Upgrade met C70 dynaudio in V70 classic

henry classic v70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

Upgrade met C70 dynaudio in V70 classic

· 
Posted: 25.10.2017 - 19:45  ·  #1
Ik heb alle speakers vervangen door C70 dynaudio speakers.
Klinkt stukken beter dan de oude papieren versie die standaard in de classic aanwezig zijn.
Daarnaast is er een PA200 versterker aangesloten op de HU1205 (met extra uitgang), nieuwe (hele goedkope) tweeters in het dashboard en een kleine sub-woofer in de bagageruimte.

Het is een enorme verbetering, het geluid is mooi vol en helder ook wanneer het volume flink omhoog gaat.
Heb wel wat aanpassingen moeten doen om de brackets te kunnen hergebruiken, met name die van de achterdeuren

..de Dynaudio speaker

De brackets met de oude speakers uit de achterdeuren gehaald.

De bracket en speaker zijn één geheel, ik kon namelijk geen "rand" vinden waar ze op elkaar lagen.
Dan maar de meest drastische oplossing... de papieren rand losgesneden en eruit gehaald

Met de slijptol de plastic pootjes los geslepen van de bracket, dan pak je de rest van de speaker er zo uit en is de bracket leeg

De speaker past er precies in, 2 gaatjes overgenomen de andere 4 gaatjes geboord, schroef erin en klaar

De brackets van de voordeuren zijn makkelijker aan te passen, de oude papieren speaker en bracket zijn namelijk niet één geheel. De speaker zit vast door middel van rechtopstaande vinnetjes, als je deze ombuigt en afbreekt is de speaker los van de bracket. Met een brede houtbeitel wip je de speaker los van de bracket. Het bevestigen van de speaker is dezelfde als de achterdeur bracket
henry classic v70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

Re: Upgrade met C70 dynaudio in V70 classic

· 
Posted: 25.10.2017 - 19:56  ·  #2
Voor - en achterdeurspeakers zijn dus klaar.
De nieuwe tweeters in het dashboard passen ook in de originele brackets en vragen ook een paar aanpassingen
Korte beschrijving om de speakertjes uit de houder te halen, valt eigenlijk best mee

De bovenkant (afdekrooster) kun je eraf halen door aan de achterkant met een 4 mm boortje de 4 gesmolten plugjes los te boren
(ik ging bij sommigen iets te ver, heb dit met Sikaflex netjes dicht gemaakt...)

Er zit een beetje lijm tussen de magneet en de houder, met een scherp mesje los snijden en de draadjes naar het speakertje doorknippen. Speakertje druk je er nu zo uit, je houdt dan een lege houder over. (de meeste tweeters passen daar wel in, even opmeten).
Om de bovenkant weer te gebruiken heb ik deze met een dun slijpschijfje (voor aluminium) van de oude speaker afgeslepen.

Een beetje kit aan de houder en "afdekroostertje"
Nieuwe tweeter klaar :)

Dan de sub-woofer, deze staat los in de bagageruimte maar schuift niet of iets dergelijks. Is ook makkelijk te verwijderen want alleen een stekker aan de achterkant eruit halen en je pakt de sub er uit.

Hertz DBA 200
Mooie compacte subwoofer

Alles bij elkaar; de Dynaudiospeakers in de voor- en achterdeuren, de PA200 versterker, nieuwe tweeters en sub-woofer maakt het geluid tot een prachtig geheel. Mooi helder en vol geluid wat ook mooi helder en vol blijft zonder vervorming wanneer het volume flink omhoog gaat. Omdat de complete Dynaudio-set bijna niet meer te koop wordt aangeboden voor de V70 classic vond ik dit een heel goed alternatief en ben enorm tevreden over het resultaat
flevodirk
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 25.10.2017 - 20:02  ·  #3
Nice! Wat meer werk dan ik (en anderen) met de de iets jongere modellen.. knap hoor.
Blijk dat het goed klinkt! Kan je elke dag weer van genieten, heb ik vandaag ook nog gedaan; stukje muziek op een stevig volume; geweldig.. 8-)

Heb je nog een foto van de sub zoals ie nu zit/vastzit?

DJ
henry classic v70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.10.2017 - 20:07  ·  #4
Nee eigenlijk geen foto van maar er zitten 4 rubberen pootjes onder en de sub weegt wel wat dus blijft prima op z'n plek staan (ook bij sportief de bocht door haha)
De keuze voor juist deze sub was omdat íe makkelijk verplaatsbaar is. Aansluiting aan de achterkant los en je kan 'm er zo uit halen, erg makkelijk als je wat groter spul wil vervoeren in de bagageruimte
De Don
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 25.10.2017 - 20:20  ·  #5
Netjes gedaan.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 25.10.2017 - 23:00  ·  #6
Mooie upgrade, zeker die sub. Ik geniet ook elke dag weer van de muziek in mijn auto.

Selected quotes for multi-quoting:   0