Afgelopen zondagavond de winterset van Grrroovedude opgehaald. Volgens Martin geheel trillingsvrij. Ik merkte nog wel een trillinkje, maar niet noemenswaardig vergeleken mijn eigen sets. Dus maandag op die set de woon-werk kilometers gereden (Almere - Hoorn via Amsterdam/Zaandam en retour via de dijk Enkhuizen - Lelystad. Dus redelijk verschillende omstandigheden en m.i. Dus prima om te testen) en dik tevreden met het comfort, wat ik al een tijdje kwijt was.
Dus toch mijn banden die voor de resonanties zorgen.
Savonds de wielen achter verwisseld voor 2 van mijn zomerbanden om op die manier te kijken waar de trillingen vandaan komen. Dat dus elke avond gedaan en elke dag de woon-werk kilometers.
In meer of mindere mate was er telkens wel een trilling waar te nemen, tot gistemorgen, toen ik na 4 avonden achterwielen wisselen 2 van mijn eigen winterbanden achter deed. Alsnog wel iets van een trilling, heel erg ver weg, maar dat mag geen naam hebben.
Straks de voorwielen wisselen voor 2 zomervelgen die, na de 2 winterbanden, voor de minste trillingen zorgen. En dan eens beraden wat ik met de 2 overgebleven zomerbanden en 2 winterbanden ga doen. Wellicht opnieuw monteren met band een kwartslag draaien t.o.v de velg en opnieuw balanceren...
Die winterbanden zijn alleen afgelopen jaar gebruikt en hebben op de achteas gezeten, dus hebben nog veel profiel. Vervangen ga ik sowieso niet doen. De 2 zomerbanden (Dunlop Sport Bluresponse 195/65/15) zijn in krap 30kkm al redelijk afgesleten, dus die vervangen zal begin 2e kwartaal 2016 zijn, ofzo.
Anyway, ik ben blij dat ik de oorzaak redelijk heb kunnen achterhalen. Liever die banden, die toch om de x- km vervangen worden dan dat de assen vervangen moeten worden.
Martin, hartelijk dank voor het uitlenen van je winterset. Iets aan slijtage hebbben ze helaas wel opgelopen, toen ik gisteren bij de buurtsuper om wat auto's aan het laveren was met maximale stuuruitslag. Ik meende dat ik ze toen iets hoorde aanlopen...
Tegen welk oppervlak weet ik overigens niet...