Trillingen

Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

Re: Trillingen

· 
Posted: 04.12.2015 - 11:00  ·  #46
Quote door Mick moker

Zag op een ander deel van het forum (Stabilisatiestang vooraan) dat deze ook gaar kunnen zijn, en als daar spelling in komt zou dit ook voor trilling /resonantie kunnen zorgen.

Is vrij makkelijk na te zien.
Als je de "kleine" stabilisator stangetjes bij het wiel loshaalt, zou je op de "grote" stang een weerstand moeten voelen.
Kun je hem vrij bewegen (erg zeldzaam), dan is hij aan vervanging toe.
Mick moker
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 04.12.2015 - 20:13  ·  #47
Quote door Bigdog

Quote door Mick moker

Zag op een ander deel van het forum (Stabilisatiestang vooraan) dat deze ook gaar kunnen zijn, en als daar spelling in komt zou dit ook voor trilling /resonantie kunnen zorgen.

Is vrij makkelijk na te zien.
Als je de "kleine" stabilisator stangetjes bij het wiel loshaalt, zou je op de "grote" stang een weerstand moeten voelen.
Kun je hem vrij bewegen (erg zeldzaam), dan is hij aan vervanging toe.

heb vanmiddag op de brug gekeken en er is weerstand, zitten wel barstjes in het rubber maar voor de rest oke. Heb nog even een voorband bekeken en ook hier hoogte slag <_< . wat mij verbaast is dat het bijna nieuwe Michelins zijn en je toch de band op en neer ziet gaan bij ronddraaien. Heb er normaal nooit op gelet bij mijn vorige auto's maar had dit niet verwacht bij Michelins, of is dit altijd zo en heeft de Volvo hier alleen last van.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.12.2015 - 20:31  ·  #48
Een echte hoogte slag in de band dat hoort niet .
Vriend van me had jaren geleden ook problemen , waren michelins afgekeurd en voor de afrikaanse markt bestemd .
waren wel lekker goedkoop .
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.12.2015 - 20:34  ·  #49
Quote door olaf

Een echte hoogte slag in de band dat hoort niet .
Vriend van me had jaren geleden ook problemen , waren michelins afgekeurd en voor de afrikaanse markt bestemd .
waren wel lekker goedkoop .
Nu is het wel zo dat de handelaar die dat veroorzaakte , een tijdje is opgesloten voor deze streken .
Maar als je het al kan zien bij ronddraaien aan de as , dan is het wel een behoorlijke slag .
Mick moker
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Antwoorden aan Trillingen

· 
Posted: 04.12.2015 - 21:34  ·  #50
ga van de week even bij euromaster langs of te vragen of dit normaal is. heb ze via het internet gekocht Popgom<_< dacht dat het geen verschil zou maken, vind dat dat ook geen verschil mag zijn en dat ze anders b keuze er bij moeten zetten.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 04.12.2015 - 22:22  ·  #51
Quote door Mick moker

Heb nog even een voorband bekeken en ook hier hoogte slag <_< . wat mij verbaast is dat het bijna nieuwe Michelins zijn en je toch de band op en neer ziet gaan bij ronddraaien. Heb er normaal nooit op gelet bij mijn vorige auto's maar had dit niet verwacht bij Michelins, of is dit altijd zo en heeft de Volvo hier alleen last van.

De meeste nieuwe banden hebben wel iets hoogteslag.
Normaliter merk je dit niet, tenzij het ernstige hoogteslag is.
En Michelin, verwacht er niet teveel van.
Hoogstwaarschijnlijk zullen ze de auto de schuld geven.
Heb het gehad met 4 nieuwe winterbanden.
Volgens Michelin kon het niet aan hun banden liggen.
De dealer had de reactie van Michelin al vaker meegemaakt, zelfs bij nieuwe auto's.
Vredestein daarentegen, om een voorbeeld te noemen, vervangt gewoon, geen discussies met de klant.
Als je geluk hebt gaat de bandenleverancier het voor je oplossen.
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 08.12.2015 - 12:36  ·  #52
Blij, te horen, dat je probleem is opgelost. De kans, dat het terug zal komen, naarmate de banden slijten acht ik minimaal, maar ben wel benieuwd naar de situatie na pak hem beet 10.000 km. Hoor graag van je!
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 09.12.2015 - 00:20  ·  #53
Trilling is denk ik één van de lastigste dingen bij een auto.

Ik zit in hetzelfde schuitje. Dezelfde dingen als jij vervangen, inclusief vliegwiel. Vele euro's armer. Maar nog steeds trilling. Veel zitten dubben: weg of houden. Praktijk: je krijgt weinig terug voor je auto. Dus steeds een stapje verder.

Dennis van Volvoservice zegt mij: trilling komt door ongelijkmatige ronddraaiende beweging: banden, aandrijfassen, wiellagers, differentieel. Je leest ook over draagarmen. Ik ben er nu meer dan een jaar mee bezig. Heb nog steeds hoop dat 't goed komt. Ik gok nu op wiellager en/of uitlijning.

Mijn ervaring is: als het snelheidsafhankelijk is, dan gaat 't om draaiende delen. Vliegwiel geeft volgens mij geheel eigen trillingen. Is makkelijk uit te sluiten (motor uit) en goed te horen (vooral bij afzetten motor). Bij mij zijn nog één aandrijfas en de wiellagers over.

Dennis heeft veel ervaring; juist ook met aandrijfassen. Hij heeft mij een mooi voorstel gedaan, waar ik zeer tevreden over ben: wisselen, helpt 't dan betaal ik, helpt 't niet, dan betaal ik alleen uurloon. Je kunt het altijd vragen!

Succes!
zeg maar Jan
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 09.12.2015 - 08:42  ·  #54
Bummer,...

