Een Nederlandse volvo met alarm heeft, ivm met de klasse 3 certificering, een bewegingssensor onder het voormelde kapje.
Echter, een Duitse al weer niet. Daar zit het kapje al niet eens in dat in een NL-versie wel standaard is.
Hoe het b.v. in Belgie of andere EU landen zit weet ik niet allemaal, maar het is dus maar even een voorbeeld om aan te geven dat het niet allemaal vanzelfsprekend is.
Als er wel een alarm op zit en het niet werkt, is een lekkende noodaccu in de sirene vaak het euvel. Het accuzuur lekt dan op de print en bijt dit uit waardoor dese defect gaat. een nieuwe sirene is dan de oplossing (150,- Euro ongeveer).
Het knopje op de middenconsole is, zoals Laguna ook al zegt, tevens voor het uitschakelen van de deadlock functie (30 seconden na afsluiten auto, is deze niet meer te openen, ook niet van binnen uit, tenzij, middels de knop, uitgeschakeld).
Echter, het ledje bovenop de zonlichtsensor op je dashboard is wel een indicatie dat het erop zou moeten zitten. Tenzij deze sensor eens vervangen is en men geen versie zonder led op voorraad had.
De dealer kan wel uitlezen of er een alarm op zit.