Heb wat andere topics hierover gelezen maar wijkt toch net wat af van ons probleem. Bij onze Volvo V70 2.0 D (2008)die we sinds een maand hebben is er een licht merkbare trilling vanaf 50km/h. Vanaf 80 km/h steeds duidelijker (boven 100 erg duidelijk). Trilling is er ook in bochten en in z’n vrij. Bandenprofiel is goed maar 2 banden zijn aan de binnenkant afgesleten. Ze zijn meerdere keren van positie gewisseld dus kan daardoor niet herleiden op welke positie ze slijten.
In garage hebben ze de 2 voorbanden gebalanceerd, auto uitgelijnd en gekeken of er bijv. rubbers versleten waren. Alles was in orde. De garage gaf aan dat het mogelijk de vooras is.
Hierna heb ik de vorige eigenaar opgebeld. Hij wist van het probleem en gaf aan dat de trilling merkte toen hij lichtmetalen velgen + zomerbanden op de auto zette. Na het balanceren van de banden was de trilling even weg maar kwam weer terug. Met winterbanden (+ stalen velgen) was de trilling er volgens hem niet en dus reed hij voornamelijk op winterbanden (hier geen slijtage aan kanten). Net vóór verkoop zette hij de zomerbanden terug en liet deze opnieuw balanceren.
In mijn eerste 400 km. na koop trilde de auto niet. Daarna begon het weer. Na mijn belletje met de vorige eigenaar heb ik de auto vooraan op winterbanden gezet. Trilling was er nog steeds. Nu de auto volledig op winterbanden gezet en heb het idee dat de trilling er nog steeds is maar wel heel veel minder (nu meest voelbaar rond 50km/h). Wellicht wordt de trilling onderdrukt door het gewicht van de stalen velgen? Raar in ieder geval dat de trilling in mijn eerste 400 km. met lichtmetalenvelgen+zomerbanden weer even weg was.
Wat kan dit zijn?
In garage hebben ze de 2 voorbanden gebalanceerd, auto uitgelijnd en gekeken of er bijv. rubbers versleten waren. Alles was in orde. De garage gaf aan dat het mogelijk de vooras is.
Hierna heb ik de vorige eigenaar opgebeld. Hij wist van het probleem en gaf aan dat de trilling merkte toen hij lichtmetalen velgen + zomerbanden op de auto zette. Na het balanceren van de banden was de trilling even weg maar kwam weer terug. Met winterbanden (+ stalen velgen) was de trilling er volgens hem niet en dus reed hij voornamelijk op winterbanden (hier geen slijtage aan kanten). Net vóór verkoop zette hij de zomerbanden terug en liet deze opnieuw balanceren.
In mijn eerste 400 km. na koop trilde de auto niet. Daarna begon het weer. Na mijn belletje met de vorige eigenaar heb ik de auto vooraan op winterbanden gezet. Trilling was er nog steeds. Nu de auto volledig op winterbanden gezet en heb het idee dat de trilling er nog steeds is maar wel heel veel minder (nu meest voelbaar rond 50km/h). Wellicht wordt de trilling onderdrukt door het gewicht van de stalen velgen? Raar in ieder geval dat de trilling in mijn eerste 400 km. met lichtmetalenvelgen+zomerbanden weer even weg was.
Wat kan dit zijn?