Alsof de hele voorkant op en neer ging. Dit was alleen bij lage snelheden.
Bobbetje
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 29.02.2016 - 22:33  ·  #40
Hier hetzelfde gehad alleen dan vooral met fors optrekken, het leek wel een amerikaanse v8. Echt een horizontale schudding met een uitslag van 5 cm naar links en rechts. Met constante snelheid vooral trillen. nadat ze bij de garage andere draagarmen getest hadden bleek dit niet de oplossing. Uiteindelijk ook de korte en lange draagarm vervangen en het was weg. Alleen ze vertelde mij wel dat het vrij uniek was en niet vaak voor kwam.
Het kan dus misschien wel weer een as zijn maar dan zal het toch ergens door veroorzaakt moeten worden. Zeker als deze eigenlijk zo duurzaam horen te zijn.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.02.2016 - 23:20  ·  #41
Ik zo de homokineten maar eens goed controleren.
Heen en weer schudden deed die Renault 5 GT Turbo namelijk ook.
Mark
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.03.2016 - 08:17  ·  #42
Waarschijnlijk hebben we de boosdoener gevonden :D
Gistermiddag de auto bij Martin MMTS ingeleverd, hij zou eind van de middag de rechter (lange) aandrijfas demonteren en bekijken omdat we vermoedden dat daar het probleem zat. Deze was nl. dat jaar ervoor uit elkaar gevallen bij het vervangen van de draagarmrubbers.
Denk dat onderstaande foto boekdelen spreekt.. :'( In de as zat véél te weinig vet en het vet dat er in zat was helemaal hard geworden (verband) 🇳🇴
Duzzz opzoek naar een andere as.. en gelijk de andere ook maar controleren ^_^

Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.03.2016 - 09:25  ·  #43
BAM, vol in de roos!!

Doordat de homokineetkoppeling niet goed kan werken drukt hij steeds je blok en drasgarmen uit elkaar. Iets wat je, zoals je gemerkt hebt, voelt in het heen en weer schudden van de auto.

Controleer nog wel voor de zekerheid en als extra vanwege de krachten die erop gestaan hebben je motorsteunen, baksteun en draagarmrubbers.

Goed dat het probleem gevonden is!
yes996
Subject:

· 
Posted: 01.03.2016 - 09:44  ·  #44
Quote door Mark

Waarschijnlijk hebben we de boosdoener gevonden :D
Gistermiddag de auto bij Martin MMTS ingeleverd, hij zou eind van de middag de rechter (lange) aandrijfas demonteren en bekijken omdat we vermoedden dat daar het probleem zat. Deze was nl. dat jaar ervoor uit elkaar gevallen bij het vervangen van de draagarmrubbers.
Denk dat onderstaande foto boekdelen spreekt.. :'( In de as zat véél te weinig vet en het vet dat er in zat was helemaal hard geworden (verband) 🇳🇴
Duzzz opzoek naar een andere as.. en gelijk de andere ook maar controleren ^_^

Deze is dan niet echt professioneel opnieuw in elkaar gezet voor hij weer gemonteerd werd!! Ik zou daar een verhaal gaan halen, dit kan toch niet..
Mark
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.03.2016 - 11:15  ·  #45
Nee dit is echt schandalig :dont: ... heb nu al zoveel meegemaakt met die garage, zal er nooit een auto weer kopen laat staan onderhouden (al deed ik dat toch al niet :D ) Bijna geneigd de naam te noemen om anderen de ellende te besparen.
Steve alle steunen zijn net nieuw, zitten er nog geen 2000 km onder en de draagarmen nog maar 30 km hahah, maar we zullen ze visueel ff inspecteren :thumb: .

Selected quotes for multi-quoting:   0