Twijfel gevalletje all-season Michelin

R-P
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Twijfel gevalletje all-season Michelin

· 
Posted: 05.12.2019 - 23:24  ·  #16
Quote door mrsillywalks

Klopt, pas ook altijd mijn rijstijl aan. Maar ik ga in de donkere maand en veel wild daar.

Wel eens 's ochtends om 6 uur iemand op moeten halen (binnenlanden Zweden) en zag daar een eland op een motorkap liggen... Erg goed advies om je rijstijl aan te passen.
Sowieso omdat 4seasons en ook winterbanden vooral meer grip geven bij wegrijden. Zodra je aan het slippen raakt en een bergje sneeuw voortduwt is je remweg niet zo heel veel beter dan zomerbanden. Ik rij overigens al sinds ik de V70AWD kocht van de politie op de banden die zij erop hadden zitten (inmiddels wel een paar generaties nieuwer): Goodyear eagle vectors

(Helaas kan ik de foto niet vinden, maar advies (volgens mij (ook) van Volvo zelf) is kettingen op de voorwielen, ook bij AWD. En Volvo had een paar jaar geleden een folder met een foto van een XC70 in de sneeuw met alleen kettingen op de ACHTERwielen... :) )
bartk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 05.12.2019 - 23:33  ·  #17
ach er lopen genoeg mensen op de aardbol rond die denken dat je met een AWD/4x4 ook sneller kunt stoppen omdat hij ook sneller kan accelereren. Dat zijn de echte gevaren op de weg als het glad is.
Skipper
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 05.12.2019 - 23:57  ·  #18
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 06.12.2019 - 08:00  ·  #19
Stukje leesvoer wat vanochtend in het AD stond.

Winterbanden hebben geen nut.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.12.2019 - 08:40  ·  #20
Daar ben ik dus ook altijd al van overtuigd geweest. Winterbanden bestaan niet, sneeuwbanden wel. Dat verhaaltje van 7 graden is pure commercie.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 06.12.2019 - 09:02  ·  #21
Ben ik blij dat ik nu voor het eerst Quatracs heb voor de winter!
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 06.12.2019 - 09:03  ·  #22
Hoewel: de Nokian WR A4 was wel een top winterband. Die reden beter dan Mn Vredestein Satin banden.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 06.12.2019 - 09:40  ·  #23
Om die reden ben ik al wat jaren geleden afgestapt van het winterbanden sprookje.

Ik kom de grens niet over, de kans dat er in Nl 20 dgn sneeuw ligt is 0
Dat er 5 dgn sneeuw ligt is ook 0

Sterker nog.

2 jaar geleden was ik in Katwijk op de dag dat Ajax -Feyenoord gespeeld moest worden.
Een best pak sneeuw die dag.
Ik reed achter de schuivers naar Apeldoorn op mijn crossclimates.
In Apeldoorn kwam ik vast te staan.
Ben los getrokken en reed naar Tiel.
De snelwegen waren weer helemaal schoon ondertussen.

En de volgende dag lag er in Apeldoorn op de wegen ook geen vlokje sneeuw meer.

Toen heb ik de beslissing genomen om weer zomerbanden te nemen.
11 maanden en 3 weken goede zomerbanden ligt mij beter dan dat geheister met winterbanden.
mrsillywalks
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.12.2019 - 10:51  ·  #24
Blijft altijd een leuke discussie, ik weet ook simpelweg niet wat voor condities ik zal aantreffen in Fredriksberg (Safsen). Ja op de ski helling ligt volop sneeuw, maar hoeveel sneeuw kom ik onderweg tegen en hoe gaat men daar om met sneeuw? Ik heb er ideeën en impressies bij. Ik zal grotendeels op de doorgaande wegen rijden en daar geld een max van 80km/u.

De banden waren toentertijd ook echt gekocht voor Nederland en Duitsland qua rijden en niet voor de wintersport. Ik heb meer dan genoeg genoten van deze banden in sneeuw en modder. Genoeg grip met een verse laag sneeuw en over de linkerbaan vertrouwd rijden.