Nu bezig met tweede D5. Beide trilling issues gehad. Eerste D5 bleken uiteindelijk de injectoren de boosdoener. Wilde het ook niet echt geloven. Een monteur van Volvo dealer Emmeloord heeft toen een hele proefrit gemaakt en gaf aan dat de D5 anders klonk dan wat hij gewend was en de injectors daarom verdacht. Toen alle 5 vervangen ( http://dieseltech.nl/). Probleem opgelost!

Huidige D5 had 1 naaf met een te kleine diameter. Juiste naaf gemonteerd probleem opgelost....

Ook ik heb bij beide auto's vele zaken vervangen voordat ik de uiteindelijk oorzaak had achterhaald,...
jjeronimus
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 42
Subject:

· 
Posted: 09.12.2015 - 20:12  ·  #55
Ook ik had enige tijd last van trillingen in het stuur en de carrosserie.
Eerste verdachte waren de velgen. 1 van mijn zomer-velgen heeft een hoogteslag. Toen heb ik de winter-set gemonteerd, dit was al een verbetering. Maar ik was niet tevreden.

Het verhaal begon met dat als ik over een drempel ging de voorbanden de binnenkant van de wielkuip soms raakte. Dit was het vorig jaar niet. Dempers dus...

Ik heb toen via Polar-parts.de deze set gekocht die ik via het typeplaatje in de motorruimte uitgezocht heb. Ook hier bleek weer dat goedkoop duurkoop is.. Falende grip, constant geluid uit de voortrein bij lastwissel en sturen en trillingen.

Plus de verkeerde veren, maar daar konden hun niets aan doen, het blijkt dat ik toch een verlaagd onderstel heb. Achteraf ingebouwd... <_<
Door het nummer van de Nivomats door VIDA te trekken kwam ik hier achter. Ik heb toen de juiste veren besteld en gemonteerd.

Het hoogteprobleem was weg, maar de trillingen bleven. Er vanuit gaande dat het niet aan de nieuwe dempers en lagers kon liggen heb ik de draagarmen, de binnenste- en buitenste stuurkogels en de fusee-kogels aan beide zijden vervangen, alles van Lemförder. Dit lag toch al in de planning.

Hielp niet... :'(

Auto laten uitlijnen, van alles bekeken en getest (downlinks los, toplagers opnieuw vastgezet, aandrijfassen en wiellagers gecheckt etc.) Langzaam kreeg ik twijfel bij de delen die in de veerpoten verbouwd waren. Het metaal van de (merkloze) schokbrekers leek wel heel goedkoop, de inbus "tegenhouder" bovenop was zomaar dol, en de dempers maakten een raar geluid bij indrukken.

Dan nog maar eens kijken naar de schokbrekers en lagers..
Gisteren de shocks voor vervangen door Sachs Super Touring en nieuwe veerschotelrubbers en toplagers van Sachs geplaatst. Ik kende ondertussen de weg, 1.5 uur werk. >_<

Ik reed de werkplaats uit en naar huis met het raam open en de radio uit, elk hobbeltje meegepakt. Op een parkeerterrein heb ik nog extra getest en door gootjes gereden. :D

Trillingen en geluiden weg.... Victory! Een stille V70! Zoals het hoort.

Moraal van het verhaal:
Als iets goedkoop lijkt is het dat ook! :bandit:
Blijf weg van naamloze "eigen merk" zooi, tenzij je weet wat het is.

Gebruik voor de S60I's en V70II's alleen onderdelen van ZF(Lemförder/Sachs) voor de ophanging, stuur-inrichting en demping. De veren komen van de firma Lesjofors.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.12.2015 - 22:58  ·  #56
@Maurice

Ook onder mijn auto zijn schokdempers vervangen: Sachs super touring. En de hele heutemeteut eromheen.

Mijn trilling is constant. Het valt mij op dat de jouwe ook wel eens weg is. Niet iets te maken met opwarming? Dus: koude start niks, en na langere afstand sterker?

Ik heb rechts vervangen; links komt nog. Er is waarschijnlijk ook gekeken naar speling tussen as en wiellager?
zeg maar Jan
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 10.12.2015 - 09:57  ·  #57
Andere aandrijfassen hadden bij mij beide keren geen effect. En wat lastig dat je soms een trilling hebt en niet altijd,...!

Iig veel suc6 met het oplossen hiervan!
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.12.2015 - 12:38  ·  #58
Het lastige is volgens mij dat we het op één hoop gooien: 'TRILLINGEN'.

Wat bedoelen we ermee?

Ik zat nog te denken: zijn de handremschoenen gecheckt? En evt. klemmende remzuiger? Het lijkt iets te zijn wat erin kan schieten, maar ook afwezig kan blijven.

Dat lijkt onbalans op draaiende delen uit te sluiten. Lijkt mij.
Mick moker
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

antwoord trilling

· 
Posted: 10.12.2015 - 13:08  ·  #59
Bij mij is de trilling ook constant net als bij JanMulder. ook draagarm rubbers en stuurkogels vervangen.Heb schokdempers bij V parts gekocht ging drie maanden goed maar nu links een nok nok geluid als ik naar rechts stuur. Weet niet of het de dempers zijn, en ik heb niet de rubbers en lager (geen speling gevoelt)vervangen.
denk dat ik toch maar eens naar een Volvo dealer ga of hun eens willen luisteren, want ik wil best vervangen maar dan moet het ook het probleem weg zijn, en dat is mij tot op heden niet gelukt. <_<
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.12.2015 - 15:20  ·  #60
noknok-geluid? Kijk 's naar 't rubber waar de veer op rust. Of stabi-stangen

Selected quotes for multi-quoting:   0