Turbo -olie (?)

 
 
 
 
 
koen1303
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 10
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Turbo -olie (?)

 · 
Posted: 08.11.2020 - 21:10  ·  #1
V70 2006 2.4 D5 163pk

Toen ik aan de turbo de (bovenste) rubber van de aansluiting van de intercooler heb vervangen, zag ik dat er door olie zit (en dus ook in die buis).
Is dus waarschijnlijk ook de oorzaak dat de motor olie verbruikt...
Voor de rest functioneert de turbo prima en is de motor ook helemaal droog (en ook niets van blauwe walmen bij starten of whatever)

Is er iets te vervangen (keerring?) aan de turbo, of moet de turbo desgevallend helemaal gereviseerd of vervangen?
Of gewoon rijden en af en toe wat olie bij kappen, en afwachten dat turbo het eens helemaal begeeft?

Dankuwellekes
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Turbo -olie (?)

 · 
Posted: 08.11.2020 - 21:48  ·  #2
Quote door koen1303

V70 2006 2.4 D5 163pk

Toen ik aan de turbo de (bovenste) rubber van de aansluiting van de intercooler heb vervangen, zag ik dat er door olie zit (en dus ook in die buis).
Is dus waarschijnlijk ook de oorzaak dat de motor olie verbruikt...
Voor de rest functioneert de turbo prima en is de motor ook helemaal droog (en ook niets van blauwe walmen bij starten of whatever)

Is er iets te vervangen (keerring?) aan de turbo, of moet de turbo desgevallend helemaal gereviseerd of vervangen?
Of gewoon rijden en af en toe wat olie bij kappen, en afwachten dat turbo het eens helemaal begeeft?

Dankuwellekes



Een D5 zuigt carter dampen via de inlaat weer de motor in. dit zit voor de turbo en die lucht is behoorlijk vettig, ik verwacht dus( heb het zelf ook ) dat er in het inlaat traject best wel wat olie mag zitten
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Turbo -olie (?)

 · 
Posted: 08.11.2020 - 22:20  ·  #3
koen1303
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 10
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: Turbo -olie (?)

 · 
Posted: 09.11.2020 - 07:58  ·  #4
Quote door Bolbo

Eens met bartk... en niet omdat het mijn naamgenoot is :-)


Duidelijk, ga ik er zeker mijn hoofd niet over breken - thanks :D
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Turbo -olie (?)

 · 
Posted: 09.11.2020 - 08:10  ·  #5
Hoe hoog is het olieverbruik?

De turbo is niet ondenkbaar als oorzaak van olielekkage in de inlaat. Maar vet is het daar altijd. Dus je zult naar de mate van nattigheid moeten kijken.

Verkolen van zuigers en schraapveren zorgt ook voor een hoger olieverbruik. Olie die door blow by de carterventilatie ingaat wordt door de oliescheider als het goed is weer afgevangen en terug het carter ingeleid. Wel zit hier een membraam dat stuk kan gaan en het juist wel de inlaat in stuurt.

Mogelijke oorzaken hoog olieverbruik:
-turbo keering (in inlaat)
-verkoling schraapveer (directe verbranding olie)
-membraam oliescheider (in inlaat)
koen1303
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 10
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: Turbo -olie (?)

 · 
Posted: 09.11.2020 - 09:14  ·  #6
Quote door martijn-a

Hoe hoog is het olieverbruik?

De turbo is niet ondenkbaar als oorzaak van olielekkage in de inlaat. Maar vet is het daar altijd. Dus je zult naar de mate van nattigheid moeten kijken.

Verkolen van zuigers en schraapveren zorgt ook voor een hoger olieverbruik. Olie die door blow by de carterventilatie ingaat wordt door de oliescheider als het goed is weer afgevangen en terug het carter ingeleid. Wel zit hier een membraam dat stuk kan gaan en het juist wel de inlaat in stuurt.

Mogelijke oorzaken hoog olieverbruik:
-turbo keering (in inlaat)
-verkoling schraapveer (directe verbranding olie)
-membraam oliescheider (in inlaat)


Bedankt voor de reply Martijn, qua je vraagstelling:
1. Ik denk toch een liter op 1500 km
2. er hingen wat druppeljes olie aan de 90° intercoolerbuis naar de turbo (maar zeker niet extreem aangezien de bodemplaat geen olieplas heeft .. echter precies wel sporen van "verbrande olie"

Ik vermoed geen directe verbranding, want helemaal niets van blauwe walmen bij stationair en/of koud starten.
De enige keer dat ik echt iets van blauw wolkee zie is als ik eigenlijk iets te laag in toeren (te grote versnelling) vol gas geef.

