Een hele poos rijd ik al met een trilling in mijn auto. Het is ooit gekomen nadat ik een setje winterbanden/velgen monteerde, die niet goed gebalanceerd waren. Die banden heb ik uiteraard laten balanceren, maar het probleem bleef. Verscheidene garages/bandenspecialisten hebben al verschillende banden/velgen combinaties gebalanceerd, en elke keer zeggen ze dat de banden/velgen in orde zijn. De trilling wordt dus NIET veroorzaakt in de banden/velgen, maar in de auto zelf.
Chronologisch:
Maart 2016: Aanschaf auto. Probleemloze, trillingvrije auto.
November 2016: ongebalanceerde winterset (15 inch) gemonteerd, trilling aanwezig
December 2016: set laten balanceren, op de achterbanden zat erg veel onbalans, trilling nog steeds aanwezig
Januari 2017: banden laten controleren, er scheen wat hoogteslag in te zitten, maar niet heel veel. Versleten stuurkogel rechtsvoor geconstateerd.
Februari 2017: Om het maar meteen goed aan te pakken heb ik de draagarmen, stabilisatorstangen, spoorstangen (binnenste + buitenste) en fuseekogels van de linker en rechterkant vervangen. Trilling nog steeds aanwezig.
Oktober 2017: 2 winterbanden op 16 inch gemonteerd, vóór. Trilling nog steeds aanwezig.
April 2018: Remschijven, blokken, handremschoenen achter vervangen. Trilling nog steeds aanwezig.
Oktober 2018: Nog een keer een onderzoek laten starten bij 2 lokale garages. Die zeiden dat mijn stuurkogel linksvoor versleten was en mijn huidige set een klein beetje gebalanceerd moest worden. Met een zogenaamde "Finish Balancer" zijn de wielen nog gemeten terwijl ze nog onder de auto gemonteerd zitten, dat heeft niet mogen baten. Qua speling konden ze ook niets vinden.
Bij lage snelheid, zo'n 15 km/h voel ik de trilling al in mijn stoel. Daarna wordt hij steeds duidelijker merkbaar. Passagiers in de auto merken de trilling soms niet. Maar zeker vanaf 140km/h is ie echt goed merkbaar. Het stuur trilt niet. De trilling voel ik wel in mijn stoel. De 2 lokale garages verdenken dat er aan de achterkant van de auto iets niet goed zit.
Waarschijnlijk zit het dus in de achterkant van de auto. De vraag is, hoe ga ik die lokaliseren. Zelf zie ik 3 opties:
1. Het VolvoV70 forum om hulp vragen (zie ook dit topic
).
2. Een GoPro monteren, op de achterwielen of ophanging richten en dan rijden.
3. Op een vermogensbank/testbank de auto laten rijden en kijken/voelen of er ergens iets trilt.
Optie 2 kan ik zelf wel, maar lijkt me uiteindelijk toch minder goed dan optie 1 en 3. Daar vraag ik jullie hulp bij.
Weten jullie hoe ik dit het beste kan aanpakken? Hebben jullie suggesties voor garages met een vermogensbank waar ik dit zou kunnen testen, omgeving Hilversum?
Bedankt alvast.
Update:
Het gaat om een V70 uit 2006, 2.4 zonder turbo, FWD.
Chronologisch:
Maart 2016: Aanschaf auto. Probleemloze, trillingvrije auto.
November 2016: ongebalanceerde winterset (15 inch) gemonteerd, trilling aanwezig
December 2016: set laten balanceren, op de achterbanden zat erg veel onbalans, trilling nog steeds aanwezig
Januari 2017: banden laten controleren, er scheen wat hoogteslag in te zitten, maar niet heel veel. Versleten stuurkogel rechtsvoor geconstateerd.
Februari 2017: Om het maar meteen goed aan te pakken heb ik de draagarmen, stabilisatorstangen, spoorstangen (binnenste + buitenste) en fuseekogels van de linker en rechterkant vervangen. Trilling nog steeds aanwezig.
Oktober 2017: 2 winterbanden op 16 inch gemonteerd, vóór. Trilling nog steeds aanwezig.
April 2018: Remschijven, blokken, handremschoenen achter vervangen. Trilling nog steeds aanwezig.
Oktober 2018: Nog een keer een onderzoek laten starten bij 2 lokale garages. Die zeiden dat mijn stuurkogel linksvoor versleten was en mijn huidige set een klein beetje gebalanceerd moest worden. Met een zogenaamde "Finish Balancer" zijn de wielen nog gemeten terwijl ze nog onder de auto gemonteerd zitten, dat heeft niet mogen baten. Qua speling konden ze ook niets vinden.
Bij lage snelheid, zo'n 15 km/h voel ik de trilling al in mijn stoel. Daarna wordt hij steeds duidelijker merkbaar. Passagiers in de auto merken de trilling soms niet. Maar zeker vanaf 140km/h is ie echt goed merkbaar. Het stuur trilt niet. De trilling voel ik wel in mijn stoel. De 2 lokale garages verdenken dat er aan de achterkant van de auto iets niet goed zit.
Waarschijnlijk zit het dus in de achterkant van de auto. De vraag is, hoe ga ik die lokaliseren. Zelf zie ik 3 opties:
1. Het VolvoV70 forum om hulp vragen (zie ook dit topic

2. Een GoPro monteren, op de achterwielen of ophanging richten en dan rijden.
3. Op een vermogensbank/testbank de auto laten rijden en kijken/voelen of er ergens iets trilt.
Optie 2 kan ik zelf wel, maar lijkt me uiteindelijk toch minder goed dan optie 1 en 3. Daar vraag ik jullie hulp bij.
Weten jullie hoe ik dit het beste kan aanpakken? Hebben jullie suggesties voor garages met een vermogensbank waar ik dit zou kunnen testen, omgeving Hilversum?
Bedankt alvast.
Update:
Het gaat om een V70 uit 2006, 2.4 zonder turbo, FWD.