UITVALLEN INSTRUMENTENPANEEL EN FUNCTIES BIJ INSCHAKELEN AIRCO

VOLVO V70 2004 VALT INSTRUMENTEN PANEEL UIT BIJ INSCHAKELEN AIRCO

kamentketmie
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

UITVALLEN INSTRUMENTENPANEEL EN FUNCTIES BIJ INSCHAKELEN AIRCO

· 
Posted: 05.09.2023 - 19:51  ·  #1
Mijn Volvo V70 (in mijn aanmeldingen staat nog mijn vorige S60) van 2004 heeft het volgende probleem.
Ik had al een tijdje dat de airco na korte tijd uitviel en als je dan weer 10 minuten wachtte en m weer inschakelde ie het weer korte tijd gewoon deed. maar nu sinds vorige week het volgende. Wanneer ik de airco inschakel valt de airco na een halve minuut ongeveer uit en dan ongeveer halve minuut later valt mijn instrumentenpaneel helemaal uit , werken de richtingaanwijzers niet meer en ook doen de ramen niks alleen het rechterpassagierraam, geen deur of raamvergrendeling. Vlak daarvoor heel kort allemaal foutmeldingen en lampjes branden. De auto blijft wel gewoon rijden en mijn verlichting werkt maar dan alleen het dimlicht, remlicht, ruitenwissers in 1 stand. De eerste keer dat het gebeurde best wel stress. Ook omdat de auto daarna moeilijk deed met weer aangaan. Ik dacht de accu en de Wegenwacht dacht via de telefoon hetelfde. Ik had een hulpaccu mee, en startte daar mee, ging prima tot ik dus weer de airco aanzette en hetzelfde probleem optrad. Sindsdien heb ik de airco niet meer geprobeerd aan te zetten en geen probleem meer gehad.

Ik heb een video van wat er gebeurd. indien gewenst kan ik m mailen .

Ik heb een Volvo V70 2,4 van 2004 op LPG. Km stand is 567.000

Iemand dit ook meegemaakt?

alvast bedankt en groeten Pepijn
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Re: UITVALLEN INSTRUMENTENPANEEL EN FUNCTIES BIJ INSCHAKELEN AIRCO

· 
Posted: 05.09.2023 - 20:28  ·  #2
uitgelezen met Vida?
kamentketmie
Forumlid.
Subject:

uitlezen vida

· 
Posted: 05.09.2023 - 23:12  ·  #3
nee nog niet, maar kreeg al hints over warmte. wanneer het optrad de eerste keer. Ik was toen in Slovenie bij 36graden en stond vol in de zon. De CEM speciaal in de 2004 uitvoering kan niet goed tegen hoge temperaturen en het was heel erg heet. Ik ga het dus wanneer het kouder is testen en wanneer het dan er nog steeds is laat ik m uitlezen.
En ik las (bij ETS, die op het forum flink aangeraden wordt) dat wanneer de sensor in de opening voor de airco beschadigt word (ik heb m proberen te ontstoffen) dat dan ook het instrumenten paneel kan uitvallen omdat die ook met het systeem verbonden is) quote van ETS: "Climate Control panelen komen wat minder vaak voor: het meest komt het voor dat bij het reinigen van de opening voor de interieurtemperatuur het tere sensortje defect raakt, daardoor valt de regeling weg. doordat de climate control ook op het netwerk van de auto zit kan dit daardoor vreemde verschijnselen zoals gehele uitval van het instrumentenpaneel teweeg brengen.."

Wordt vervolgt
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.09.2023 - 07:35  ·  #4
Airco en dynamo zitten toch beide op de multiriem? Kan het probleem daar niet zitten? Dat de aircopomp bijv bevriest of stopt met draaien en daardoor de dynamo niet meer draait?
Airco uitval na 10 minuten gebruik hoor je wel vaker, dat is doorgaans doordat ofwel het ecosysteem bevriest ofwel door een te grote speling (vaak 'luchtspleet' genoemd) op de koppeling van de aircopomp. Door hitte zet de boel uit, wordt de afstand tussen de koppelplaten te groot en kan de airco niet meer goed aanslaan. Gaat vaak gepaard met een harde tik als de aircopomp aan- en uitgaat (elke 10 seconden plm)
sw2983

Subject:

· 
Posted: 06.09.2023 - 07:39  ·  #5
Een bevroren aircopomp nog wel.. 🤔
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 06.09.2023 - 09:20  ·  #6
De verdamper kan bevriezen inderdaad, maar dan schakelt het systeem zichzelf uit door te hoog oplopende druk.

Ik denk dat het hier om twee verschillende problemen gaat. Je airco is leeg of je pomp moet afgesteld worden.

Waarom de hele boel uitvalt zal om te beginnen met Vida beter bepaald kunnen worden.
kamentketmie
Forumlid.
Subject:

nieuwe info

· 
Posted: 07.09.2023 - 14:55  ·  #7
Probleem gister weer. Maar dit terwijl ik de airco niet had ingeschakeld. Was weer bloedje heet, auto in de zon gestaan. kreeg melding van overhitte motor ( terwijl ie nog niet aan had gestaan, maar wel de naald in het rood) andere meldingen ook weer maar wel gewoon starten. Instrumenten weer uitgevallen maar rijden prima. Auto savonds (toen het veel koeler was) weer gestart en prima. Melding van overhitte motor kon ik reset met mn simpele uitleesapparaat.(naaldje ging ook weer netjes naar het midden).

Maar even bezig met de CEM

wordt geüpdate
kamentketmie
Forumlid.
Subject:

duidelijkheid

· 
Posted: 11.09.2023 - 10:04  ·  #8
Het is dus de CEM, (na alle verhalen was het ook eigenlijk wel vrij zeker). Kon het probleem ook activeren door de CEM warm te blazen met föhn. Bedankt voor jullie input.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.09.2023 - 10:11  ·  #9
Een CEM verwisselen gaat niet zomaar denk ik. Wellicht een soldering die slecht geworden is. Daarmee zou ets1 je wellicht kunnen helpen (zie google), die staat zeer goed bekend met electronicaproblemen aan Volvo's.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 12.09.2023 - 14:03  ·  #10
Ik zou de DIM en de CEM door ETS laten reviseren.
kamentketmie
Forumlid.
Subject:

Hulp

· 
Posted: 14.09.2023 - 13:13  ·  #11
Quote door hermanusb

Ik zou de DIM en de CEM door ETS laten reviseren.

Thnx voor jullie meedenken

Groeten Pepijn

Selected quotes for multi-quoting:   0