Ook ik had enige tijd last van trillingen in het stuur en de carrosserie.
Eerste verdachte waren de velgen. 1 van mijn zomer-velgen heeft een hoogteslag. Toen heb ik de winter-set gemonteerd, dit was al een verbetering. Maar ik was niet tevreden.
Het verhaal begon met dat als ik over een drempel ging de voorbanden de binnenkant van de wielkuip soms raakte. Dit was het vorig jaar niet. Dempers dus...
Ik heb toen via Polar-parts.de
deze set gekocht die ik via het typeplaatje in de motorruimte uitgezocht heb. Ook hier bleek weer dat goedkoop duurkoop is.. Falende grip, constant geluid uit de voortrein bij lastwissel en sturen en trillingen.
Plus de verkeerde veren, maar daar konden hun niets aan doen, het blijkt dat ik toch een verlaagd onderstel heb. Achteraf ingebouwd...
Door het nummer van de Nivomats door VIDA te trekken kwam ik hier achter. Ik heb toen de juiste veren besteld en gemonteerd.
Het hoogteprobleem was weg, maar de trillingen bleven. Er vanuit gaande dat het niet aan de nieuwe dempers en lagers kon liggen heb ik de
draagarmen, de
binnenste- en
buitenste stuurkogels en de
fusee-kogels aan beide zijden vervangen, alles van Lemförder. Dit lag toch al in de planning.
Hielp niet...
Auto laten uitlijnen, van alles bekeken en getest (downlinks los, toplagers opnieuw vastgezet, aandrijfassen en wiellagers gecheckt etc.) Langzaam kreeg ik twijfel bij de delen die in de veerpoten verbouwd waren. Het metaal van de (merkloze) schokbrekers leek wel heel goedkoop, de inbus "tegenhouder" bovenop was zomaar dol, en de dempers maakten een raar geluid bij indrukken.
Dan nog maar eens kijken naar de schokbrekers en lagers..
Gisteren de shocks voor vervangen door Sachs Super Touring en nieuwe veerschotelrubbers en toplagers van Sachs geplaatst. Ik kende ondertussen de weg, 1.5 uur werk.
Ik reed de werkplaats uit en naar huis met het raam open en de radio uit, elk hobbeltje meegepakt. Op een parkeerterrein heb ik nog extra getest en door gootjes gereden.
Trillingen en geluiden weg....
Victory! Een stille V70! Zoals het hoort.
Moraal van het verhaal:
Als iets goedkoop lijkt is het dat ook! :bandit:
Blijf weg van naamloze "eigen merk" zooi, tenzij je weet wat het is.
Gebruik voor de S60I's en V70II's alleen onderdelen van ZF(Lemförder/Sachs) voor de ophanging, stuur-inrichting en demping. De veren komen van de firma Lesjofors.