Uitlijnen blijft onmogelijk.

Rondom alles vervangen....?

Mark
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

Re: Uitlijnen blijft onmogelijk.

· 
Posted: 15.06.2015 - 08:51  ·  #16
Nou mijn v70 is weer goed uitgelijnd.
Na de eerste uitlijning stond het stuur nog iets scheef en trok de auto nog naar rechts.

Gelijk afspraak gemaakt bij Kluinhaar in Hengelo omdat ik gevoel had dat ze hun werk niet goed gedaan hadden.
Afgelopen vrijdag was het zover, dit keer een andere uitlijner, eerst even ritje met de auto gemaakt. En gelukkig constateerde hij ook een afwijking naar rechts. Was inmiddels al bang dat ik zo langzamerhand zelf een afwijking begon te krijgen ;-)

Auto doorgemeten en hij schrok van wat hij zag, auto was idd niet goed uitgelijnd.
Zijn collega had niet gezien dat 1 van de veerpoten recht stond ipv schuin. Dus veerpoot schuin gezet en alles op nieuw uitgelijnd.

Nu heerlijk stabiel rechtdoor wat een comfort. Dan pas merk je hoeveel je aan het corrigeren bent als je auto een afwijking heeft.

Dus controleer de stand van je veren eens.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 15.06.2015 - 09:23  ·  #17
Goed dat t is opgelost! Maar dan vraag ik me af: hoe kan je veerpoot nou niet goed staan? Zat de veer niet goed in de schotel? Of bijv. boutjes los? Het is in principe een fool proof systeem nl.
Mark
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.06.2015 - 10:50  ·  #18
Schijnbaar valt er wel wat te verstellen aan de stand van de veerpoot.. dus zo fool proof is het systeem schijnbaar niet.
Duidelijk zichtbaar dat de stand van de schokbreker te verstellen was, toch enkele centimeters.
En aangezien er normaliter ook op gecontroleerd word schijnt dit wel vaker voor te komen.

Erg blij dat e.e.a nu is opgelost, zo langzamerhand rijdt hij weer als een echt Volvo!
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.06.2015 - 11:56  ·  #19
Ja, maar weet je hoe? De poot zit op t fuseestuk vast met 2 bouten en in het spatbord met 3 bouten. Op allemaal zit wel een beetje ruimte, maar of dat zoveel is dat de hele veerpoot zichtbaar scheef kan staan? Ik betwijfel het. Of zitten er camberbouten in bij jou?

Dus ik vraag me af, heb jij gezien hoe hij het gefixt heeft? Daar kunnen anderen ook wat aan hebben...
Mark
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.06.2015 - 12:16  ·  #20
Nee heb niet precies gezien wat ze deden.
Wat ik zag was dat ze een aantal bouten los haalden onderaan de veerpoot) en dat toen de veerpoot wat naar buiten kwam.
De camber waarden veranderden op het scherm en men ging op nieuwe uitlijnen.

Ik heb geen idee of er camber bouten op zitten je het bijna zeggen omdat het idd anders niet zou kunnen... tja weet het info van niks maar schijnbaar was dat wel het probleem.
Moet over een tijdje nog 2 banden laten balanceren zal hem er eens naar vragen.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 15.06.2015 - 18:06  ·  #21
Er zit ruimte op de bouten onderaan de schokdemper. geen cm's maar mm's, maar wel wat. De stand is daarmee wel degelijk te veranderen. :yes:
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 15.06.2015 - 20:52  ·  #22
Klopt, zo doen ze dat inderdaad daar.
Ze hebben ook een scherm, welke dit precies aangeeft.
Hypermodern bedrijf, zelfs de bandenwissels gaan compleet machinaal.
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 15.06.2015 - 21:12  ·  #23
Even redenerend hoe het fout kan gaan.
Veerpoot zal in beginsel eerst bovenin vastgezet worden en dan naar de fusee gebracht worden en vastgezet. Maar als je andersom werkt, dus eerst aan de fusee zijde de veerpoot vastzet (en je werkt dan eerst alle toleranties in die bevestigingsgaten 1 kant op) en trekt dan de veerpoot naar de bovenkant en monteert daar, kan ik me voorstellen, dat uiteindelijk de hele wieldraagarm (en dus het wiel) een vreemde stand aanneemt, die niet te corrigeren is.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.06.2015 - 21:29  ·  #24
Quote door GRUNNS60

Er zit ruimte op de bouten onderaan de schokdemper. geen cm's maar mm's, maar wel wat. De stand is daarmee wel degelijk te veranderen. :yes:

Dat weet ik wel, maar niet zoveel dat de poot zichtbaar scheef staat. Folkes redenering lijkt me aannemelijk.
meijer
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 77
Subject:

· 
Posted: 15.06.2015 - 21:51  ·  #25
Hallo volvo rijders

Hier een typesche fout van eerst loshalen en daarna denken wat is er misgegaan.

Als je de veer poot van het fuse haalt moet je eerst met een schuifmaat, de afstand meten bij de bovenste bout, achterkant veerpoot tot voorkant fuse, de speling die hier inzit wordt gebruikt voor de gamber afstelling.
Na de reparatie kan met met de meetgegevens het gamber weer precies afstellen en een uitlijning is dan niet nog .(toleraniet 0,1mm)

Groeten BUM
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.06.2015 - 00:26  ·  #26
Klopt maar als je normaal, zeg maar Folkes manier, moet je echt je best doen om m heel scheef te zetten. das tenminste mijn ervaring. :thumb: en ja in elke beschrijving staat dat je eerst de stand moet opmeten met een schuifmaat. maar ja nederlanders en beschijvingen lezen :sick:
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.06.2015 - 07:39  ·  #27
Dan nog krijg je m niet zo scheef dat je t ziet. Bij die van Richard hebben we toen nauwkeurig gemeten, trouwens, maar t is verdomd lastig (onmogelijk) om hem op een halve milimeter exact terug te zetten...
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.06.2015 - 07:45  ·  #28
Dat is ook mijn ervaring tis idd niet makkelijk meten en niet makkelijk terugzetten.. :shame:
Mark
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.06.2015 - 08:14  ·  #29
om even spraak verwarring te voorkomen Groovedude, na het meten bleek dat de veerpoot scheef stond. Ik heb niet gezegd dat deze zichtbaar scheef stond. Een afwijking van een aantal mm is vaak voldoende om de boel uit lijn te laten lopen.
Moet zeggen Kluinhaar in Hengelo goede uitlijner.. kan niet anders zeggen. En ik maar denken dat iedere garage wel zou kunnen uitlijnen.. Naja nooit te oud om te leren toch ;-)
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.06.2015 - 09:37  ·  #30
Ah. Op t verkeerde been gezet door 'hij schrok van wat hij zag'. :shame: Uitlijnen is een vak inderdaad. Vaak wordt alleen toespoor en uitspoor gecheckt/aangepast helaas.

Selected quotes for multi-quoting:   0