Ik heb nu sinds maandag ook mijn uitlaat lek. De aansluiting van de achterste demper op de middendemper/stuk is compleet doorgeroest.
En wel zo dat als ik er met mijn vingers op druk het overgebleven materiaal gewoon verbrijzelt. Uit het onderhoudsverleden en de rekeningen die bij de auto zitten maak ik op dat de uitlaatdemper al een keer eerder is vervangen. Dat was namelijk in 2013 bij ongeveer 200.000 km. Het betreft hier een hele dure originele Volvo demper. Ik schrik er nogal van wat zo'n nieuwe originele Volvo demper kost:
https://www.skandix.de/de/fahr…r/1014010/. 572 euro exclusief verzenden, dat is geen kattepis.
Gezien het feit dat die dingen dus blijkbaar vrij snel weer doorroesten ga ik dit niet investeren in mijn oude auto. Immers, wie weet hoe lang de auto überhaupt nog mee gaat.
Ik zit er nu aan te denken om een Bosal middendemper aan te schaffen en een Bosal einddemper. Zit 2 jaar garantie op dus 2 jaar houden ze het sowieso vol en ik weet zeker ook nog wel langer.
Nu is er ook iemand die mij een Proparts Sweden einddemper aanbiedt die hij nog heeft liggen ivm. verkoop van zijn eigen Volvo. Ik kan dat ding voor een prikkie overnemen. Maar nu hoor ik wel slechte verhalen over Proparts op het internet. Aan de andere kant, ik heb 3 jaar geleden mijn stuurbekrachting vloeistof tankje vervangen door eentje van Proparts. En die doet het prima. Na 3 jaar nog steeds geen enkele lekkage zichtbaar terwijl die originele Volvo vaatjes op den duur ontzettend beginnen te lekken.
Dus, is Proparts echt zo slecht dan? Of valt het mee?
Mijn idee is, het komt wel uit Zweden en uit Zweden komt geen rommel. En 10 jaar hoeft de nieuwe einddemper ook niet mee te gaan.
Dus wat is wijsheid?