Dus misschien best als eerste het membraan wel eens willen checken.
Is er een how-to om die te localizeren? :)
Heb wel wat technische kennis, maar voor Volvo ben ik in de beginfase (heb net distributieriem + multiriem + alle rollen + vrijloop vervangen .. en dus de rubber van de intercoolerbuis)

Thanks !
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Turbo -olie (?)

 · 
Posted: 09.11.2020 - 09:28  ·  #7
Quote door koen1303

Quote door martijn-a

Hoe hoog is het olieverbruik?

De turbo is niet ondenkbaar als oorzaak van olielekkage in de inlaat. Maar vet is het daar altijd. Dus je zult naar de mate van nattigheid moeten kijken.

Verkolen van zuigers en schraapveren zorgt ook voor een hoger olieverbruik. Olie die door blow by de carterventilatie ingaat wordt door de oliescheider als het goed is weer afgevangen en terug het carter ingeleid. Wel zit hier een membraam dat stuk kan gaan en het juist wel de inlaat in stuurt.

Mogelijke oorzaken hoog olieverbruik:
-turbo keering (in inlaat)
-verkoling schraapveer (directe verbranding olie)
-membraam oliescheider (in inlaat)


Bedankt voor de reply Martijn, qua je vraagstelling:
1. Ik denk toch een liter op 1500 km
2. er hingen wat druppeljes olie aan de 90° intercoolerbuis naar de turbo (maar zeker niet extreem aangezien de bodemplaat geen olieplas heeft .. echter precies wel sporen van "verbrande olie"

Ik vermoed geen directe verbranding, want helemaal niets van blauwe walmen bij stationair en/of koud starten.
De enige keer dat ik echt iets van blauw wolkee zie is als ik eigenlijk iets te laag in toeren (te grote versnelling) vol gas geef.

Dus misschien best als eerste het membraan wel eens willen checken.
Is er een how-to om die te localizeren? :)
Heb wel wat technische kennis, maar voor Volvo ben ik in de beginfase (heb net distributieriem + multiriem + alle rollen + vrijloop vervangen .. en dus de rubber van de intercoolerbuis)

Thanks !


Diesels hebben niet zo makkelijk blauwe walmen, wit wel maar dat is onverbranden diesel.
Dat komt omdat olie ook "netjes" verbrand in een diesel.

1 op 1500 is toch de moeit waard om een uit te zoeken wat er aan de hand is.
Ik heb nu voor het eerst een turbo weet dus nog niet hoe makkelijk of moeilijk het is om uit te zoeken of een turbo olie lekt. 1 ding kun je zeker doen en dat is checken of de turbine radiale speling heeft. Als dat zo is dan zo wie zo geen goed nieuws.
Bij mij hangen er trouwens nergens druppels.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Turbo -olie (?)

 · 
Posted: 09.11.2020 - 11:13  ·  #8
Als de distributie geen probleem is:

De makkelijkste klap is:
-de inlaat van carterventilatie op de aanzuig/ inlaatbuis loshalen
Overdreven olie walm is een kapot membraam.

-de turbo- exit van de inlaat loshalen
Een nattere turbo exit dan aanzuigbuis is verdachte turbo.

Een brug voor de turbobuis is wel handig.
koen1303
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 10
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: Turbo -olie (?)

 · 
Posted: 09.11.2020 - 11:35  ·  #9
Quote door martijn-a

Als de distributie geen probleem is:

De makkelijkste klap is:
-de inlaat van carterventilatie op de aanzuig/ inlaatbuis loshalen
Overdreven olie walm is een kapot membraam.

-de turbo- exit van de inlaat loshalen
Een nattere turbo exit dan aanzuigbuis is verdachte turbo.

Een brug voor de turbobuis is wel handig.


Thanks Martijn :Thumbsup:
Enkel even de inlaat van de carterventilatie lokaliseren, maar ga ik straks een google-en
 
Selected quotes for multi-quoting:   0