Wat is er allemaal aan gedaan om de verlaging te krijgen? Veren, schokdempers etc?
Zeker weten dat je alles goed gemonteerd hebt en niet ergens iets verkeerd om?
Veren
Dempers
Draagarmen
Stabilisator-verbindingstangetjes
Bovenste veerschotels
Toplager
Een second opinion door een andere uitlijner kan geen kwaad. Je uitlijner is ook maar eens mens.
Camber aanpassen lijkt me een vrij bizarre maatregel als je de oorzaak van het scheeftrekken niet kent. Kan het stuurhuis nog een oorzaak zijn (als de rest zeker goed staat)?
Dat is dus precies mijn punt. Ik wil de oorzaak weten.
Wat mij zo bevreemd is dat de uitlijning dus goed is, maar hij trekt naar rechts. Dat naar rechts trekken valt te verhelpen, maar dan is de uitlijning niet goed meer. Het lijkt dus het één of het ander. Terwijl het toch zo hoort te zijn dat een goed uitgelijnde auto niet trekt o.i.d.
Hij trekt altijd licht naar rechts. Bij richels en oneffenheden zie je het stuur ook wat verspringen - naar rechts. Als je remt trekt ie iets harder naar rechts.
Wat mij zo bevreemd is dat de uitlijning dus goed is, maar hij trekt naar rechts. Dat naar rechts trekken valt te verhelpen, maar dan is de uitlijning niet goed meer. Het lijkt dus het één of het ander. Terwijl het toch zo hoort te zijn dat een goed uitgelijnde auto niet trekt o.i.d.
Als de auto goed uitgelijnd is, dat moet hij gewoon kaars recht gaan.
Dus goed is niet te zeggen,
Je kunt hooguit zeggen dat hij nu zo goed mogelijk in deze setup is uitgelijnd,
Als je ook nog verteld dat hij met remmen extra naar rechts trekt dan verdenk ik toch echt de draagarm aan de rechterkant.
Ondanks goede montage kan er toch iets mis zijn met het rubber.
Was inderdaad ook mijn eerste verdachte. Maar op de brug en wat wrikken met een lepel wekt de indruk dat de rubbers in orde zijn....
Draagarmen zijn iets van een jaar oud.
Het rubber kan goed aanvoelen aan beide kanten. Wat nog wel kan is dat er een verschil in het rubber zit tussen beide kanten. Links stijver dan rechts. Dan krijg je ook dit soort problemen.
Vervelende is dat het alleen uit te sluiten is met nieuwe armen aan beide kanten.
Ik sprak laatst een oud Volvo monteur die nu zelf uitlijner is geworden en die zei dat als een V70 naar rechts trekt het (bijna) altijd aan de camber ligt als alles goed staat volgens het apparaat.
Ik lijn nogal is een auto uit , heb zelf wat oude school spullen , onder andere een camber caster waterpas .
En een laser voor de toe uitspoor .
Nu gebruik ik die spullen voo echt oude wagens zoals mijn 55 Bellair , die stel je met vulplaatjes en daar hebben de meeste toch geen verstand meer van .
En die zet ik echt niet meer volgens fabrieksopgave , en een ding gaat duidelijk anders de camber rechts voor , om ze rechtuit te laten rijden , ik doe het proef ondervindelijk , en telkens rijden tot ik tevreden ben .
En bij deze wagens zie ik niks geen nadelige slijtage aan de banden .
Mijn Porsche heeft ook meer camber maar in dit geval op beide wielen voor , en dat is ook wat buiten de waardes zoals opgegeven , auto stuurt uit de kunst .
Dus ik zou niet zo huiverig zijn voor is wat anders te proberen , als het om stuur gedrag gaat kan het zeker beter , zeker ten opzichte van de fabrieks instellingen , daar is het altijd een compromis tussen levensduur banden en stuurgedrag .
En soms is het verschil maar een half graadje camber , daar heb je echt verder geen nadelige gevolgen van .