Turbo - tsjilp

Verkeerd geluid

hnoordhuis
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

Turbo - tsjilp

· 
Posted: 09.07.2016 - 14:03  ·  #1
Sinds een aantal dagen heb ik een nieuw geluid in mijn V70 D5, 413k km.
Bij belasting klinkt het alsof er een lager droog loopt. Als ik het rechter raam open doe hoor ik het in de weerkaatsing. Ik hoor dan het normale dieselgeluid, een mooie normale turbofluit en een drooglopend lager. Tjiep-tjiep-tjiep. Geen egale fluittoon.
Het is niet te linken aan de snelheid of aan het motortoerental maar aan de motorbelasting.
Als de motor niet belast wordt, hoor ik het niet. Bij lichte belasting (50 km/u constant) is het erg duidelijk aanwezig. Bij stevig accelereren is het weg.
Als de motor lekker warm is, is het geluid ook weg, dan is er niets aan de hand.

Ik heb geen foutmeldingen, het vermogen is prima, het verbruik is redelijk, (1:16) geen roetpluimen.

Zou het kunnen dat mijn turbo op zijn laatste benen loopt of zou ik het ergens anders moeten zoeken? (Bijv. automaat, injectors)
BIGW
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

Re: Turbo - tsjilp

· 
Posted: 09.07.2016 - 14:40  ·  #2
Rechterzijde is ook de zijde van de distributie, waar een spanrol in zit een meeloop rol zit. Verder natuurlijk ook de krukas lager onder en de nokkenas lager aan de bovenzijde.
Ik zou in eerste instantie voor een distributie wissel gaan met meeloop en spanrol, dan kun je dan ook de staat van je waterpomp bepalen.
Succes
yes996
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 09.07.2016 - 15:37  ·  #3
Wellicht je dynamo/spanrol? Lijkt mij geen turbo probleem.
hnoordhuis
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.07.2016 - 19:19  ·  #4
Daar heb ik ook aan gedacht, het punt is: het is niet toerenafhankelijk maar belastingafhankelijk. In de vrijloop krijg ik hem niet aan het piepen.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 09.07.2016 - 22:00  ·  #5
Als je ineens gas geeft komt er extra spanning op de d-riem, dat zou het geluid kunnen produceren.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 10.07.2016 - 21:49  ·  #6
Dus als je 50 km rijdt en koppeling intrapt valt t geluid weg? maakt maken van een bocht ook uit?
hnoordhuis
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.07.2016 - 21:07  ·  #7
Grunn, Bingo!
Ik heb er op gelet, het begon in de bocht. Koppeling intrappen kan niet (automaat) maar idd, als je hem in de vrij zette viel het geluid weg.

Inmiddels is het erger geworden en treedt het ook op in de vrijloop.
WD40 op de as van de stuurbekrachtigingspomp gespoten: piep verdwijnt eventjes.
Moet dus een andere stuurpomp op. Ik had laatst al bij een riemwissel gemerkt dat daar iets speling op zat.

Ik heb er nog even extra op gelet, maar het klinkt echt toerenonafhankelijk. Vreemd... In elk geval bedankt voor het meedenken.

Selected quotes for multi-quoting:   0