Hoi,
Ik had hetzelfde topich geplaatst op het 850forum, maar daar blijft het vrij stil met suggesties, dus kopieer even de tekst hier neer.''
Kort samengevat is het probleem dat er 1.1 bar overdruk wordt gevraagd, maar deze pas geleverd wordt bij ongeveer 2300 toeren. Kan best zijn dat dit normaal is, maar dat weet ik dus niet. Kan ook een mechanisch probleem zijn, maar ik krijg het in ieder geval niet gevonden.
Betreft een 2.5D uit 2000, dus een TDI, en geen D5.
Auto is gechipt bij volvotune, maar weet niet of dat relevant is.
Al tijdje heb ik het idee dat de auto boven de 3500rpm harder trok dan daarronder.
Paar test runs gedaan met VIDA en uiteindelijk zag ik dat de turbodruk te laag is tot ongeveer 2300rpm
Vanaf een 1900rpm gaat de gevraagde druk naar 2100mbar, maar de actuele druk blijft achter. Ook zie ik dat hij de waste gate vol aanstuurt (in VIDA) totdat hij op 2300rpm komt en dus de gewenste druk heeft gehaald en in regeling gaat.
Nu dacht ik dat de turbo control valve kapot was: als ik er ongeveer 1bar met perslucht opzetten, leek het of hij niet altijd goed afsluit. Conclusie: stuurt de waste gate ongewenst aan.
Dus nieuwe besteld, erop gezet. Helaas, geen verschil.
Pomp timing stond op -1.5, dus gecorrigeerd naar de juiste waarde. Geen verschil
Auto met ongeveer 2000 toeren in 5e versnelling met de rem constant houden, druk gaat niet omhoog dus het is niet dat hij traag opspoelt. Hij staat dan op ongeveer 1900mbar (0.9 bar overdruk)
LMM lijkt goed, voor de zekerheid met isopropanol gereinigd: geen verschil.
Even uit mijn hoofd geeft hij 450 gr/min (weet even de eenheid niet) bij stationair, en over de 1000 gr/min bij 4000 toeren.
Cat lijkt mij ook niet het probleem, omdat hij in de hoge toeren wel goed vermogen opbouwt. Dat zou ik eerder andersom verwachten.
Iemand een idee? kan wel de LMM vervangen omdat dat overal geroepen wordt, maar die dingen zijn vrij kostbaar en ik zie nog niet echt het directe verband.
Kwam ook al iets tegen van de waste gate, maar lijkt mij ook niet helelmaal het probleem.
Ik kwam bij toeval nog wat VIDA plaatjes tegen uit 2019 en daar zag ik bij toeval dat ook daar de turbodruk later bereikt wordt.
Ben benieuwd of iemand een tip heeft (of dat dit normaal gedrag is).
Ik had hetzelfde topich geplaatst op het 850forum, maar daar blijft het vrij stil met suggesties, dus kopieer even de tekst hier neer.''
Kort samengevat is het probleem dat er 1.1 bar overdruk wordt gevraagd, maar deze pas geleverd wordt bij ongeveer 2300 toeren. Kan best zijn dat dit normaal is, maar dat weet ik dus niet. Kan ook een mechanisch probleem zijn, maar ik krijg het in ieder geval niet gevonden.
Betreft een 2.5D uit 2000, dus een TDI, en geen D5.
Auto is gechipt bij volvotune, maar weet niet of dat relevant is.
Al tijdje heb ik het idee dat de auto boven de 3500rpm harder trok dan daarronder.
Paar test runs gedaan met VIDA en uiteindelijk zag ik dat de turbodruk te laag is tot ongeveer 2300rpm
Vanaf een 1900rpm gaat de gevraagde druk naar 2100mbar, maar de actuele druk blijft achter. Ook zie ik dat hij de waste gate vol aanstuurt (in VIDA) totdat hij op 2300rpm komt en dus de gewenste druk heeft gehaald en in regeling gaat.
Nu dacht ik dat de turbo control valve kapot was: als ik er ongeveer 1bar met perslucht opzetten, leek het of hij niet altijd goed afsluit. Conclusie: stuurt de waste gate ongewenst aan.
Dus nieuwe besteld, erop gezet. Helaas, geen verschil.
Pomp timing stond op -1.5, dus gecorrigeerd naar de juiste waarde. Geen verschil
Auto met ongeveer 2000 toeren in 5e versnelling met de rem constant houden, druk gaat niet omhoog dus het is niet dat hij traag opspoelt. Hij staat dan op ongeveer 1900mbar (0.9 bar overdruk)
LMM lijkt goed, voor de zekerheid met isopropanol gereinigd: geen verschil.
Even uit mijn hoofd geeft hij 450 gr/min (weet even de eenheid niet) bij stationair, en over de 1000 gr/min bij 4000 toeren.
Cat lijkt mij ook niet het probleem, omdat hij in de hoge toeren wel goed vermogen opbouwt. Dat zou ik eerder andersom verwachten.
Iemand een idee? kan wel de LMM vervangen omdat dat overal geroepen wordt, maar die dingen zijn vrij kostbaar en ik zie nog niet echt het directe verband.
Kwam ook al iets tegen van de waste gate, maar lijkt mij ook niet helelmaal het probleem.
Ik kwam bij toeval nog wat VIDA plaatjes tegen uit 2019 en daar zag ik bij toeval dat ook daar de turbodruk later bereikt wordt.
Ben benieuwd of iemand een tip heeft (of dat dit normaal gedrag is).