Twijfel aanschaf diesel

 
 
 
 
 
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Twijfel aanschaf diesel

 · 
Posted: 27.12.2017 - 13:44  ·  #16
...
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Twijfel aanschaf diesel

 · 
Posted: 27.12.2017 - 13:49  ·  #17
Als ik kijk naar mijn my13 D3/D4 dan is die bij een buitentemp van 4 a 5gr.C pas warm na 15-18km. En dan bedoel ik eigenlijk de koelvloeistof.
Dus wat wijs is, geen idee. Ik ben er met mijn 26dkm per jaar blij mee!!
Helemaal met de actieradius!
De Don
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 49
Berichten: 2455
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Twijfel aanschaf diesel

 · 
Posted: 27.12.2017 - 13:53  ·  #18
Een moderne diesel moet je mijn inziens af en toe flink laten werken,korte stukjes rijden zijn niet echt bevorderlijk.
Uiteraard moet je de auto kiezen die bij je past,een S80 of V70 lijken mij beiden prima,maar of je nu echt winst uit een diesel gaat halen betwijfel ik met de voorgestelde kilometerrage.

Ik doe het onderhoud aan mijn V8 zelf,de afgewerkte olie gaat netjes naar de milieustraat.Een klein litertje bewaar ik,daar maak ik een mengsel van met o.a blank smeervet en dat smeer ik dan lekker onder de bodem van de auto.
Vast niet milieutechnisch verantwoord,maar wel een gouden tip van een inmiddels helaas overleden icoon als het gaat om het onderhoud van oude Mercedessen.
Zo deden ze het 40 jaar geleden ook al,en het werkt nog steeds perfect.
Overigens mag je je ook afvragen wat beter is voor het milieu,elke drie jaar een nieuwe leasebak uitzoeken met regeneratie dieseltechniek die de motor van binnen ernstig vervuild,of ruim 34 jaar met een auto rijden omdat de kwaliteit van toen vele malen beter was.
Maar nee,dan is laats genoemde een vervuilende auto die het centrum niet meer in mag.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Twijfel aanschaf diesel

 · 
Posted: 27.12.2017 - 14:13  ·  #19
...
Job115
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 26
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Twijfel aanschaf diesel

 · 
Posted: 27.12.2017 - 14:38  ·  #20
Quote door JOv70BI

Quote
Maar nee,dan is laats genoemde een vervuilende auto die het centrum niet meer in mag.


Ik weet dat nieuwe ook best niet zo echt veel schoner kunnen zijn in werkelijk praktijk.

Het gaat er in de steden om de concentratie van e.a. zoals ook fijnstof waar o.a. mensen met longproblemen last van hebben.

Alles en elk beetje wat dit zou kunnen verminderen zou men aan moeten pakken eigenlijk, want ja er sterven mensen door ook als door roken enz, als je zelf niet kiest of kan kiezen voor aanwezig zijn in een meer zuivere omgeving , terwijl je een aandoening hebt is dat niet alleen niet prettig maar verkort ook je leven.

het is dus geen eigen keuze helaas, en neen ik heb geen (nog geen) longaandoening maar tracht wel niet zo'n "asso..." te zijn...
OOK omdat ik vanuit hooikoorts verleden wel weet wat het is om echt benauwd te zijn, voor iedr die het niet weet en daar niets om geeft ga maar eens in een zeer zeer stoffige ruimte zonder stofmasker op een trimfiets fietsen opdat je het gevoel gaat kennen en zo meer respect voor de medemens met luchtweg aandoening gaat krijgen. ;)

Op het land waar die concentraties niet die hoge waarden hebben, zolang niet onder rokende industriegebied, zal men er niet veel van merken, en hierom maakt men dus keuzes van in regios gebieden een verbod, maar ok vind ook dat dan iedere in praktijk werkelijk uitstotend daar geweerd dient te worden. ( dus niet alleen die op papier vuil zijn maar ook die met truukjes op papier schoon lijken)

Hier kan een autobezitter dan zijn aanschaf en rijgedrag op plannen, en ja dit is voor zakelijke rijders die vaak aangewezen zijn op een oudere diesel enz ( loodgieter enz) ook niet eerlijk, en moet ook een oplossing voor komen, particuliere rijders die niet in dergelijk regio wonen of hoeven werken hebben geen nadeel van verbod. ( de anderen zou men dan voor zover nodig tegemoet kunnen komen, opdat acceptatie voor schonere lucht in steden een gewoon goed gaat worden! )


Alleen hier maken gros van de mensen de verkeerde aanname dat diesel als enige fossiele brandstof een bijdrage heeft aan de fijnstof (roet geen NOx) uitstoot. Echter is dit je reinste onzin. Moderne (direct ingespoten) benzines stoten vergelijkbare hoeveelheden roet uit. Kijk voor de gein is naar een uitlaat van een moderne benzine en moderne diesel, grote kans dat die van de benzine vele malen zwarter is door gebrek aan roetfilter. Daarnaast zijn de roet deeltjes die de benzine uitstoot ook vele malen fijner (waardoor je ook nooit hele grote roetpluimen ziet achter een benzine) waardoor je longen alleen maar meer problemen hebben om ze eruit te filteren in tegenstelling tot te roetdeeltjes van een benzine.

