Uiterste motortemperatuur

D3/D4

 
 
 
 
 
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Uiterste motortemperatuur

 · 
Posted: 19.08.2017 - 18:55  ·  #1
Heb redelijk in de bergen gereden en dankzij een OBD dongle en een app op mijn telefoon kon ik de kvs temp controleren.
Als je bijv onder de 2000 toeren rijd in de bergen geeft de app een temp van 98 tot 100 gr aan. Dan schakel ik terug en loopt hij snel terug naar 88-90 gr.
Maar mijn vraag: hoe heet mag een diesel motor worden, wat is gezond? Zonder schade uiteraard.

Mijn v70 een d3 d4 2.0 van 2012. Je weet wel, zonder temperatuur meter.....
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Uiterste motortemperatuur

 · 
Posted: 19.08.2017 - 19:34  ·  #2
Is bij een automaat nog meer van belang!!!
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Uiterste motortemperatuur

 · 
Posted: 19.08.2017 - 20:41  ·  #3
Quote door BIGW

Is bij een automaat nog meer van belang!!!


Huh, maakt voor de motor/kvs temp toch geen verschil?
Ik heb dan een handgeschakeld maar nogmaals dat staat los van elkaar.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4925
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Uiterste motortemperatuur

 · 
Posted: 19.08.2017 - 22:42  ·  #4
Beter om de temperatuur laag te houden, rond de 90 graden is optimaal. Echter is 100 graden niet schokkend hoog.
Bij onze V70 kwam de koelvloeistoftemperatuur regelmatig rond/net boven de 100 graden met caravan erachter. Bij de V70N (met temperatuurmeter) gaat de meter pas uit het midden ergens rond de 110/115 graden als ik me niet vergis.

En wat de opmerking van BIGW betreft, ik denk dat hij het volgende bedoelt. Een automaat kan minder goed tegen hogere temperaturen. Wanneer je koelvloeistoftemperatuur hoger is, is de kans heel groot dat dat ook geldt voor de olie van je automaatbak. Wanneer die olie te heet wordt, kan de olie verbranden en sloop je je bak.
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Uiterste motortemperatuur

 · 
Posted: 20.08.2017 - 12:20  ·  #5
Klopt je kunt ervan uitgaan dat als de motorkoeling hoger in temperatuur komt de bak koeling ook hoger in temperatuur komt, en dit geld ook bij de automaten met af fabriek trekhaak dus extra olie koeler. En de ATF gaat snel achteruit als deze te hoge temperaturen krijgt te verwerken.
Het zal niet zo zijn dat het een op een loopt qwa temperaturen echter er zit zeker een verband.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0