Uitval stationair toerental

 
 
 
 
 
WiWaaz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuidlaren
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Uitval stationair toerental

 · 
Posted: 07.06.2021 - 15:42  ·  #1
Vraag aan de kenners: Mijn V70 valt uit bij stationair (of lager) toerental. Ook tijdens het rijden in neutraal.
Wat heb ik gedaan?
De ABS module 'gerepareerd'. In alle eerlijkheid; niet mijn beste soldeerwerk. Maar ik denk dat dit daar los van staat, want:

Bij het demonteren ABS module heb ik ook het luchtfilterhuis gedemonteerd. Mijn vermoeden (gezien het rijgedrag en dat de ABS module volgens mij niet direct iets voor toerental doet) zat daar dus in.
De stekker van de LMM los gehaald en dan blijft de motor wel lopen. Wel heel 'lelijk', maar dat zal dan te maken hebben met de losse stekker.
VIDA geeft dan ECM-9818.

Terwijl de motor loopt de LMM stekker weer plaatsen zorgt er voor dat de motor weer uit valt.

Is mijn sensor/stekker stuk?
Is de LMM stuk?
Beiden vind ik wel toevallig, aangezien die voor demontage prima werkten.

Of heb ik toch iets verkeerd gedaan bij de ABS module?

Nog iets opvallends; tijdens het rijden van bv 60kmh blijft hij dit ook doen bij gas los. Er vindt dus geen vertraging plaats.
WiWaaz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuidlaren
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Re: Uitval stationair toerental

 · 
Posted: 08.06.2021 - 07:29  ·  #2
Inmiddels ook ontdekt dat de koelvloeistof opeens op is!

Nu weet ik helemaal niet meer wat het gevolg van welke oorzaak is...

Ideeën zijn dus welkom!
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 1061
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Uitval stationair toerental

 · 
Posted: 08.06.2021 - 08:57  ·  #3
klinkt als koelvloeistof gebruik; ik vrees voor een lekke koppakking.
Hoe ziet je olie er uit?
Borrelt de koelvloeistof in het reservoir (bijvullen ;) ) als de motor goed warm is en stationair loopt?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Uitval stationair toerental

 · 
Posted: 08.06.2021 - 09:15  ·  #4
Ik vind een lek in eerste instantie aannemelijker.
DJ--NeO--
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 362
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: Uitval stationair toerental

 · 
Posted: 08.06.2021 - 09:18  ·  #5
Quote door WiWaaz

Vraag aan de kenners: Mijn V70 valt uit bij stationair (of lager) toerental. Ook tijdens het rijden in neutraal.
Wat heb ik gedaan?
De ABS module 'gerepareerd'. In alle eerlijkheid; niet mijn beste soldeerwerk. Maar ik denk dat dit daar los van staat, want:

Bij het demonteren ABS module heb ik ook het luchtfilterhuis gedemonteerd. Mijn vermoeden (gezien het rijgedrag en dat de ABS module volgens mij niet direct iets voor toerental doet) zat daar dus in.
De stekker van de LMM los gehaald en dan blijft de motor wel lopen. Wel heel 'lelijk', maar dat zal dan te maken hebben met de losse stekker.
VIDA geeft dan ECM-9818.

Terwijl de motor loopt de LMM stekker weer plaatsen zorgt er voor dat de motor weer uit valt.

Is mijn sensor/stekker stuk?
Is de LMM stuk?
Beiden vind ik wel toevallig, aangezien die voor demontage prima werkten.

Of heb ik toch iets verkeerd gedaan bij de ABS module?

Nog iets opvallends; tijdens het rijden van bv 60kmh blijft hij dit ook doen bij gas los. Er vindt dus geen vertraging plaats.


Quote door WiWaaz

Inmiddels ook ontdekt dat de koelvloeistof opeens op is!

Nu weet ik helemaal niet meer wat het gevolg van welke oorzaak is...

Ideeën zijn dus welkom!


ik denk persoonlijk dat jij 2 problemen hebt.
1. je LMM is defect, deze dingen kunnen echt rete gevoelig zijn helaas, ik heb het onlangs bij mij ook gehad, Mijn diesel was hierdoor niet meer rijdbaar helaas.
2. Wat Blade al zegt, een lek is zeer aannemelijk, vul het bij en kijk of je het ergens ziet stromen, vind je dit niet, laat het systeem dan onder druk zetten, dan is een lek zo opgespoord..
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 1061
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Uitval stationair toerental

 · 
Posted: 08.06.2021 - 10:11  ·  #6
Quote door Blade

Ik vind een lek in eerste instantie aannemelijker.


dat kan uiteraard ook, laten we het hopen!
WiWaaz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuidlaren
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Re: Uitval stationair toerental

 · 
Posted: 08.06.2021 - 10:19  ·  #7
Bij het controleren van de leidingen vanaf koelvloeistofreservoir kwam ik een los slangetje tegen. Die van de drukgever.
Drukgever zit vooraan onder de motorkap.

Die weer aangesloten, beetje water in reservoir gedaan en starten. Eerst even wat hogere toeren (+- 1200) en zakt daarna netjes naar +- 700.
Ritje gemaakt om koelvloeistof te halen en qua toeren ging alles prima. Dat probleem lijkt dus opgelost.

Nu maar in de gaten houden wat koelvloeistof gaat doen komende dagen.
En helaas nog steeds ABS/STC melding. Dus vermoedelijk toch niet goed gesoldeerd...
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2125
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Uitval stationair toerental

 · 
Posted: 08.06.2021 - 11:37  ·  #8
Toevallig pas (gisteren eigenlijk) het koelvloeistof vaatje laten vervangen (bedankt Poika ;-) ) omdat deze lek was bij de aansluiting van het tuitje bovenop. Een klein lek, was me niet eens opgevallen. Nou had ik verder geen last met stationair slecht lopen, het kvs verlies was nog minimaal maar het systeem was door het lek niet meer geheel op druk.
Wat ik wil zeggen, kvs verlies is niet per definitie een lekke koppakking, maar zoals hierboven al gezegd wordt zijn er genoeg andere leidingen/vaatjes die in de loop der jaren broos kunnen worden en gaan lekken.

#edit: lees dat het al opgelost is :)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0