Reisverslag Volvo V70 2001, 170pk automaat.
Het moest er nu maar eens van gaan komen… de V70 na alle black sludge problemen kreeg de vuurdoop.
Onze vakantie was gepland en de reis zou richting Italië gaan, de Toscane om precies te zijn. Voor dat we op weg zouden gaan heb ik alsnog het oliefilter en de olie vervangen, in het filter zat toch weer een klein laagje drap, ’t was niet veel maar toch.( de olie en het filter hadden er een slordige 3500km op zitten)
Om verassingen te voorkomen een reserve oliefilter bij de bagage gestopt.
Na een grondige inspectie van remmen, olie niveaus de auto gepakt voor de reis.
We gingen met twee volwassenen en een tent op pad.
Onze eerste overnachting was in het Schwarzwald, Biederbach een goede 650km.
De auto was flink afgeladen, naast de tent ook nog een koelbox met freon compressor, stoelen, kookspullen + gasfles, kleding en tent.
Onder de V70 zitten geen load adjusters dus de achterkant was redelijk in de veren al zeg ik het zelf.
Toen we de 22e mei om 09:00 uur vertrokken was het schitterend weer, gaande weg in Duitsland begon de buiten temperatuur gestaagd op te lopen, het was voor het eerst sinds we de V70 hebben dat we er serieus mee op de Duitse autobaan gingen. Met de oliedruk problemen in het achterhoofd toch een spannend moment.
De wagen hield zich fantastisch echter moest ik erg aan het gedrag van de CC in combinatie met de automaat wennen. Met name het stuk tussen Köln en Frankfurt was erg wennen. Ik had de CC op 150Km/u ingesteld, wat resulteerde in 145Km volgens de GPS. Bij het nemen van klimmetjes schakelt de automaat laat terug .. meestal één versnelling wat niet echt schokkend was maar het kwam ook voor dat deze twee versnellingen terug schakelde waarbij de toerenteller in een spit seconde van 3300 4000 naar 5700 toeren sprong… Ik ervaarde dit als onprettig. De work arround was de de CC er op tijd afgooien en het gas met de voet bedienen. Gekke was dat de bak dan niet terug schakelde, althans geen twee stappen.
Met deze wetenschap viel prima te leven. Wel weet ik nu dat een V70 met 140pk en een automaat geen optie is! als ik zie hoe de 170pk versie er al aan moet zeulen om de bulten in Duitsland te nemen.
De tweede dag bracht ons via Zwitserland en de st Gothart pas (had geen zin in de tunnel) in Italië, dit was een stuk van bijna 900Km, rond om Milaan was het 33 graden dus de AC gebruikt.. op de climate control hadden we last van een invriezende verdamper.
Algemeen rijgedrag van de V70 seccond generation:
Op de mooie gladde Duitse autobaan een prima rijgedrag, de 170pk is voldoende maar houdt niet echt heel veel over.
In snelle bochten vindt ik de V70 op Michelin 205*55*17” zwabberen, door belading voelt de auto niet stabiel aan. Als er dan ook nog eens over dilatatie voegen gereden wordt vind ik de auto bij 150km/u een uitdaging worden. Ik kom van een Volvo 850 estate af, deze voelde bij hoge snelheden een stuk beter aan. De achterwiel ophanging van de 850 was / is beduidend beter en maakt dat de auto stabieler aanvoelde. Het is jammer dat men dit concept voor de V70 new heeft laten vallen… Zal wel een centen kwestie zijn geweest.
De 850 was een estate 170pk hand geschakelde versie met load adjusters. De banden pirelli P6000*50*16”.
Maar als ik de alle plussen en minnen op een rij zet dan ga ik toch voor de V70 new. De V70 bied veel meer rijcomfort.
Het rijden met een automaat in de bergen was voor mij een nieuwe ervaring, ik zou niet meer naar handgeschakeld terug willen maar in de bergen is een handbak misschien wel handiger. Met de V70 heb ik veel op de rem moeten rijden, bij het afdalen terug schakelen naar de 3 bood in veel gevallen wel wat soelaas maar merkte dat ik toch nog veel moest bij remmen. In de L stand naar beneden was mogelijk mits je de snelheid niet boven de 50km/u laat komen.
