Zou kunnen, deze is iets ronder.
Aan de andere kant, hoever moet je gaan.
Wat heb je voor de ombouw nodig...,
- een nieuwe stootbalk, of nokken op deze.
- een nieuw voorfront
- een nieuwe binnenbumper
- een nieuwe bumperhoes
Al met al een flinke investering en de vraag is, haal je dit ooit weer terug.
Zou kunnen, deze is iets ronder.
Aan de andere kant, hoever moet je gaan.
Wat heb je voor de ombouw nodig...,
- een nieuwe stootbalk, of nokken op deze.
- een nieuw voorfront
- een nieuwe binnenbumper
- een nieuwe bumperhoes
Al met al een flinke investering en de vraag is, haal je dit ooit weer terug.
Dat zou je jezelf ook kunnen afvragen bij het tunen om de auto zuiniger te laten rijden.
Tenminste, dat heb ik altijd een beetje.
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39921 Geregistreerd: 07 / 2009
Bij tunen vind ik dit toch anders.
Je krijgt een zuinigere auto, maar ook een hoger koppel en dat is ook wel prettig.
Bij een bumper heb je een ander uiterlijk, van de V70 in dit geval.
De vraag is of je dit überhaupt wel moet willen.
Over het extra plezier (koppel) wat tunen oplevert heb ik het niet gehad, dat begrijp ik natuurlijk ook .
Het ging mij meer om het kosten/baten plaatje. Haal je die, gemiddeld, E400.- eruit door je besparing.
Ik heb niet gekozen voor alleen maar een besparing, ik wilde sowieso meer koppel ivm het rijden met caravan. Dat er (hopelijk) een besparing plaats gaat vinden is mee genomen. De tijd zal het leren. Ik denk dat veranderen van grille, bumper etc meer kost en levert denk ik niet echt een besparing op.
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39921 Geregistreerd: 07 / 2009
Ik vraag me af of je dit terugverdiend.
Wel heb je er een hoop extra lol van en dat is ook wel iets waard.
Zie het maar als een stel mooie wielen, of een achterspoiler.
Tunen: Om het verbruik te drukken. Als wij gezond zijn, leven we beter.
Spoiler: Om het verbruik te drukken. Als mijn vrouw nepwimpers op doet, denk ze ook dat ze NOG aantrekkelijker is.
Ramen tinten: Om de kinderen uit de zon te houden en, niet te vergeten, inbraakwerend.
Sportvelgen: Als moeders op de juiste (en vooral mooie) schoenen loopt, loopt ze lekkerder.
Jongen, ik krijg het allemaal voor elkaar.
Zo doen we dat, hier, in het wilde westen
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39921 Geregistreerd: 07 / 2009
Mijn auto is nu ongeveer 8 maanden geleden getuned, het verbruik is gezakt van 8,5/100 naar 7,5/100. Rijstijl is hetzelfde gebleven. Is in mijn ogen nog niet echt zuinig maar ja . . . . beter als voorheen.
Deze week bij Volvotune (Obbe) geweest voor een ecopower tuning. Inderdaad, alles keurig uitgelegd gekregen. Zijn partner zorgde voor koffie en precies om 1000 uur werd de ECU (1 minuut werk) uit de V70 gehaald en verdween Obbe in zijn kantoor. Ben zelf bij Dennis gebleven om te zien hoe de V70 er verder technisch aan toe is (gekocht in dec 2013). Zag er allemaal keurig uit. Winterbanden op zijn einde (bekend) en de draagarmen zitten er aan te komen, al wel speling, nog geen scheuren, iets voor volgend jaar.
Om niet weer met een EGR vervuiling opgezadeld te worden en ik daarbij ook nog eens principieel tegenstander ben van het verbranden van roetpartikels met een temperatuur van 900 graden onder mijn zitvlak heb ik ook het DPF laten leeghalen. Dat kwam mooi uit, want Obbe was toch al bezig met het remappen van de ECU (2 vinkjes extra, EGR OFF en DPF OFF). Obbe was blij met de software versie van de ECU, want die had hij nog niet, leuk voor zijn database. Met de volgende klant is hij een stuk minder lang bezig, al naar gelang de wensen van de klant.
Zelf gekozen voor een ecopower tuning, in het toerentalgebied rondom de 2300 toeren, draait de motor nu wat zuiniger.
Ok, dan de testrit. Van huis uit ben ik vooral een cruisend-type, zal zelden boven de 140 rijden op de snelweg, niet mijn ding. Wel vind ik het fijn om bij het invoegen, inhalen etc. een flinke duw in de rug te krijgen. Dit heeft alles te maken met mijn Mercedes verleden (youngtimers uit de W124 serie, mijn laatste staat in de stalling een W124 E320 Coupe bj 1994 115k, die lust een flinke slok, is voor zoonlief in bewaring (de enige reden die ik kon bedenken om vrouwlief het nut in te laten zien om de Coupe niet te verkopen....)
Evengoed, na 50 meter had ik het al door. De motor pakt direct op (leek de 6 cylinder Coupe wel), ik was al gewend dat de turbo of was het de automaat ? tijd nodig had om power te genereren. Stuk de A50 op, de oprit was net lang genoeg, want voor ik het door had, was ik aan het einde, de D5 bleef versnellen. Her en der nog wat getest, maar het was allemaal 100% in orde. Obbe betaald (dat moet wel gebeuren) en met veel plezier naar huis gereden. De D5 zal ik niet misbruiken, in het voorjaar de bakolie vervangen en genieten van deze mooie Volvo, fijnste optie is trouwens de standverwarming, iedereen maar krabben, de V70 lekker warm van binnen en het koelwater al op temperatuur.
Al met al een goede eerste indruk van Volvotune, de praktijk zal leren wat de neveneffecten zijn van de ingreep van Euro 4 naar Euro 2.....
Maar ik mag het nog steeds niet. Ik heb het ook eens uitgerekend, met 5% zuiniger verbruik, duurt het ruim 2 jaar voor je een tuning hebt terugverdiend, en dan ga ik uit van prijzen van Tunex (225,00) Bij Volvotune zijn de prijsen iets hoger, maar dan ook nog eens ex. BTW, dus boven de 300 euro.