Al langere tijd had mijn V70 last van een vervelend getril, hobbel/schudden bij lagere snelheden. En dan met name rond de 50 en 60km/h. Bij hogere snelheden kwam het ook weer terug.
Lag niet aan de banden/velgen, want met de winter/zomerbanden wissels bleef het hetzelfde.
Lag ook niet aan de motor, want het euvel was snelheid afhankelijk en niet toeren afhankelijk.
Zelfs een avond rondgereden met de chef werkplaats van de dealer in Assen om te proberen te achterhalen waar het aan zou kunnen liggen. Had namelijk weinig zin om zo maar van alles op voorhand te vervangen.
Conclusie was eigenlijk dat het aan de rechter aandrijfas zou moeten liggen. Daar dacht ik zelf ook aan, ondanks dat deze al een keer was vervangen. Weliswaar door een gebruikte, maar deze was wel goed.
Het euvel is er namelijk langzaamaan in geslopen en werd steeds erger.
Was al aan het sparen voor een nieuwe as, want een aftermarket as is voor mijn auto niet te krijgen. (580 euro)
Wat ook nog op de planning stond was het vervangen van de rechter motorsteun, onder de distributieriem.
Met het mooie weer afgelopen weekend deze vervangen. En het bleek dat de oude steun wel een centimeter lager stond dan de nieuwe steun. Was gewoon ingezakt. Ik moest zelfs de bovenste motorsteun wat bijbuigen omdat de motor ineens een stuk opgeschoven was.
Dit is dus normaal niet te zien. Steun zag er prima uit, geen scheuren of iets dergelijks.
Na het vervangen van de steun een stukje gaan rijden, en ik reed ineens in een trillingsvrije auto. Verwar het trillen trouwens niet met het trillen van de motor tijdens bijvoorbeeld stationair draaien, want dat bedoel ik helemaal niet.
Het blijkt dus dat als de steun te ver inzakt, de aandrijfas niet meer loodrecht de versnellingsbak in gaat.
De rechter aandrijfas is namelijk het eerste stuk tot aan het steunlager niet flexibel. (star)
De as moet natuurlijk zo recht mogelijk de versnellingsbak in gaan (90 graden), en als de steun te ver in zakt dan word de hoek kleiner en gaat de as blijkbaar slingeren, schudden.
In diverse topics is dit probleem al vaker naar boven gekomen, maar een oplossing was er niet. Ik zeg niet dat dit alle problemen gaat oplossen, maar het vervangen van de steun is een stuk goedkoper dan een nieuwe as.
Doe er je voordeel mee.
Lag niet aan de banden/velgen, want met de winter/zomerbanden wissels bleef het hetzelfde.
Lag ook niet aan de motor, want het euvel was snelheid afhankelijk en niet toeren afhankelijk.
Zelfs een avond rondgereden met de chef werkplaats van de dealer in Assen om te proberen te achterhalen waar het aan zou kunnen liggen. Had namelijk weinig zin om zo maar van alles op voorhand te vervangen.
Conclusie was eigenlijk dat het aan de rechter aandrijfas zou moeten liggen. Daar dacht ik zelf ook aan, ondanks dat deze al een keer was vervangen. Weliswaar door een gebruikte, maar deze was wel goed.
Het euvel is er namelijk langzaamaan in geslopen en werd steeds erger.
Was al aan het sparen voor een nieuwe as, want een aftermarket as is voor mijn auto niet te krijgen. (580 euro)
Wat ook nog op de planning stond was het vervangen van de rechter motorsteun, onder de distributieriem.
Met het mooie weer afgelopen weekend deze vervangen. En het bleek dat de oude steun wel een centimeter lager stond dan de nieuwe steun. Was gewoon ingezakt. Ik moest zelfs de bovenste motorsteun wat bijbuigen omdat de motor ineens een stuk opgeschoven was.
Dit is dus normaal niet te zien. Steun zag er prima uit, geen scheuren of iets dergelijks.
Na het vervangen van de steun een stukje gaan rijden, en ik reed ineens in een trillingsvrije auto. Verwar het trillen trouwens niet met het trillen van de motor tijdens bijvoorbeeld stationair draaien, want dat bedoel ik helemaal niet.
Het blijkt dus dat als de steun te ver inzakt, de aandrijfas niet meer loodrecht de versnellingsbak in gaat.
De rechter aandrijfas is namelijk het eerste stuk tot aan het steunlager niet flexibel. (star)
De as moet natuurlijk zo recht mogelijk de versnellingsbak in gaan (90 graden), en als de steun te ver in zakt dan word de hoek kleiner en gaat de as blijkbaar slingeren, schudden.
In diverse topics is dit probleem al vaker naar boven gekomen, maar een oplossing was er niet. Ik zeg niet dat dit alle problemen gaat oplossen, maar het vervangen van de steun is een stuk goedkoper dan een nieuwe as.
Doe er je voordeel mee.