Uitlijnen

John uit Drenthe
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

Re: Uitlijnen

· 
Posted: 24.09.2014 - 18:10  ·  #16
Quote door jasper_o

Is hier nog een oplossing voor gekomen? Zit met soortgelijk probleem. Draagarm vervangen en nog steeds naar rechts trekken...

Missschien eens goed uitbalanceren? daar begint alle ellende mee nl.
R-W
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 24.09.2014 - 19:31  ·  #17
Quote door John uit Drenthe

Quote door jasper_o

Is hier nog een oplossing voor gekomen? Zit met soortgelijk probleem. Draagarm vervangen en nog steeds naar rechts trekken...

Missschien eens goed uitbalanceren? daar begint alle ellende mee nl.

Daar gaat je auto niet van naar een kant trekken.
jasper_o
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.09.2014 - 20:29  ·  #18
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 24.09.2014 - 21:16  ·  #19
Lopen de remmen goed vrij?
jasper_o
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.09.2014 - 20:52  ·  #20
Yep, vorige week nog nagekeken ivm rubberlucht na rit meestal rechts achter...
erbakker
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.09.2014 - 09:37  ·  #21
Heeft de auto misschien ooit schade gehad? M.a.w. frame niet helemaal recht meer....
jasper_o
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.09.2014 - 10:25  ·  #22
Tja, goede vraag, heb hm 2de hands gekocht en heb de dealer gebeld van de vorige eigenaar. Die gaf aan dat de auto al die jaren weinig was gebruikt, veel binnen heeft gestaan en geen ongelukken oid ooit heeft gehad, voor zover je dat mag geloven...

Opvallend is dat als je wat rond googled je diverse XC70 eigenaren tegenkomt met het zelfde euvel(zie oa. de link verder naar boven). Ik kan alleen nergens achterhalen wat men heeft gedaan als oplossing en bij de volvo dealer doen ze net alsof ze er nog nooit van gehoord hebben .... Nou moet ik zeggen dat als je midden op een 2-baans weg rijdt dus helft op eigen baan, helft van de tegemoetkomers, de auto rechtdoor rijdt. pak je echter je eigen baan of gewoon op de snelweg, moet ik altijd een beetje tegenstuur geven om recht te blijven rijden.

Er zijn zoveel dingen waar dit in kan zitten: Stuurhuis, stuurbekrachtigingspomp, ophanging, lagering, remmen, aandrijving ... dat ik liefst iemand tegenkom die dezelfde problemen heeft gehad. Dit scheelt dagen puzzelen door de garage / monteur en daarmee honderden euri die ik liever aan wat anders uitgeef :-)

Dus mocht iemand wat weten, let me know!
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 26.09.2014 - 12:10  ·  #23
Ik heb het ook en ben er al een tijdje mee aan het puzzelen. Ik heb geen XC maar een V70 met voorwielaandrijving. Laatst had ik de auto op de brug en toen viel me op dat de voorste subframebout aan de passagierskant niet gecentreerd is t.o.v. het gat. Dat is aan de bestuurderskant wel zo. Misschien heeft dat er bij mij mee te maken. Heb m nog niet losgehad, want ik weet niet wat er dan weer komt.

Verder zou je je subframerubbers eens kunnen controleren op scheuren. Die waren bij mij nog in orde.

Verder verdenk ik mijn rechter draagarm. Zit erover te denken om de hele voortrein maar in een keer te vervangen (zodat ik maar 1 keer hoef uit te lijnen); draagarmen, fuseekogels, stabilisatorstangen en misschien ook de schokbrekers.

Stuurkogels en -stangen heb ik al gedaan gelukkig.

Auto hoeft overigens geen 'ongeluk' te hebben meegemaakt voor zulke afwijkingen, he. Ongelukkig een stoeprandje raken met het subframe kan al genoeg zijn voor een afwijking. Misschien was de vorige eigenaar het zich niet eens bewust.

Ikzelf denk dat de auto daarnaast gevoelig is voor het afschot waarmee nederlandse wegen worden aangelegd. Zodra een weg ook maar een beetje horizontaler ligt of ik rijd meer naar het midden, is het probleem óf weg óf een stuk minder. Dit wordt nmm een beetje bevestigd door de uitlijner hier om de hoek die tijdens het uitlijnen riep 'jee, wat is die gevoelig voor kleine afwijkinkjes'. Heeft echt met hele kleine verdraaiinkjes de auto moeten uitlijnen.

Ironisch detail: Zowel na het vervangen van mijn stuurstangen-/kogels als na het vervangen van mijn stuurhuis reed de V70 netjes rechtdoor. Na uitlijnen had hij weer die afwijking.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 26.09.2014 - 19:44  ·  #24
Ik weet van patrick (funke) dat bij hem het subframe krom was, andere eronder en hij reed weer keurig strak. Misschien is het zoiets?
John uit Drenthe
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

· 
Posted: 26.09.2014 - 20:38  ·  #25
Al bij Va Velzen in Hazerswoude (Zoetrwoude) rijndijk geweest?
jasper_o
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.09.2014 - 21:30  ·  #26
Quote door Waltersan

Ik weet van patrick (funke) dat bij hem het subframe krom was, andere eronder en hij reed weer keurig strak. Misschien is het zoiets?

Wellicht.... Maar wie kan dat goed zien?

@John: is dat een bandenboer of uitlijn bedrijf? Zit wel in de buurt iig. Goede ervaring mee?

Update: ah, zie het al, volvo garage, website klinkt als liefhebbers met kennis. Rij dr volgende week eens langs, kijken wat ze kunnen doen...
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 26.09.2014 - 21:42  ·  #27
Het kromme subframe van Patrick zijn auto is geconstateerd door de dealer.
Moet zeggen dat dat subframe ook wel erg krom was.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.09.2014 - 21:49  ·  #28
Ik herken het probleem , mijn Volvo rijdt wel goed recht door , maar mijn duitse sportauto deed dat niet .

Nu kun je aan deze auto ongeveer alles verstellen , en wat ze gedaan hebben is ten eerste uitlijnen met gewicht bestuurder op voorstoel , we rijden vaak alleen in auto .
Daarna hebben ze onder andere caster rechts iets anders gezet dan links om te compenseren voor het naar rechts aflopen van de wegen , dit komt slijtage ten goede van de banden en wagen loopt daar niet meer weg ,eigenlijk hebben ze alles anders gezet , wagen staat nu voor en achter anders dan wat de fabrikant voorstelt , of op het randje van wat de fabrikant adviseert , wagen heeft nog nooit zo lekker gereden , ook banden slijtage lijkt perfect even te zijn .

Dus naar een goed uitlijn adres gaan kan helpen , enige is dat de Volvo veel minder stel mogelijkheden heeft .
jasper_o
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.09.2014 - 19:51  ·  #29
Vandaag even op de brug geweest: rechter achter schokdemper is lek.... Hier komt dus ee rubberlucht vandaan en waarschijnlijk ook de afwijking op de snelweg naar rechts... Nu nog een oplossing, een nivomat demper kost 492,- :'(
jasper_o
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.10.2014 - 10:04  ·  #30
Alles opgelost, 2 sachs non-nivomat dempers en verse veren laten monteren. Voor de liefhebber heb ik nog een xc70 nivomat demper met 200k kms ervaring liggen, gratis af te halen :-)

Selected quotes for multi-quoting:   0