Ik snap het allemaal wel hoor, maar wat Folke schrijft klopt maar al te goed naar mijn idee (mijn emotionele ikke kijkt nu al naar de opvolger van mn huidige V... Iets vanaf 2005 lijkt me wel wat )
Ik lees nu al vele keren over dat tunen. Ik geloof graag dat het allemaal erg mooi is, maar hoe lang doet men er nu over om de investering van "geen idee hoeveel", er uit te hebben door het zuiniger rijden?
Bij de Volvo heb ik het niet gedaan voor de besparing, maar voor de lol. Ik ga er dus vanuit dat ik het geld kwijt ben
Maar is "voor de lol" niet waarom je in je Volvo rijdt. Veel goedkoper zou je een Volkswagen Up rijden. Maar dat wil je niet, omdat je van iedere km wilt genieten. Beleving zit tussen de oren. Daarom besteed je geld aan een tuning. Niet om de auto zuiniger te maken. Dat is het argument naar je "rationele zelf" toe. Maar naar je "emotionele zelf" wil je gewoon prettiger rijden. Daarom je je laten tunen. Dus geen geld kwijt, maar goed besteed!
Helemaal mee eens, Folke! Enkele weken terug was ik bij MMTS voor een inlaat/motor reiniging. Martin heeft me geïnspireerd/overtuigd een tuning te laten uitvoeren. Hij verzekerde me dat bij een normale rijstijl EN goed onderhoud het mechaniek gewoon heel blijft. Ik heb er geen spijt van. Het rijdt geweldig! Rijdt de auto ook zuiniger? Ach ......wat zou het......tis ook hobby...boeien!
Even een update van mijn ervaringen na de tuning.
De eerste weken steeg het verbruik van 1:14,1 van voor de tuning naar 1:12,8 direct daarna. Het was niet mijn doel op zich om zuiniger te gaan rijden maar dat hogere verbruik was toch wel opvallend.
Nu ben ik 5 maanden en zo'n 8000 km verder en het verbruik (4x gemeten aan de pomp en niet de bc) is weer op het oude niveau van 1:14,2. Dat is dus mooi meegenomen. Hoe dat kan weet ik niet, adaptief oid?? Ook op de bc is te zien dat de auto zuiniger loopt dan de eerste weken. Namelijk: bij een kruissnelheid van 120 km/u stond bc de eerste weken op een verbruik van 1:15,6 en nu op ca 1:17,8, vanzelfsprekend onder vergelijkbare omstandigheden. Voor de tuning was dat bij 120 km/u 1:16,2. Dat zijn dus enkel vergelijkingsgetallen en geen absolute waarden.
Overall is het verbruik dus gelijk gebleven, op kruissnelheid is de auto zuiniger, dus het verbruik bij optrekken ed moet hoger zijn geworden. Dat komt door dat lekkere koppel dat je zeker gaat gebruiken als het beschikbaar is.
M. Kok
Forumlid.
Geslacht: Locatie: Praest, Stadt Emmerich am Rhein Leeftijd: 61 Berichten: 54 Geregistreerd: 10 / 2015
Ik denk er net zo over: de eerste letters van AUtorijden zijn AU, dat kost geld! Maar wat een genot om met een powertuning rondt te rijden! Ik heb kort na de aanschaf onze V70 bij MArtin onderhanden laten nemen: Automaat, motor en stuurhuis flush en de powertuning van Obbe. Aansluitend hebben Martin en ik een proefrit gemaakt: even de grens over, topsnelheid nu 230km/h en trekken als een beer!
Nu in het gewone dagelijkse leven rijden we nog steeds met een grijns van oor tot oor! De CFE van Volvotech is nu ook binnen, kost ook weer de nodige knaken, maar wel handige features.
Wat mij betreft: Volvo for Life!
Groet,
Marcel
J.W.
VolvoV70forum fan
Geslacht: Locatie: Krimpen aan de Lek Leeftijd: 46 Berichten: 431 Geregistreerd: 10 / 2013
Dat is een eerlijk verhaal. :thumb:
Meestal moet ik lachen, ik heb de auto laten tunen omdat hij dan zuiniger is.
Daarna wordt je in geuren en kleuren vertelt hoe snel hij nu wel niet is.
Sure, maar leuk is het wel.
Veel plezier met je extra PK's.
Het zuinigheidsverhaal vertellen we tegen vrouwlief, om te rechtvaardigen waarom we dit geld uitgeven aan de auto, en niet aan nieuwe gordijnen. :bandit:
Daarna vertellen we hier op t forum, en aan de vrienden hoe snel hij is.
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39921 Geregistreerd: 07 / 2009
Ik lees dat de auto van Olaf fijner is gaan schakelen na de tuning.
Wordt de software van de automaat ook aangepast dan? Ik ben hier wel benieuwd naar omdat die van mij ( geartronic 6 traps) nogal pendelt bij ca 2.000 rpm op een iets glooiende weg (bij het afdalen) of flinke tegenwind (als die even wat weg valt).
Dit ondanks een volledige revisie.
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39921 Geregistreerd: 07 / 2009
De bak krijgt sowieso andere info van de computer vanwege de tuning en zal dus anders gaan schakelen.
De baksoftware op zich wordt bij mijn weten niet verandert, althans, op de begrenzing na.
Dat laatste kan ook verkeerd uitpakken.
Hier is het dus mogelijk om door de "eerder aanwezige" begrenzing heen te gaan met alle gevolgen vandien.