Zowiezo gaan de sneeuwkettingen, extra dekens en een schepje mee. Als we ergens komen te staan dan hebben we het warm.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.12.2019 - 11:29  ·  #25
Oh leuk, Säfsen in Fredriksberg. Daar ben ik eens in de zomer geweest. Gaan hele goede wegen naartoe, want Fredriksberg ligt aan een hoofdweg, maar het laatste stukje in het park zelf heeft een weg die een stukje best steil gaat en de weg naar de huisjes toe c.q. parkeerplaatsen zijn van gravel. Wat ik me nog herinner is dat de huisjes driedubbel glas hadden en de parkeerplaatsen van stopcontacten waren voorzien, dus het zal er ongetwijfeld goed koud worden in de winter.
Op Street View zie je dat de Polis met onze geliefde modellen reed :) https://goo.gl/maps/S8M2iu7UqgjTHrg67 (foto is van 2010)
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.12.2019 - 11:34  ·  #26
Misschien is Dit ook wel handig
bartk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.12.2019 - 11:42  ·  #27
Ik heb een set echte winterbanden van Cooper waar als ik dat wil ook spikes in kan draaien. Maar ze liggen er nog niet op.
Ik heb ze gekocht als offroad banden voor IJsland, waar we volgend jaar weer naar toe gaan. Ze zijn sterk en kunnen behoorlijk tegen een stootje
ze zijn ook nog een oncomfortabele, ( meer banden geluid, en veel stugger wanden) , ze zijn wel fenomenaal in de sneeuw :-)
Cooper weather master WSC ( raad ze niet echt aan twee wielen hebben meer dan 30gram lood )
mrsillywalks
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.12.2019 - 12:54  ·  #28
Quote door brinkie

Oh leuk, Säfsen in Fredriksberg. Daar ben ik eens in de zomer geweest. Gaan hele goede wegen naartoe, want Fredriksberg ligt aan een hoofdweg, maar het laatste stukje in het park zelf heeft een weg die een stukje best steil gaat en de weg naar de huisjes toe c.q. parkeerplaatsen zijn van gravel. Wat ik me nog herinner is dat de huisjes driedubbel glas hadden en de parkeerplaatsen van stopcontacten waren voorzien, dus het zal er ongetwijfeld goed koud worden in de winter.
Op Street View zie je dat de Polis met onze geliefde modellen reed :) https://goo.gl/maps/S8M2iu7UqgjTHrg67 (foto is van 2010)

Dit is de 4e keer dat ik er kom. Dit voorjaar nog geweest, de prijzen zijn gewoon zeeeer gunstig in de vakantietijden. Maar dit is de eerste keer met echt sneeuw en kou. Dit voorjaar begonnen we met sneeuw en ijs en de hele week hadden we 18+ graden. Veel achteraf weggetjes lag nog veel sneeuw.

Leuke impressie met die heuvel op met een caravan en daarna naar het Alpin Camp wat naast de skipiste ligt.

Safsen met een caravan
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.12.2019 - 13:54  ·  #29
Die test is specifiek op de UK gericht, daar sneeuwt het haast nooit (en als het sneeuwt ligt het hele land stil), het klimaat is een stuk milder en natter dan bijvoorbeeld in Duitsland.
Crossclimates zijn een stuk duurder dan winterbanden en alleen Michelin schijnt de kunst te verstaan. Eentje in de maat 205/60-16 kost op internet 120 euro, terwijl een Michelin Alpin 6 winterband in dezelfde maat nog geen 100 kost. Bridgestone is nog goedkoper (die heb ik op de V70 zitten).
Wilmans
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 06.12.2019 - 17:36  ·  #30
Tja........ Nederlanders en sneeuw het blijft een dingetje .:-) Waarbij de meeste vrachtwagels heerlijk op de rechter baan hun snelheid aanpassen ,waar andere weer denken ja maaare ik heb winterbanden (in welke vorm dan ook) gas erop die een (brokje) ijs op hun raam krijgen van iemand die bedondert is om zijn auto/vrachtwagel schoon te maken.
De banden leveranciers lachen zich dood winterband zomerband 4season Rubber blijft rubber met of zonder doops leuk en soms effectief in de lage landen ,
sneeuw is sneeuw uuuuuuu nou nee hoor!!!!! hier in het o zo heerlijke Nederland valt echt andere sneeuw dan in Canada ,het heeft te maken met de luchtstroom ver boven ons hoofdje andere lucht stroom andere sneeuw (zout,stof) en niet te vergeten hoe koud het is hoe droger de sneeuw .
het is aan te raden om als je ergens heen gaat te zoeken op winterbanden die in het land gemaakt enof verkocht worden.
En gewoon KETTINGEN mee dan kom je thuis zo simpel is het
en vooral niet te vergeten je gezonde verstand!!
Als je niet durft te rijden ga dan met de trein ooooo uuuuu als ze rijden :-)

Selected quotes for multi-quoting:   0