Hallo allemaal,
Tijdens de laatste APK heb ik de garage gevraagd om de foutcodes van de XC70 even uit te lezen.
Nu bleek er een foutcode in te staan: 601C Turbo druk te hoog.
Dit is een mooie aanwijzing naar het probleem dat de auto heeft.
Als hij optrekt dan gaat dat met heel veel schokken tussen de 3000 en 6000 toeren.
Tot 3000 toeren klimt hij soepel in toeren maar daar boven trekt hij het ene moment totaal niet op en een tel later als een speer, en dan weer totaal niet.
Tijdens het 'als een speer' stukje voelt het totaal ongecontroleerd.
Daardoor was mijn eerste verdachte de turbo druk regelklep, met de gedachte, als deze blijft hangen/plakken heb ik het ene moment volle druk en daarna niets. Mijn theorie was dat als de klep in een stand blijft hangen dat de waste gate niet open gaat krijg ik de 601C melding.
Na het vervangen van de klep merkte ik wel verschil maar geen verbetering.
Ondertussen hebben we de waste gate actuator gecontroleerd met stikstof, hij is volledig open bij 11psi.
Verder hebben we de turbo druk gemeten met de auto in zijn vrij.
We hebben de aanvoer naar de pressure control klep op de meter aangesloten, de waste gate was dus gesloten tijdens de test.
Ik zou dus direct de volledige ongeregelde turbo druk moeten meten.
Hier heb ik een filmpje van gemaakt maar ik kan dat zo 123 hier niet uploaden (.mp4)
De conclusie is dat ik bij 4500 toeren pas 1 psi meet en bij 6000 pas ongeveer 10psi.
Als ik de toeren heel langzaam laat klimmen meet ik bijna niets, zelfs niet met 6000 toeren.
Mijn vraag is nu, bij een ongeopende waste gate met de auto in zijn vrij. Wat voor turbo druk zou ik moeten meten bij welke toerentallen.
Ik vermoed dat de turbo kaduk is, maar voordat ik een nieuwe bestel wil ik graag jullie mening even.
Of denken jullie dat ik het heel ergens anders moet zoeken?
p.s. aan de behuizing van de turbo hangen ook wat olie druppels, wat misschien een indicatie van een kapotte as is?
p.p.s kan ik hier filmpjes uploaden?
Met vriendelijke groet,
Alwin Hulst
Tijdens de laatste APK heb ik de garage gevraagd om de foutcodes van de XC70 even uit te lezen.
Nu bleek er een foutcode in te staan: 601C Turbo druk te hoog.
Dit is een mooie aanwijzing naar het probleem dat de auto heeft.
Als hij optrekt dan gaat dat met heel veel schokken tussen de 3000 en 6000 toeren.
Tot 3000 toeren klimt hij soepel in toeren maar daar boven trekt hij het ene moment totaal niet op en een tel later als een speer, en dan weer totaal niet.
Tijdens het 'als een speer' stukje voelt het totaal ongecontroleerd.
Daardoor was mijn eerste verdachte de turbo druk regelklep, met de gedachte, als deze blijft hangen/plakken heb ik het ene moment volle druk en daarna niets. Mijn theorie was dat als de klep in een stand blijft hangen dat de waste gate niet open gaat krijg ik de 601C melding.
Na het vervangen van de klep merkte ik wel verschil maar geen verbetering.
Ondertussen hebben we de waste gate actuator gecontroleerd met stikstof, hij is volledig open bij 11psi.
Verder hebben we de turbo druk gemeten met de auto in zijn vrij.
We hebben de aanvoer naar de pressure control klep op de meter aangesloten, de waste gate was dus gesloten tijdens de test.
Ik zou dus direct de volledige ongeregelde turbo druk moeten meten.
Hier heb ik een filmpje van gemaakt maar ik kan dat zo 123 hier niet uploaden (.mp4)
De conclusie is dat ik bij 4500 toeren pas 1 psi meet en bij 6000 pas ongeveer 10psi.
Als ik de toeren heel langzaam laat klimmen meet ik bijna niets, zelfs niet met 6000 toeren.
Mijn vraag is nu, bij een ongeopende waste gate met de auto in zijn vrij. Wat voor turbo druk zou ik moeten meten bij welke toerentallen.
Ik vermoed dat de turbo kaduk is, maar voordat ik een nieuwe bestel wil ik graag jullie mening even.
Of denken jullie dat ik het heel ergens anders moet zoeken?
p.s. aan de behuizing van de turbo hangen ook wat olie druppels, wat misschien een indicatie van een kapotte as is?
p.p.s kan ik hier filmpjes uploaden?
Met vriendelijke groet,
Alwin Hulst