Ik heb sinds kort een turboduk meter in de auto en nu kan ik dus ook goed zien wat de druk is.
Als ik rustig rijd dan geeft hij een vacium aan van ongveer 10 tot 20 psi.
Is dit normaal?
In de sport of advance mode van 4c onderstel geeft hij max 16psi aan en comfort 12psi.
Een vacuüm van 10 tot 20 psi aflezen via je turbodrukmeter?! Nee, da's niet normaal. Dan heb je denk ik iets verkeerd om aangesloten, want de turbo-OVERdruk zou ergens rond die waarde moeten liggen. Als je afvraagt of een turbodruk van 10-20 psi normaal is, dan is dat inderdaad zo.
Als de auto stationair draait of je rijdt rustig zonder boost dan is er een onderdruk. Hoeveel durf ik zo snel even niet te zeggen.
Ik heb een analoge meter in mijn auto en die laat dat zien. Dat ding heb ik er vorig jaar voor tijdelijk ingezet vanwege een overboost probleem na het shimmen van mijn motorblok. Er was toen ook een nieuwe TCV in gezet en mogelijk dat de auto daar even aan moest wennen en de druk soms even iets te hoog was waardoor de boel in Limpmode ging.
Het slangetje van mijn meter zit aangesloten dmv een "T" stuk op het slangetje bij het inlaatspruitstuk.
Stationair heb ik ongveer 20psi vacium
Zou mijn intercooler mischien dicht zitten?
Ik heb ook snel genoeg na aankoop de inlaat laten reinigen maar daarbij is de intercooler niet meegenomen volgens mij.
Dat was met een meeting van hier.
Stationait doet de turbo niks, dus dan heb je inderdaad onderdruk. Pas als de turbo echt toeren gaat maken (denk vanf 2500 bij een R?) dan zul je overdruk zien. Ik heb al vaker turbodrukmeters gezien waarbij de nul bijna in het midden staat en de wijzer vanaf nul beide kanten op kan.
De meeste turbomodellen draaien stationair draaiend zo'n 05-06 bar onderdruk, pas zodra de turbo gaat meedraaien word dit veranderd in overdruk. Als hij stationair lopend 20 PSI onderdruk (!!) aangeeft is dit veels te hoog want is ruim 1.3 bar dan.
Heb jij de zelfde waardes als mij? Of als de andere?
Als je het zelfde hebt als mij zou dat het verschil kunnen zijn van de turbo.
2003 en 2004 modellen hebben een andere dan de jongere modellen.
Niet helemaal waar wat je zegt dacht ik. De turbo's zijn volgens mij identiek -2004 en 2005 en later, behalve de aansluiting op de OTE pijp (naar intercooler), die is bij jou en mij een v-band klem en vanaf 2005 een 'gewone' aansluiting. Ik heb dezelfde waardes als jij hebt, kom bij rustig rijden op ongeveer -10 psi, bij gas los nog een stuk minder dan dat, max positieve druk is 15.
Oke ik wist dat de aansluiting anders was idd. Daarom dacht ik ook dat het een andere turbo was.
Dus ik hoef de intercooler nog niet schoon temaken vanbinnen? Scheelt weer een hoop werk.
Is het merkbaar de andere intercooler?
Ik weet wel dat dat 2e generatie V70N T5 dezelfde turbo heeft als de R namelijk een Borgwarner K24.
De eerste generatie T5 had deze turbo niet. Geen idee of dit ook opgaat voor de R.
De meeste turbomodellen draaien stationair draaiend zo'n 05-06 bar onderdruk, pas zodra de turbo gaat meedraaien word dit veranderd in overdruk. Als hij stationair lopend 20 PSI onderdruk (!!) aangeeft is dit veels te hoog want is ruim 1.3 bar dan.
Dat is uberhaubt niet mogelijk, want bij 0 bar absoluut of -1 bar onderdruk heb je absoluut vacuum. Mocht je het wel redden dan kan de complete wetenschap opnieuw beginnen...
Dan denk ik toch dat je het verkeerd begrijpt... Bijna ieder turbo blok zal stationair ook vacuüm in het inlaatspruitstuk hebben, dus de meter zal -0.6 /.08 bar aangeven, zodra de turbo gaat opspoelen verandert het vacuüm cq onderdruk in een overdruk, met andere woorden de meter gaat + zoveel bar aanwijzen. Dit is sowieso al heel mooi te zien met analoge turbodruk meters, die kunnen 2 kanten op. Nog mooier kun je het bijvoorbeeld bij een Volvo 850 op het dashboardmetertje zien, als de meter helemaal naar links staat in het zwarte gedeelte heb je dus vacuüm / onderdruk, de meter helemaal voluit in het witte gedeelte rechts is ongeveer 1 bar overdruk in het systeem. Ik werk in mijn auto met zowel een analoge Raid meter die gelukkig vrij nauwkeurig is, maar ook met een electronische meter rechtstreeks op de ECU, de electronische meter geeft dan ook stationair lopend keurig een -0.6 bar aan en zie je ook keurig naar de + veranderen zodra de turbo gaat draaien, idem voor het analoge metertje, wijzertje gaat keurig naar rechts toe bij het opspoelen dus een positieve druk in het systeem.
Hoop dat ik het zo wel begrijpbaar heb uitgelegd.
Werkt bij iedere turbo zo, ook bij de Garetts, MHI's, etc.