Hallo,
Nou hier is er weer zo eentje: trillende V70.
Het gaat om een V70 Classic uit 1997, 20 klepper 170 pk.
Ik heb zo'n beetje alle discussies gelezen, maar lijkt niet of mijn probleem er tussen zit, laat staan de oplissing.
Dit is het probleem: Sinds ongeveer 3 jaar trilt mijn stuur. De stuurstangetjes zijn al eens vervangen omdat er speling op zat.
Wat hebben we gedaan:
- nieuwe aandrijfassen links en rechts
- uitgelijnd (wel 10 keer)
- wielen gebalanceerd
- andere banden (3 sets geprobeerd)
- andere remschijven
- alle motorsteunen vervangen (5 stuks)
- stuurstangetjes weer vervangen
- ophanging vervangen (reeds 2 jaar geleden)
- recent rechter fuseekogels vervangen
- veerschotels vervangen
Zeg maar dat zo'n beetje de hele onderstel aan de voorkant vernieuwd is de laatste jaren.
Resultaat: geen verbetering
Bij rijden komt de trilling echt voelbaar bij 120 km/h en hogere snelheid.
Doordat nu de speling uit de stuurstang is gehaald voel je de trilling reeds bij 80 heel licht inkomen.
-Tijdens rijden maakt het niet uit of ik koppeling intrap. Trilling blijft zonder verandering doorgaan.
- Ook bij hogere toerental, bijvoorbeeld 120 km/h in z'n 3, zijn de trillingen exacte hetzelfde.
- Bij remmen geen trillende remschijven, ook geen hete schijven a.g.v. aanlopen o.i.d.
- De sterkte van de trillingen wisselt. Soms meer bij 120-130 km/h dan andere keren.
Garage denkt nu aan drukgroep van de koppeling of differentieel.
Ik denk nog aan lagers of naaf. Waarom?
Als het in de drukgroep zou zitten en bij 120 km/h voelbaar is, dan komt dat doordat de omwentellingen zo zijn dat de meeste resonantie optreedt. Als men dan in een hoge versnelling schakelt, zouden de omwentellingen zo hoog zijn dat ie niet in zijn eigen frequentie bereik zou draaien. Het zou dan over moeten zijn. Da's niet zo. Bij ontkoppeling en/of bij hogere toeren (in z'n 3) trilt ie bij 120 km/h exacte hetzelfde als in 4e of 5e.
Het moet volgens mij dus op de uitgaande as van de versnellingsbak zitten of in de differentieel. Niet in de aandrijassen wand die zijn gloed nieuw.
Endere onderdelen die we nog niet bekeken hebben zijn: A) naaf B) lagers
Auto heeft nu bijna 370 dkm gereden en nog geen andere lagers/naaf.
Wat denken jullie?
Groeten,
Wouter
Nou hier is er weer zo eentje: trillende V70.
Het gaat om een V70 Classic uit 1997, 20 klepper 170 pk.
Ik heb zo'n beetje alle discussies gelezen, maar lijkt niet of mijn probleem er tussen zit, laat staan de oplissing.
Dit is het probleem: Sinds ongeveer 3 jaar trilt mijn stuur. De stuurstangetjes zijn al eens vervangen omdat er speling op zat.
Wat hebben we gedaan:
- nieuwe aandrijfassen links en rechts
- uitgelijnd (wel 10 keer)
- wielen gebalanceerd
- andere banden (3 sets geprobeerd)
- andere remschijven
- alle motorsteunen vervangen (5 stuks)
- stuurstangetjes weer vervangen
- ophanging vervangen (reeds 2 jaar geleden)
- recent rechter fuseekogels vervangen
- veerschotels vervangen
Zeg maar dat zo'n beetje de hele onderstel aan de voorkant vernieuwd is de laatste jaren.
Resultaat: geen verbetering
Bij rijden komt de trilling echt voelbaar bij 120 km/h en hogere snelheid.
Doordat nu de speling uit de stuurstang is gehaald voel je de trilling reeds bij 80 heel licht inkomen.
-Tijdens rijden maakt het niet uit of ik koppeling intrap. Trilling blijft zonder verandering doorgaan.
- Ook bij hogere toerental, bijvoorbeeld 120 km/h in z'n 3, zijn de trillingen exacte hetzelfde.
- Bij remmen geen trillende remschijven, ook geen hete schijven a.g.v. aanlopen o.i.d.
- De sterkte van de trillingen wisselt. Soms meer bij 120-130 km/h dan andere keren.
Garage denkt nu aan drukgroep van de koppeling of differentieel.
Ik denk nog aan lagers of naaf. Waarom?
Als het in de drukgroep zou zitten en bij 120 km/h voelbaar is, dan komt dat doordat de omwentellingen zo zijn dat de meeste resonantie optreedt. Als men dan in een hoge versnelling schakelt, zouden de omwentellingen zo hoog zijn dat ie niet in zijn eigen frequentie bereik zou draaien. Het zou dan over moeten zijn. Da's niet zo. Bij ontkoppeling en/of bij hogere toeren (in z'n 3) trilt ie bij 120 km/h exacte hetzelfde als in 4e of 5e.
Het moet volgens mij dus op de uitgaande as van de versnellingsbak zitten of in de differentieel. Niet in de aandrijassen wand die zijn gloed nieuw.
Endere onderdelen die we nog niet bekeken hebben zijn: A) naaf B) lagers
Auto heeft nu bijna 370 dkm gereden en nog geen andere lagers/naaf.
Wat denken jullie?
Groeten,
Wouter