We hebben in Italië erg veel bergwegen gereden, waarvan één met een stijgings percentage van 26%..!! Deze hebben we volledig met de L moeten rijden.. wat verder niet echt problemen opleverde.
We hebben met de V70 de Toscane doorkruist, van Lucca, Pisa, Florence, Fiesole, Sienna en als laatste Venetië. Totaal hebben we 3990Km gereden op de olie peilstok hebben we twee rijen met kruisjes verstookt wat na mijn gevoel iets van ¾ tot 1 liter olie is. Gezien de kilometers belading en omstandigheden ik niet veel vindt. Volgende week gaat het oliefilter er weer uit en ben dan wel erg nieuwsgierig naar de staat ik hoop dan te kunnen zeggen dat het black sludge probleem achter de rug is. De motor loopt als een zonnetje en dat geeft weer wat vertrouwen voor de toekomst.
Tot slot, ik kan iedereen deze rondreis door Italië aanbevelen, wij beiden hebben er van genoten, de V70 is een prima auto om lange stukken te toeren. Echter een opmerking… de Italiaanse wegen maken dat je auto in een paar weken een paar jaar ouder wordt..!
Voor mij nog wel twee puntjes van aandacht
-Ik ben mogelijk aan een nieuwe accu toe, heb de auto na het inpakken van de tent en andere zooi met startkabels en andere auto moeten starten. Mogelijke oorzaak.. auto heeft bijna twee uur op het eerste contact gestaan, met de portieren open en ventilator aan, de laatste was ik vergeten uit te zetten.. accu was te leeg om nog te kunnen starten.
-De airco moet mogelijk iets na gevuld worden, als ik de climate control gebruik vriest de verdamper in. Dit is volgens mij meestal het gevolg van te weinig freon. Op hand bediening voldeed de AC uitstekend.. maar het wordt dan al snel te koud in de auto.
'
Het moest er nu maar eens van gaan komen… de V70 na alle black sludge problemen kreeg de vuurdoop.
Onze vakantie was gepland en de reis zou richting Italië gaan, de Toscane om precies te zijn. Voor dat we op weg zouden gaan heb ik alsnog het oliefilter en de olie vervangen, in het filter zat toch weer een klein laagje drap, ’t was niet veel maar toch.( de olie en het filter hadden er een slordige 3500km op zitten)
Om verassingen te voorkomen een reserve oliefilter bij de bagage gestopt.
Na een grondige inspectie van remmen, olie niveaus de auto gepakt voor de reis.
We gingen met twee volwassenen en een tent op pad.
Onze eerste overnachting was in het Schwarzwald, Biederbach een goede 650km.
De auto was flink afgeladen, naast de tent ook nog een koelbox met freon compressor, stoelen, kookspullen + gasfles, kleding en tent.
Onder de V70 zitten geen load adjusters dus de achterkant was redelijk in de veren al zeg ik het zelf.
Toen we de 22e mei om 09:00 uur vertrokken was het schitterend weer, gaande weg in Duitsland begon de buiten temperatuur gestaagd op te lopen, het was voor het eerst sinds we de V70 hebben dat we er serieus mee op de Duitse autobaan gingen. Met de oliedruk problemen in het achterhoofd toch een spannend moment.
De wagen hield zich fantastisch echter moest ik erg aan het gedrag van de CC in combinatie met de automaat wennen. Met name het stuk tussen Köln en Frankfurt was erg wennen. Ik had de CC op 150Km/u ingesteld, wat resulteerde in 145Km volgens de GPS. Bij het nemen van klimmetjes schakelt de automaat laat terug .. meestal één versnelling wat niet echt schokkend was maar het kwam ook voor dat deze twee versnellingen terug schakelde waarbij de toerenteller in een spit seconde van 3300 4000 naar 5700 toeren sprong… Ik ervaarde dit als onprettig. De work arround was de de CC er op tijd afgooien en het gas met de voet bedienen. Gekke was dat de bak dan niet terug schakelde, althans geen twee stappen.
