hallo luitjes
fijn om te horen dat jullie allemaal goede ervaringen hebben
succes en geniet ervan!
ook ik ben op zoek (geweest) naar wie mijn motor gaat tunen
liefst mte, maar die zijn VEEEL te duur, ze mogen nog zo goed zijn
dan zou het uiteindelijk fasttech of ultimate tuning worden, ook al ben ik hier ook wat "sceptisch" en argwanend
waarom?
jammer genoeg lijkt het erop dat er nog maar weinig bedrijven (in het algemeen) zijn waar kennis, kunde, wil en klantvriendelijkheid nog allemaal te vinden zijn
Zelfs een van de hier bekende, "geprezen" tweedehands-onderdelen-leverancier en garagist heeft me enorm, maar dan ook enorm teleurgesteld. maar soit.
nu zijn het tegenwoordig vooral diesels die rondrijden en getuned worden, en die zijn toch iets veiliger te tunen dan benzine motoren, maar wat ik altijd heb geleerd bij tunen: EERST op de rollenbank om te zien wat de wagen ECHT doet, dan ziet een echte tuner ook of er iets scheelt, onafhankelijk wat de ECU zegt.
aan de hand van de run en de ECU data wordt dan verder gewerkt
het valt me op dat bijna niemand standaard vermogenbank-runs gebruikt bij het tunen
en dus al helemaal geen wijdband-lambda-meetsonde
maatwerk aan de hand van enkel data uit de ecu en standaard mappen van motorversies met meer vermogen of zoals die van polestar?
het resultaat mag er misschien zijn, maar in mijn ogen is dat geen maatwerk
maatwerk is bij mij op de bank zetten en zo goed als van nul beginnen of toch tenminste heel de basismapping aanpassen aan die specifieke motor
bij volvotune gebruiken ze blijkbaar een G-Tech als vermogenbank?
maar schijnbaar zijn de resultaten die dit apparaatje geeft nog veel onnauwkeuriger dan de vermogenbanken en we weten allemaal dat er best wel verschil zit in de meetresultaten per bank?
dat is een van de redenen dat ik ben afgehaakt daar, al lijken ze me in principe wel in orde qua kunnen
wat ik eigenlijk wil zeggen: hoe wil iemand maatwerk leveren als je nog geen eens vermogentestruns doet en wideband gebruikt?
je weet toch begot niet wat de motor aan het doen is?
en dit is niet tegen een bepaalde firma gericht, het is iets algemeens dat me is opgevallen
tunen is op de bank met lambdasonde
CTH in overpelt is zo goed als de enige die dit doet bij iedere wagen
reden dat ik daar niet naartoe ga is omdat ze evenveel kosten als MTE en maar evenveel vermogen verwachten te krijgen als de kantenklare-sofware bij anderen
allee, ze willen er niet veel meer uit halen ivm betrouwbaarheid
en dat doet me dan weer twijfelen aan hun kunnen, terwijl ze toch al jaren op circuit meedoen???
Ik zou haast van ellende zelf gaan liggen rommelen
moest het dan fout gaan, dan heb ik t tenminste zelf gedaan
greetz