Beste Volvo-vrienden,
Ik zit met een irritatiepuntje in mijn – verder fantastische – S60 D5 van MY2006. Ik heb namelijk een probleem met mijn (normale, fabrieks-af D2R, niet bi-xenon) Xenon dimlichten:
Ze vallen namelijk regelmatig uit (soms tijdens een rit van 15 minuten wel 10 keer, maar soms ook voor meer dan een uur niet). Naar de dealer brengen is mijn eerste instinct (redelijk a-technisch), maar ik heb niet zoveel zin in het daarbij horende prijskaartje. Als ik zelf erachter kan komen wat er aan de hand is, is dat goedkoper (en ook leuker).Heeft iemand suggesties waar te beginnen te onderzoeken?
Hieronder alvast mijn bevindingen tot nu toe:
- De Xenon dimlichten vallen onafhankelijk van elkaar uit.
- Rechts (vanuit de auto gezien) valt vaker uit dan links.
- Nadat er een lamp is uitgevallen zie ik de melding “storing lampje dimlicht”.
- Deze melding is te resetten door met de dimlicht-schakelaar stadslicht aan te zetten en daarna terug te gaan naar een van de andere 2 posities (waarbij dimlicht aanstaat).
- Nadat ik deze ´reset´ uitgevoerd heb, doet het uitgevallen lampje het weer.
- Ik merk dat het probleem minder voorkomt als ik rustiger rijd en dat het bijna op te roepen is door een bocht op een wat ´sportievere´ manier te pakken.
- Ik zie een duidelijk kleurverschil tussen de twee lampjes (de ene is vervangen en lijkt qua kleur ongeveer op 4400K te zitten, de ander komt rond de 6000K uit), maar dit zal waarschijnlijk niets met mijn probleem te maken hebben.
Bij de aflevering van de auto is een van de twee Xenonlampjes (dom van mij, had beide moeten laten doen, maar nu te laat) vervangen, dus ik denk niet dat het aan de lampjes ligt. Ik heb al aardig wat gezocht op het internet over dit onderwerp, maar ik kan geen gevallen vinden die exact hetzelfde probleem hebben als ik. Op basis van wat ik heb gevonden denk ik de CEM (godzijdank, gezien de prijs) kan uitsluiten (de lampen worden als ik het goed begrijp samen aangestuurd en zouden dus tegelijkertijd moeten uitvallen; dit is niet het geval bij mij). Zelf verwacht ik eerder dat het probleem hem zit in de contacten (roestig of slecht contact?), de bedrading of de ballasten.
Nogmaals, iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen en hoe ik dit vervolgens (zelf?) kan oplossen?
Bij voorbaat dank voor jullie hulp en alvast een fijn weekend!
Arne
Ps. Ik zet deze post zowel op VolvoV70forum als op volvo-forum in de hoop te kunnen putten uit de kennis en ervaring van beide communities. Ik hoop dat jullie daar geen problemen mee hebben?
Ik zit met een irritatiepuntje in mijn – verder fantastische – S60 D5 van MY2006. Ik heb namelijk een probleem met mijn (normale, fabrieks-af D2R, niet bi-xenon) Xenon dimlichten:
Ze vallen namelijk regelmatig uit (soms tijdens een rit van 15 minuten wel 10 keer, maar soms ook voor meer dan een uur niet). Naar de dealer brengen is mijn eerste instinct (redelijk a-technisch), maar ik heb niet zoveel zin in het daarbij horende prijskaartje. Als ik zelf erachter kan komen wat er aan de hand is, is dat goedkoper (en ook leuker).Heeft iemand suggesties waar te beginnen te onderzoeken?
Hieronder alvast mijn bevindingen tot nu toe:
- De Xenon dimlichten vallen onafhankelijk van elkaar uit.
- Rechts (vanuit de auto gezien) valt vaker uit dan links.
- Nadat er een lamp is uitgevallen zie ik de melding “storing lampje dimlicht”.
- Deze melding is te resetten door met de dimlicht-schakelaar stadslicht aan te zetten en daarna terug te gaan naar een van de andere 2 posities (waarbij dimlicht aanstaat).
- Nadat ik deze ´reset´ uitgevoerd heb, doet het uitgevallen lampje het weer.
- Ik merk dat het probleem minder voorkomt als ik rustiger rijd en dat het bijna op te roepen is door een bocht op een wat ´sportievere´ manier te pakken.
- Ik zie een duidelijk kleurverschil tussen de twee lampjes (de ene is vervangen en lijkt qua kleur ongeveer op 4400K te zitten, de ander komt rond de 6000K uit), maar dit zal waarschijnlijk niets met mijn probleem te maken hebben.
Bij de aflevering van de auto is een van de twee Xenonlampjes (dom van mij, had beide moeten laten doen, maar nu te laat) vervangen, dus ik denk niet dat het aan de lampjes ligt. Ik heb al aardig wat gezocht op het internet over dit onderwerp, maar ik kan geen gevallen vinden die exact hetzelfde probleem hebben als ik. Op basis van wat ik heb gevonden denk ik de CEM (godzijdank, gezien de prijs) kan uitsluiten (de lampen worden als ik het goed begrijp samen aangestuurd en zouden dus tegelijkertijd moeten uitvallen; dit is niet het geval bij mij). Zelf verwacht ik eerder dat het probleem hem zit in de contacten (roestig of slecht contact?), de bedrading of de ballasten.
Nogmaals, iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen en hoe ik dit vervolgens (zelf?) kan oplossen?
Bij voorbaat dank voor jullie hulp en alvast een fijn weekend!
Arne
Ps. Ik zet deze post zowel op VolvoV70forum als op volvo-forum in de hoop te kunnen putten uit de kennis en ervaring van beide communities. Ik hoop dat jullie daar geen problemen mee hebben?