De enige uitzondering hierop, welke mij bekend is, is de tuning van Volvotune.
De bak krijgt sowieso andere info van de computer vanwege de tuning en zal dus anders gaan schakelen.
De baksoftware op zich wordt bij mijn weten niet verandert, althans, op de begrenzing na.
Dat laatste kan ook verkeerd uitpakken.
Hier is het dus mogelijk om door de "eerder aanwezige" begrenzing heen te gaan met alle gevolgen vandien.
De enige uitzondering hierop, welke mij bekend is, is de tuning van Volvotune.
Klopt. Ik heb Martin MMTS specifiek gevraagd of de baksoftware ook wordt gewijzigd bij de tuning. Dat is dus niet het geval maar omdat de input van motor naar bak wel anders is zal de bak idd anders reageren (lees: schakelen ).
Als ik het goed begrijp veranderen dus enkel de schakelmomenten?
Wat denken jullie: Stel dat Ik zou kiezen voor een ecotune dan wordt, als ik het goed heb gelezen, de boostmap aangepast bij een aan te geven toerental?.
Wordt met een hogere turbodruk de bak druk ook automatisch verhoogd waardoor minder kans op pendelen?
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39921 Geregistreerd: 07 / 2009
De bak past zich slechts aan aan de gegevens, welke hij van de computer krijgt.
De werking van het kleppenhuis in de bak (,welke de druk regelt) , zal niet veranderen.
De bak krijgt sowieso andere info van de computer vanwege de tuning en zal dus anders gaan schakelen.
De baksoftware op zich wordt bij mijn weten niet verandert, althans, op de begrenzing na.
Dat laatste kan ook verkeerd uitpakken.
Hier is het dus mogelijk om door de "eerder aanwezige" begrenzing heen te gaan met alle gevolgen vandien. De enige uitzondering hierop, welke mij bekend is, is de tuning van Volvotune.
ik ken het effect van tuning niet voor een automaat maar voor de schakelbak is het echt geweldig. ik heb nu een jaar geleden de powertuning gedaan bij Martin en daar geen moment spijt van gehad. het autorijden is juist voor mij er veiliger door geworden. ik kan sneller ruimte voor mezelf creeéren of aan de ander geven zoals bij het invoegen. zuiniger? ja en nee. de BC staat langer op de zelfde waarde. die reageert dus minder snel met nieuwe waarden. maar idd op kruissnelheid is de auto zuiniger met minder toeren meer snelheid. dus e.e.a. hangt sterk af van je rechtervoet. en wat ook waar is, even een sprintje trekken vooral in de derde of vierde versnelling werkt verslavend. maar o o o wat is dat lekker. het lijkt wel.....ja juist geraden
ik ken het effect van tuning niet voor een automaat maar voor de schakelbak is het echt geweldig. ik heb nu een jaar geleden de powertuning gedaan bij Martin en daar geen moment spijt van gehad. het autorijden is juist voor mij er veiliger door geworden. ik kan sneller ruimte voor mezelf creeéren of aan de ander geven zoals bij het invoegen. zuiniger? ja en nee. de BC staat langer op de zelfde waarde. die reageert dus minder snel met nieuwe waarden. maar idd op kruissnelheid is de auto zuiniger met minder toeren meer snelheid. dus e.e.a. hangt sterk af van je rechtervoet. en wat ook waar is, even een sprintje trekken vooral in de derde of vierde versnelling werkt verslavend. maar o o o wat is dat lekker. het lijkt wel.....ja juist geraden
Ik begrijp dat je een hand geschakelde bak hebt . met minder toeren meer snelheid is dan onmogelijk .
Het autorijden veiliger wordt ben ik ook niet mee eens , het grotere vermogen zal je het gevoel misschien geven , maar dat valt en staat gewoon met anticiperen en goed inschatten van de situatie , heeft niks met pk's en koppel te maken .
Dat de auto soepeler en fijner schakeld zeker bij een automaat ben ik het helemaal mee eens .
Dat bevalt me nog steeds uitermate goed de volvotune .
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39921 Geregistreerd: 07 / 2009
Dat laatste kan ook verkeerd uitpakken.
Hier is het dus mogelijk om door de "eerder aanwezige" begrenzing heen te gaan met alle gevolgen vandien.
Leg eens uit?
De meeste tuning bedrijven halen de (koppel) begrenzing van de bak, waardoor er geen limiet meer is.
Ge je stevig gassen, dan krijgt de bak krachten te verwerken, welke hij eigenlijk niet aan kan (daar was de begrenzing ook voor bedoeld).
Gevolg hiervan is dat je letterlijk je bak kapot kunt rijden.
Dat laatste kan ook verkeerd uitpakken.
Hier is het dus mogelijk om door de "eerder aanwezige" begrenzing heen te gaan met alle gevolgen vandien.
Leg eens uit?
De meeste tuning bedrijven halen de (koppel) begrenzing van de bak, waardoor er geen limiet meer is.
Ge je stevig gassen, dan krijgt de bak krachten te verwerken, welke hij eigenlijk niet aan kan (daar was de begrenzing ook voor bedoeld).
Gevolg hiervan is dat je letterlijk je bak kapot kunt rijden.
Ah, je doelt op de koppelbegrenzing voor de automaat. Duidelijk en ja, die is idd wel prettig om binnen de grenzen te houden. Las (hier?) ergens laatst dat er in sommige gevallen meer dan 1000nm vrijgelaten werd, da's een beetje veel van het goede.