Quote
omdat de bak nog nooit gespoeld is met zijn nagenoeg 5 ton op de klok, is dit natuurlijk een eerste gegadigde!
Quote
wat ik er nog ben vergeten bij te vertellen, er zat NUL 0 slijpsel op de magneet plug en de oude olie was gewoon helder van kleur.
Dan moet de olie nog zeer recent zijn ververst. Kan nooit dat na 500.000km en nooit te zijn ververst of gespoeld de olie er helder uit komt.
Kort na aankoop met 336.000km heb ik de automaatbak van mijn S60 laten flushen bij MMTS in Oldenzaal en de olie die eruit kwam was gitzwart.
Dat terwijl ik later in het onderhoudsboekje zag dat de olie van de automaat bij 190.000km ook al een keer was ververst.
Quote
vlak daarna merkte ik dat de bak begon mekkeren als deze even stationair had gedraaid en weer in de versnelling werd gezet, met andere woorden, de bak moest de druk hoger opbouwen om hem in de versnelling te krijgen met de welbekende bonk
erbij.
De vraag is, wat versta jij onder bonken? Bij het in de D of R zetten hoor en voel je een bonk? Of begint de bak pas te bonken als je gas geeft en weg rijdt?
Ik kan je namelijk met zekerheid zeggen dat iedere S60 Aisin automaat een lichte bonk geeft als je deze van P of N in de D of R zet. Misschien als je een keer alle motorsteunen vernieuwt je de bonk deels minder kan maken. Maar verdwijnen zal deze nooit.
Echt, ik heb er ondertussen zoveel geprobeerd bij autobedrijven en tijdens proefritten, maar iedere S60/V70 en S80 (ook met lage km.standen) doen dit.
Ook de mijne. En volgens mij worden zie hier heel erg oud mee.
Belangrijk is wel dat de bak als je hem in D of R zet direct aangrijpt. Dus niet eerst een paar seconden moeten wachten waarna de bak pas "pakt".
Dat er geen slijpsel te vinden was bij het verversen van de olie is een teken dat het mechanische deel van de bak dus nog gewoon prima in orde is. Wat weer een bewijs is van de zeer goede kwaliteit van deze bakken.
Als er dan toch problemen optreden tijdens het schakelen van de bak moet je het echt in het electronische brein van de bak zoeken.
Ik las dat het vervangen van het brein ongeveer uitkomt op €1000,- Een reparatie die naar ik vind zeker valt te overwegen. Immers, een koppeling vervangen van een handbak kost je ook al snel meer dan €1000,-.
Verder moet je je ook realiseren, 500.000km dat is een giga kilometerstand. Er zijn merken, ik noem maar even geen namen, daarvan liggen de auto's na 1,5 ton al op de schroothoop. Na een half miljoen km's moet je gewoon rekening houden dat een auto niet meer nieuw is. En deze terugbrengen in nieuwstaat gaat je kapitalen kosten. Is het dan niet beter een keer te kijken naar een nieuwere S60 met minder km's? Voor +/- €3.500,- vind je tegenwoordig al erg mooie S60's vanaf 2005 met de helft aan km's die jij er nu op hebt staan. En dan rijd je ook nog in een facelift S60 met de nodige verbeteringen tov. de eerste series S60.