Met deze wetenschap viel prima te leven. Wel weet ik nu dat een V70 met 140pk en een automaat geen optie is! als ik zie hoe de 170pk versie er al aan moet zeulen om de bulten in Duitsland te nemen.
De tweede dag bracht ons via Zwitserland en de st Gothart pas (had geen zin in de tunnel) in Italië, dit was een stuk van bijna 900Km, rond om Milaan was het 33 graden dus de AC gebruikt.. op de climate control hadden we last van een invriezende verdamper.
Algemeen rijgedrag van de V70 seccond generation:
Op de mooie gladde Duitse autobaan een prima rijgedrag, de 170pk is voldoende maar houdt niet echt heel veel over.
In snelle bochten vindt ik de V70 op Michelin 205*55*17” zwabberen, door belading voelt de auto niet stabiel aan. Als er dan ook nog eens over dilatatie voegen gereden wordt vind ik de auto bij 150km/u een uitdaging worden. Ik kom van een Volvo 850 estate af, deze voelde bij hoge snelheden een stuk beter aan. De achterwiel ophanging van de 850 was / is beduidend beter en maakt dat de auto stabieler aanvoelde. Het is jammer dat men dit concept voor de V70 new heeft laten vallen… Zal wel een centen kwestie zijn geweest.
De 850 was een estate 170pk hand geschakelde versie met load adjusters. De banden pirelli P6000*50*16”.
Maar als ik de alle plussen en minnen op een rij zet dan ga ik toch voor de V70 new. De V70 bied veel meer rijcomfort.
Het rijden met een automaat in de bergen was voor mij een nieuwe ervaring, ik zou niet meer naar handgeschakeld terug willen maar in de bergen is een handbak misschien wel handiger. Met de V70 heb ik veel op de rem moeten rijden, bij het afdalen terug schakelen naar de 3 bood in veel gevallen wel wat soelaas maar merkte dat ik toch nog veel moest bij remmen. In de L stand naar beneden was mogelijk mits je de snelheid niet boven de 50km/u laat komen.
We hebben in Italië erg veel bergwegen gereden, waarvan één met een stijgings percentage van 26%..!! Deze hebben we volledig met de L moeten rijden.. wat verder niet echt problemen opleverde.
We hebben met de V70 de Toscane doorkruist, van Lucca, Pisa, Florence, Fiesole, Sienna en als laatste Venetië. Totaal hebben we 3990Km gereden op de olie peilstok hebben we twee rijen met kruisjes verstookt wat na mijn gevoel iets van ¾ tot 1 liter olie is. Gezien de kilometers belading en omstandigheden ik niet veel vindt. Volgende week gaat het oliefilter er weer uit en ben dan wel erg nieuwsgierig naar de staat ik hoop dan te kunnen zeggen dat het black sludge probleem achter de rug is. De motor loopt als een zonnetje en dat geeft weer wat vertrouwen voor de toekomst.
Tot slot, ik kan iedereen deze rondreis door Italië aanbevelen, wij beiden hebben er van genoten, de V70 is een prima auto om lange stukken te toeren. Echter een opmerking… de Italiaanse wegen maken dat je auto in een paar weken een paar jaar ouder wordt..!
Voor mij nog wel twee puntjes van aandacht
-Ik ben mogelijk aan een nieuwe accu toe, heb de auto na het inpakken van de tent en andere zooi met startkabels en andere auto moeten starten. Mogelijke oorzaak.. auto heeft bijna twee uur op het eerste contact gestaan, met de portieren open en ventilator aan, de laatste was ik vergeten uit te zetten.. accu was te leeg om nog te kunnen starten.
-De airco moet mogelijk iets na gevuld worden, als ik de climate control gebruik vriest de verdamper in. Dit is volgens mij meestal het gevolg van te weinig freon. Op hand bediening voldeed de AC uitstekend.. maar het wordt dan al snel te koud in de auto.
'