Maar om terug te komen op het topic. 18km enkele rit woon-werk lijkt mee een beetje kort voor een (moderne) diesel. Naast dat alles wat langzamer warm wordt bij een diesel zal dat roetfilter ook een keer schoon geblazen moeten worden en kijkende naar mijn eigen D5 heeft die daar toch een aantal km voor nodig dus lijkt mij 18km toch wat kort (of je moet geforceerd het DPF schoon blazen op je lange rit iedere week).
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Twijfel aanschaf diesel

 · 
Posted: 27.12.2017 - 14:56  ·  #21
...
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4831
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Twijfel aanschaf diesel

 · 
Posted: 27.12.2017 - 15:55  ·  #22
Quote door Moniques80

Hallo allemaal,

Begin dit jaar heb ik mijn S80 verkocht, en door een hoop andere projecten/verbouwingen, in en rond het huis, heb ik het dit jaar met ons boodschappenautotje moeten doen.
Ik ben nu op zoek naar een S80 of V70 van na 2007, en zocht steeds op benzine uitvoeringen. Nu kwam ik de 2.0D tegen van beide types en ben ik gaan rekenen, en kwam erachter dat ik precies op het omslagpunt balanceer van benzine of diesel.

Nu de vraag, ik gebruik de auto om naar mijn werk te gaan, 18km heen en 18km terug, en dan gemiddeld één keer in de week een rit van rond de 50km, en de vakanties dan natuurlijk.
Het gaat mij om de afstand van het woon/werkverkeer, is dat wel goed voor een diesel? Ik meen wel eens te hebben gelezen dat korte afstandjes funest zijn voor een diesel.


Ik zou zeggen koop een benzine op weinig kilometers en bouw lpg in.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Twijfel aanschaf diesel

 · 
Posted: 27.12.2017 - 16:10  ·  #23
Denk dat we even terug moeten naar de kern. Wie en of wat en hoe met milieu kan ieder voor zich bepalen. En daarover is voldoende te lezen in andere media (al dan niet gekleurd en wel of niet objectief). En ik vind het ook heel prettig dat een ouder van 3 kinderen in een milieuvriendelijke auto gaat rijden, dan doet hij tenminste nog iets goeds voor het milieu.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Twijfel aanschaf diesel

 · 
Posted: 27.12.2017 - 16:14  ·  #24
Ik zou gezien de afstand regulier voor benzine gaan. je krijgt je blok niet lekker warm en dat is voor een diesel beroerder dan voor een benzine blok vanwege de opterdende vervuiling in het blok. Tis mijn bescheiden mening.
Helaas heeft de volvo geen olietemp meter maar dan zou je zien dat het waarschijnlijk wel meer 18 km duurt voordat de het blok op temperatuur is.
Moniques80
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 45
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Twijfel aanschaf diesel

 · 
Posted: 27.12.2017 - 16:27  ·  #25
Quote door GRUNNS60

Ik zou gezien de afstand regulier voor benzine gaan. je krijgt je blok niet lekker warm en dat is voor een diesel beroerder dan voor een benzine blok vanwege de opterdende vervuiling in het blok. Tis mijn bescheiden mening.
Helaas heeft de volvo geen olietemp meter maar dan zou je zien dat het waarschijnlijk wel meer 18 km duurt voordat de het blok op temperatuur is.


Denk dat het ook gewoon weer benzine gaat worden, heb me er vanmiddag verder in verdiept en ben tot dezelfde conclusie gekomen.
Iedereen bedankt voor de reacties en adviezen.
noahm
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 39
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Twijfel aanschaf diesel

 · 
Posted: 27.12.2017 - 16:36  ·  #26
Quote door De Don

Een klein litertje bewaar ik,daar maak ik een mengsel van met o.a blank smeervet en dat smeer ik dan lekker onder de bodem van de auto.
Vast niet milieutechnisch verantwoord,maar wel een gouden tip van een inmiddels helaas overleden icoon als het gaat om het onderhoud van oude Mercedessen.
Zo deden ze het 40 jaar geleden ook al,en het werkt nog steeds perfect.


Interessant! Ik vroeg mij toevallig af wat ik idealiter op de roestplekken onder de auto zou moeten smeren :-)
Wat meng je hier doorheen?
De Don
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 49
Berichten: 2455
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Twijfel aanschaf diesel

 · 
Posted: 27.12.2017 - 17:53  ·  #27
Afgewerkte motorolie,smeervet en wat ML tectyl.

Gewoon met een kwastje aanbrengen op alles wat ijzer is,wel uitkijken met rubbers die houden niet van olie.
Eventueel wat karton onder de auto leggen voor het nadruppelen,en om de milieubewuste buren te vriend te houden.
Rossi
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 117
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Twijfel aanschaf diesel

 · 
Posted: 27.12.2017 - 20:17  ·  #28
Quote door GRUNNS60

Ik zou gezien de afstand regulier voor benzine gaan. je krijgt je blok niet lekker warm en dat is voor een diesel beroerder dan voor een benzine blok vanwege de opterdende vervuiling in het blok. Tis mijn bescheiden mening.
Helaas heeft de volvo geen olietemp meter maar dan zou je zien dat het waarschijnlijk wel meer 18 km duurt voordat de het blok op temperatuur is.


Na hoeveel kilometer is een diesel op temperatuur volgens jullie?
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Twijfel aanschaf diesel

 · 
Posted: 27.12.2017 - 21:12  ·  #29
...
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 59
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Twijfel aanschaf diesel

 · 
Posted: 27.12.2017 - 21:48  ·  #30
Wat is op temperatuur? Olie van 60° smeert ook.
90°? 100°?
Echt goed warmgereden is bij mij 100° en dan na een stevige snelwegrit.
Dat haal je niet binnen 18 km woon-werkverkeer.
90° haal je ws wel maar is die dan echt goed op bedrijfstemperatuur?
Een optie is om een diesel met standverwarming te zoeken. Dan kan je al wegrijden met een Motorolietemp. Van 50-55°. Scheelt behoorlijk op een relatief kort stukje.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0