Uitgelijnd en toch trekt de auto naar rechts

brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Uitgelijnd en toch trekt de auto naar rechts

· 
Posted: 20.10.2024 - 22:18  ·  #1
Na vervanging van de schokdempers, veren en binnen- en buitenste stuurkogels de v70 laten uitlijnen.
Alle waarden in het rapport zijn groen, zie foto.

Echter:
Op een rechte weg staat het stuur iets naar links. Laat ik nu het stuur los, dan centreert het zich vanzelf 'waterpas', maar dan gaat de auto naar rechts.

De wielen lopen niet aan, banden spanning is gelijk.

Ik kan dat niet rijmen met het rapport waar alle waarden op 'groen' staan.
Iemand een verklaring?
Klaasw
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

Re: Uitgelijnd en toch trekt de auto naar rechts

· 
Posted: 20.10.2024 - 22:27  ·  #2
Dat hij naar rechts gaat kan evengoed komen door het aflopende wegdek. Vanwege afwatering loopt dit meestal bol naar de buitenberm. Het stuur niet recht is gewoon slordig, die hoort recht te staan. Gewoon terug gaan en laten herstellen.
ries123
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 20.10.2024 - 22:29  ·  #3
Heeft dat niet te maken met dat je stuur niet recht staat? Hij is uitgelijnd met het stuur iets uit het midden, dus als je ‘m dan recht zet stuur je licht van de rechte lijn af?
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.10.2024 - 22:30  ·  #4
Met het uitlijnen hebben ze het stuur waterpas gezet en vastgezet (met eigen ogen gezien).

En het stuur gaat terug naar de midden-stand als ik hem loslaat. Dat heb ik nooit eerder gehad.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 20.10.2024 - 22:42  ·  #5
Dat het met de afwatering schuinte te maken heeft is een verklaring die wel vaker voorbij komt. Persoonlijk heb ik daar echt mijn twijfels over. Als dat echt de reden zou zijn zou toch elke auto daar last van hebben ?

Sommige wegen hebben best een stevige banking en daar merk je wel iets van maar verder zou je eigenlijk op elke weg gewoon rechtdoor moeten kunnen rijden zonder steeds te moeten corrigeren.

Zou gewoon terug gaan.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 20.10.2024 - 22:52  ·  #6
als ik t goed lees?.. op de rechte weg staat het stuur iets naar links omdat je iets naar links moet sturen om de neiging naar rechts te compenseren. De getallen staan in het groen, want er mag wat verschil tussen zitten volgens de apparatuur en dus volgens de uitlijner. Dus de uitlijner zegt dan hij is goed. Uitlijnen en echt goede uitlijners is altijd zoeken vanwge de puntjes op de i.. in wezen moet je auto iets naar rechts gestuurd/gezet worden bv door rechts iets meer toespoor(er zit nog iets verschil in. Mijn ervaring (ik doe t met touwtjes) is dat ik m zo exact mogelijk zet. er dan mee ga rijden en dan de laatste beetjes bijstellen. tis wat gemier.. ik vind zelf het stuur niet in de middenpositie bij rechtdoor niet chic en irritant. Ook al zetten ze m vast in de middenstand bij afstellen, ik vind wel dat ie uiteindelijk ook in de middenstand uit moet komen. Klein beetje naar rechts is hmm hmmm te overleven. vaak heb je idd sowieso wat sturing naar rechts ivm aflopende weg naar de zijkant zoals al gemeld...
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.10.2024 - 09:52  ·  #7
@veldweg
Probleem is vermoed ik dat het gros van de mensen zo’n rapport niet kunnen lezen in de zin, wat staat er nu echt en dan idd terug vallen op de kleurtjes. Snap het zelf eerlijk gezegd ook nooit 😬

Uitlijnen is een vak dat iemand echt moet begrijpen. Iemand die het kan met een touwtje ziet het.Iemand die het doet obv een kleurtje …🤔
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.10.2024 - 13:19  ·  #8
Ik zal eens zoeken naar een duidelijke uitleg of zelf iets maken. uitlijnen voor dummies. (waarbij dummies niet denigrerend bedoeld is :-) )
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.10.2024 - 13:39  ·  #9
Ah, dat zou mooi zijn. Helemaal met uitleg voor de 'touwtjes' :-)
Veldweg
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 21.10.2024 - 14:27  ·  #10
Niet op mijn uitleg en diagnose reageren, wel mijn touwtjes belachelijk maken.
hetschaap
VolvoV70forum member
Leeftijd: 104
Subject:

· 
Posted: 21.10.2024 - 14:32  ·  #11
Ik heb mijn V70 destijds ook meerdere malen laten uitlijnen, het ding bleef altijd een beetje naar rechts trekken. Op engelse en amerikaanse fora toen gelezen dat het vaker voorkomt en dat het waarschijnlijk iets te maken heeft met de uitlijning van de achterwielen. Enfin, ik heb het nooit helemaal opgelost gekregen bij de V70 en op een zeker moment maar geaccepteerd als 'producteigenschap'... De XC70 die ik daarna had (zelfde generatie) stuurde wel snaarstrak en trok niet, dus ze kunnen wel rechtuit zonder te trekken.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.10.2024 - 14:47  ·  #12
Quote door Veldweg

Juist jouw uitleg legt de vinger op de “zere “ plek .

Een uitleg “ hoe lees ik het rapport en hoe vertaal ik dat naar het opgemerkte weggedrag “ is juist helemaal top !

Die touwtjes methode heb ik mijn vader ook zien gebruiken maar nooit begrepen. Hij kon daardoor wel de ophanging van zijn Tr4a demonteren en weer keurig terug plaatsen.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.10.2024 - 15:04  ·  #13
Quote door MTE"]
[quote="Veldweg

Huh? Het is helemaal niet mijn bedoeling iets belachelijk te maken. Integendeel. Die touwtjes methode kan juist helpen de materie te begrijpen en evt. zelf uit te voeren!

Vanmiddag even terug geweest naar de uitlijner. Die bleek de borgmoer van de buitenste stuurkogel niet vastgezet te hebben.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.10.2024 - 16:36  ·  #14
Das ook lekker (maar ik zeg verder niets ook wel eens wat "na moeten trekken" Is het nu wel goed?
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.10.2024 - 17:22  ·  #15
Het lijkt in ieder geval beter. Wat lastig te bepalen op de binnenwegen hier. Het "Citroen CX" stuurgedrag is in ieder geval verdwenen.

Selected quotes for multi-quoting:   0