Turbo kapot????

Turbo kapot???

marceldouwes
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 53
Homepage: facebook.com/marce…
Subject:

Turbo kapot????

· 
Posted: 30.06.2013 - 13:32  ·  #1
hallo forum leden, wie kan mij vertellen hoe je kan zien,voelen, horen of de turbo kapot is, ik heb een V70 T5 van 2001 en ik heb het gevoel dat hij niet helemaal goed functioneerd, dat wil zeggen dat ie met afblazen een soort van grommm geluid maakt en dit geluid overstemd het afblazen via een externe dumpvalve, behalve als ik de toeren over de 5500 trek dan blast de dumpvalve af(psssssst), oja de T5 is voorzien van een K&N open luchtfilter
...

Subject:

Re: Turbo kapot????

· 
Posted: 30.06.2013 - 13:44  ·  #2
...
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 30.06.2013 - 14:25  ·  #3
Mijn vader had bij één van zijn klassieke motoren een versleten turbo, merkare slijtage en speling met de hand te voelen. Deze werkte nog wel maar had minder rendement, dus deze moest merkbaar meer toeren draaien om de boost te genereren. Je merkte duidelijk een 'douw in de rug' in plaats van dat het vermogen er redelijk soepel in komt.
dennis850estate
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: volvoservice.eu
Subject:

· 
Posted: 01.07.2013 - 16:25  ·  #4
Je kunt de aanzuigbuis demonteren en met je vingertoppen de turbine vastpakken. Axiale speling mag hij eigenlijk nauwelijks hebben omdat de lagering dan stuk is. Radiale speling mag hij iets hebben maar mag niet aanlopen als je de speling 1 kant op duwt en draait. De zitting van de bypass klep scheurt vaak ook maar die kun je niet makkelijk controleren omdat je uitlaat er dan af moet. Als hij hard fluit tijdens accelereren dan is het einde langzaam in zicht. uiteraard is blauwe rook ook een goede indicatie, echter kan dit ook meerdere oorzaken hebben

Selected quotes for multi-quoting:   0