Twijfel aanschaf diesel

JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

Re: Twijfel aanschaf diesel

· 
Posted: 27.12.2017 - 22:42  ·  #31
wat mij bij realtime uitlezen opviel was dit: als de koelvloeistof 90 graden is, is de motorolie dat zeker nog niet.
AlbertEdeBoer
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 27.12.2017 - 23:45  ·  #32
Waarom dan niet op lpg. Het omslagpunt ligt rond de 8000 km. Veel schoner en geen gedoe met warm rijden. De auto start eerst op benzine en na 2 km over op lpg. Zelf heb ik uitgerekend dat ik met een v70 200 euro per maand duurder uit ben met een diesel bij 40k. Ok je staat een keer vaker aan de pomp maar airmiles sparen gaat ook veel sneller😉
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 28.12.2017 - 03:45  ·  #33
...
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 28.12.2017 - 03:53  ·  #34
De topicstarter is al overtuigd, maar voor degenen die later nog eens dit topic naslaan omdat ze voor dezelfde keuze staan:
Diesels hebben sowieso een aantal onderdelen die niet de hele levensduur van de auto halen waarvan de kosten aanzienlijk hoger zijn dan bij benzine:
Denk hierbij aan kosten mbt:
- duomassavliegwiel (handgeschakeld)
- roetfilter
- verstuivers
- injectiepomp

Aan de keerzijde zit de afschrijving. Een Diesel gaat in kilometers gemeten nu eenmaal langer mee. (muv de PSA 1.6TDCI)
Daar zit in mij beleving het grootste nadeel van rijden op gas. Ik zou schatten dat een Volvo op gas gemiddeld 20-25% minder kilometers in zich heeft. (Maar ik kan ernaast zitten)
Heeft Volvo daar ooit statistiekjes over gepubliceerd?
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 28.12.2017 - 04:11  ·  #35
...
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 28.12.2017 - 13:43  ·  #36
deze statistieken houden we zelf bij :happy: topic.php?t=10297

Quote door Vogel

Aan de keerzijde zit de afschrijving. Een Diesel gaat in kilometers gemeten nu eenmaal langer mee. (muv de PSA 1.6TDCI)
Daar zit in mij beleving het grootste nadeel van rijden op gas. Ik zou schatten dat een Volvo op gas gemiddeld 20-25% minder kilometers in zich heeft. (Maar ik kan ernaast zitten)
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 28.12.2017 - 14:05  ·  #37
...
Blackfox
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 28.12.2017 - 14:30  ·  #38
Quote door GRUNNS60

Quote door Vogel

Ik sta op nummer 2 zie ik net :happy: en dat met een S60...
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 28.12.2017 - 14:36  ·  #39
Quote door JOv70BI

Quote door GRUNNS60

ook daar zie je lpg met hoge km standen ruime vertegenwoordigd, Diesel nog hoger.

Natuurlijk rijd men met auto's op lpg en / diesel vaak ook daadwerkelijk meer KM's want mede daarvoor is deze brandstof gekozen omdat het bij meer km's een groter voordeel op zal leveren dan alleen benzine.... daarmee zijn dus statistieken gelijk niet goed bruikbaar voor vergelijk hoelang een motor / auto meegaat ten opzichte van benzine alleen.

Want daarvoor zou je zelfde auto / model met zelfde aantal km's per jaar en zelfde rijstijl enz moeten vergelijken, nu lijkt het alsof benzine auto's korter ( Minder kms) meegaan wat geheel niet zo hoeft te zijn als men in gelijke tijd met dezelfde overige parameters zelfde aantal km's rijd. ( een beetje ( over deze niet geheel juiste aanname) kan je uit de hogere km's bij op LPG rijden al aflezen want in basis zijn dat ook benzine modellen , die hebben al een hoger gemiddelde bijvoorbeeld.

Maar ok dat is voor de statistici een leuke, zoiets doet men ook in de politiek cijfers zijn feiten enz hmm, alleen men leest en/of laat ze zelfs gericht zo produceren dat uitkomst is richting van wat men graag wil, als men niet verder kijkt dan neuslengte. ;)

Die van mij komt volgend jaar pas in die lijst daar ik vanaf 400000 pas leuk vind. ;)

Mbt het eerste.

Diesels rijden vanaf dag 1 op diesel.

Ladingen lpg auto's worden pas na 200K km omgebouwd door gasten zoals ik die de eerste dure kilometers door een ander laten rijde en pas na 14 jaar dit soort auto's kopen met 250K op een teller.

Op benzine rijden deze auto's uiteraard veel minder kilometers dan de dieseltjes.
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 28.12.2017 - 16:11  ·  #40
...
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 29.12.2017 - 20:41  ·  #41
Helaas beperken de statistiekjes hier zich tot Volvo's die in NL ingeschreven staan. Veel auto's krijgen nadat wij er klaar mee zijn in Oost Europa nog een 200.000km voor de kiezen.
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 22.07.2018 - 09:18  ·  #42
...
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 22.07.2018 - 09:39  ·  #43
Die dieseldiscussie heeft wel een flinke impact op de tweedehandsmarkt.
De prijsverschillen tussen een diesel en een benzine gaan inmiddels al nergens meer over.
rwijnhov
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 22.07.2018 - 11:32  ·  #44
Ik moet eerlijk zeggen. Dat ik toch weer over een jongere diesel na aan het denken ben. Lpg en benzine zijn niet helemaal mijn ding.
sev
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 22.07.2018 - 11:35  ·  #45
Ik rij zelf ongeveer 50000 per jaar en heb zowel diesel als lpg gereden.

Mijn ervaringen met lpg zijn: weinig extra onderhoud, behalve soms injectoren of een pomp. Kost een paar 100 euro en gaat zon 100-150k mee. Wat ik minder vond was het vele tanken en vooral op vakantie de beperkte beschikbaarheid van LPG. je kunt dan wel een gids kopen, en tegenwoordig heb je apps, dus zal het wel makkelijker zijn. Ik miste wel het koppel op hogere snelheid, wat een diesel wel heeft. Ook een nadeel was dat mijn vrouw niet durfde te tanken.... Ik reed een Volvo 850 10V, een super degelijk en mooi vierkant ding.

Diesel rijdt op de snelweg beter/ rustiger. En daar rij je 95% van de tijd. Minder motor geluid en na chiptuning vaak enorm koppel. Daar kan geen benzine tegenop. Op lange ritten wordt een diesel zuiniger, mijn grote s80 rijdt dan 1:16,5... dat is goedkoper per km dan een 2010 prius op benzine (!). Wat me wel steeds meer tegenvalt zijn de onderhoudskosten van diesels. Alle milieu maatregelen maken diesels steeds slechter. Ze lijken ook minder lang mee te gaan. Volkswagen injectiepomp is een duur slijtdeel dat na 100-150 duizend km gewoon op is, Injectoren gaan lekken en slijten. Ook zijn oliewissels frequenter nodig bij hogere vermogens.

Een goed voorbeeld is de 2.2 d4d motor in de Toyota avensis. Die kan tegen de 2 ton versleten zuigerveren hebben. Einde motor. Ik heb verschillende dealers gebeld om dit te checken en zij beamen dat. De 2,4 euro 3 in mijn s80 geeft dat nog niet, maar latere modellen Volvo dan weer wel..Ik vrees dan ook dat dit mijn laatste diesel is.

Selected quotes for multi-quoting:   0