Zaterdag had ik tijd, maar helaas niet voor de hoedenplank speakers. Onze S60 had last van stationair dippen. Na gasgeven ontkoppelen zorgde ervoor dat de toeren terugliepen naar 500/600. Meestal resulteerde dat in stotteren en daarna kroop die weer naar 800/900 stationair, maar soms sloeg die ook af.
Bij nader inzien had ie het al bij de aankoop, maar dat had ik toen niet door. Hij sloeg bij het inparkeren weleens af, maar ik dacht dat dat aan mij te wijten was.
De afgelopen 2 weken werd het echter erger. Zo kwam ik op een rotonde aan, ontkoppelde, was wat traag met terugschakelen en halverwege de rontonde sloeg die af. Ik moest hengsten aan het stuur om hem zonder stuurbekrachtiging uit de berm te houden!
Ook bij bijvoorbeeld filerijden of stoppen voor een stoplicht sloeg die soms af. Niet fijn!
Op het forum vond ik een paar posts met soortgelijke symptomen en daar loste het schoonmaken van het gasklephuis het op. Na het kijken van een paar youtube instructie video's en dat mijn S60 een 2.4 zonder turbo is durfde ik zelf wel te gaan kijken.
Vrijdag bij de dealer in haren een pakking opgehaald en zaterdag middag bezig gegaan.
Accu ontkoppelen, luchtpijp los, 4 schroeven los.
En ja hoor, flink zwart!
Ik heb de stekker midden voor het blok losgehaald zodat ik wat meer speling had, en heb het gasklephuis op een plank boven de motor schoongemaakt. Ik was bang dat als ik de stekker helemaal tussen het inlaatspruitstuk weg zou halen, dit lastig zou worden om er weer langs te krijgen.
En het resultaat..
Het gasklephuis met een nieuwe pakking geïnstalleerd en daarna een ritje gemaakt naar de bauhaus. Moest toch nog een nieuw boutje halen voor de minpool van de accu, die ik de vorige keer had dolgedraaid.
En wat een verschil! Veel gretiger op het gas, geen enkel last meer van dippen in toerental als je ontkoppelt. Ook de dip rondom de 4000 toeren bij flink doortrekken is weg. Een heel andere auto, door de simpele ingreep.
Ik ben erg opgelucht, gezien mijn vrouw er haast niet meer in durfde te rijden.
Wat is zon forum vol met kennis toch handig