Uitval MOST netwerk

Volvo V70 2.0 LPG '08

sdzwaan
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Uitval MOST netwerk

· 
Posted: 01.07.2021 - 14:29  ·  #1
Dag beste allen,

Ik heb even in de al geschreven onderwerpen gezocht, echter kon ik geen passend antwoord vinden op mijn vraag.
Ik heb nu een tijdje een V70 uit '08 met High performance audio, heerlijk voor de lange afstanden. Toen ik laatst de radio aan wilde doen, zag ik wel heel even "High performance audio" in beeld staan, echter hield het daar ook op. Ook doet mijn bluetooth en navigatie niks meer.

Ik vond wel het eea op diverse forums, echter waren vele andermans klachten iets anders dan de mijne. Vandaar dat ik ETS een mailtje gestuurd heb. Ik kreeg al gauw keurig antwoord: het "MOST" netwerk was uitgevallen. Ik werd verzocht om langs de dealer te gaan om het probleem verder te laten onderzoeken, eventueel defecte componenten konden door ETS worden hersteld.

Zoals ik het begrijp is het MOST netwerk een lus van in serie geschakelde componenten, waarbij geldt dat als één het begeeft, niks meer werkt.

Ik hoor op verschillende sites dat vaak wordt gespeculeerd dat de versterker vaak de boosdoener is. Zijn hier mensen die deze mening delen of waarbij deze klachten vaker voorkomen? Ik zou het probleem graag zo veel mogelijk zelf verhelpen i.p.v. weer naar de dealer te gaan, echter ben ik benieuwd dit iets is wat zelf een beetje te doen is en waar aan te raden valt om mijn zoektocht naar de storing te beginnen.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.

Groet,

Sanne Zwaan
Doeke Dobma
Supporting Member
Subject:

Re: Uitval MOST netwerk

· 
Posted: 01.07.2021 - 15:28  ·  #2
Forum gebruiker Martijn-a had ook problemen met zijn MOST netwerk, daarbij bleek het een brakke voedingsstekker te zijn, van 1 van de componenten uit het glasvezelnetwerk. Ik zou eens proberen om alle componenten die hieraan gekoppeld zitten, de stekkers eens los te nemen, weer vast te zetten, controleren op corrosie. Dat geldt natuurlijk niet voor de glasvezelkabel/stekkers, maar de overige stekkers aan zo'n module, voedingsstekkers etc.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 01.07.2021 - 16:12  ·  #3
Als het de MOST kabel is kan je dit eenvoudig checken door de auto een keer uit te lezen en testen in Vida.
Mochten de modules niet zichtbaar worden tijdens het uitlezen zou het zomaar een vergelijkbaar probleem zijn als ik zelf had>> een voedingsstekker die niet goed in het harnas zat en af en toe geen contact maakte.
sdzwaan
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 02.07.2021 - 11:49  ·  #4
Aha, dank voor jullie antwoorden. Ik ga eerst eens kijken wat allemaal aangesloten zit op het MOST netwerk, daarvan de stekkers bij langs lopen. Mocht ik niks vinden dan is de volgende stap iemand vinden met een Vida voor het uitlezen. Ik zal mijn voortgang posten.

Groet Sanne
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.07.2021 - 14:49  ·  #5
Wellicht kan iemand van hier je wel obv VIDA vertellen welke elementen er aan dit netwerk hangen.
Wellicht is het ergens een (gedeeltelijk) los stekkertje, of evt iets corrosie indien op een vochtige plek. Beetje opschuren als je erbij kan, en wat contactspray, of bijv. met een wattenstaafje met contactspray een contactje schoonboenen wil ook wel helpen. Wel de accu loskoppelen als je aan contactjes gaat prutsen (alles wat meer is dan wat stekkertjes aandrukken), je wil geen sluiting veroorzaken als er spanning op een module staat, of er een loskoppelen terwijl de boel op contact staat oid.
Doeke Dobma
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 02.07.2021 - 17:22  ·  #6
Als je je regio aangeeft is er vast wel iemand op het forum die je auto wil uitlezen :)
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 02.07.2021 - 18:10  ·  #7
In zijn voorstel topic stond Leeuwarden Doeke.
Doeke Dobma
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 02.07.2021 - 22:12  ·  #8

Selected quotes for multi-quoting:   0