V60 D3 start met startproblemen

Kleppen

 
 
 
 
 
Bifuel John
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Arnhem
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

V60 D3 start met startproblemen

 · 
Posted: 12.09.2024 - 11:07  ·  #1
Hallo Forum lezers,

even een topic over mijn V60 diesel uit 2011 wat begon met startproblemen.
Auto reed prima, geen problemen en ineens op de parkeerplaats van de supermarkt wilde die niet meer starten.
Bleek dat ie geen brandstof meer kreeg, want starten op startpilot deed hij wel dus maar afgesleept naar de garage.
Eenmaal op de brug en een flinke klop op de tank starten als vanouds en was het vermoeden dat de opvoerpomp in de tank niet helemaal lekker was.
Opvoerpomp vervangen voor originele Volvo pomp en gisteren de auto weer opgehaald.
Gisteravond moest ik nog even weg en na 3 Km ineens een plof en de motor sloeg meteen af .
Opnieuw starten leverde niet op dat de motor weer ging lopen dus maar weer afgesleept naar de garage.
Vanmorgen de auto op de brug en niet starten op startpilot en blijkt dat de inlaat plof geluiden laat horen.
Idee van de monteur is dat de geleider rolletjes die voor het openen en sluiten van de kleppen zorgen het probleem zijn.
Zou verwachten dat als dat bij 1 cylinder is dat de motor wel zou aanslaan maar dat gebeurd dus niet.
Heeft iemand dit al eerder meegemaakt of hier ervaring mee??
Al met al wel lastig twee dagen voor je vakantie :-(


met vriendelijke groet, John
Sanders V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 54
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: V60 D3 start met startproblemen

 · 
Posted: 12.09.2024 - 12:22  ·  #2
Hallo John, ik kan het niet helemaal volgen en ben ook maar een leek. Ik wist bijvoorbeeld niet dat je de diesel ook met startpilot kon starten.

Als ik even met een wilde gedachte kom dan zou ik denken aan lucht in je brandstofsysteem.
Door het gebruik van startpilot gaat je hogedrukbrandstof pomp draaien zonder dat er diesel in het systeem zit want je opvoerpomp werkt niet.
Als je daarna de opvoerpomp vervangt en hij start weer zou je denken dat het brandstofsysteem weer werkt.

In mijn jaren dat ik op internet speur geloof ik dat je bij dit probleem eerst het brandstofsysteem moet ontluchten.

ik weet niet welke motor er in je V60 zit dus dat maakt het wat moeilijker om mee te denken. En wat voor kwaliteiten heeft de monteur, en de garage?
In mijn 35 jaar dat ik bij dealers en garages kom weet ik wel dat ze heel veel moeite hebben met diagnose stellen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: V60 D3 start met startproblemen

 · 
Posted: 12.09.2024 - 13:27  ·  #3
Dat is wel Nondeju hé, net voor je vakantie.
Als je een 2e auto hebt, of ANWB of verzekering met een vervangende auto, dan zou mijn advies zijn: V60 laten staan en pas weer na je vakantie aan denken. Anders zit je er je hele vakantie aan te denken en geniet je niet of minder, da's ook zonde. Als de garage ondertussen kan uitlezen en een diagnose stellen, prima, maar vaak kan dat ook wel wachten.

Mocht je de auto echt nodig hebben:
Ik zou toch denken dat een garage wel wat specifieker kan zijn dan 'de inlaat laat plofgeluiden horen' of dat ze wel weten waar dat door komt.
Als een diesel niet wil lopen (ook al zij het rottig, met horten en stoten, rokend...) komt dat eigenlijk al gauw door een probleem met de brandstoftoevoer (wat op zijn beurt wel weer kan komen door een elektronisch probleem als de injectoren niet goed worden aangestuurd, bijv. door beschadigde kabeltjes).
Ik heb met de benzinemotor van onze Focus eens gehad dat die ook niet meer wilde starten nadat hij geparkeerd stond. Bleek de benzinepomp in de tank overleden, dat is prima te testen door ofwel de aanvoerleiding los te maken en de auto op contact zetten, of bijv. een losse 12V op de pomp aansluiten om te kijken of hij wil draaien... zoiets kan een garage wel doen zou je denken.

Ik weet niet precies wat bedoeld wordt met 'geleiderolletjes die zorgen voor het openen en sluiten van de kleppen'... mogelijk de klepstoters? Die zitten zeg maar tussen klep en nokkenas. Die gaan niet allemaal tegelijk kapot, maar er kan er een helemaal kapot gegaan zijn en iets blokkeren, maar dat lijkt mij enigszins stug.

Gaat de motor wel rond op de startmotor? Zonder bijgeluiden (schuren, tikken, stampen, ratelen etc.? Dan zou ik toch eerder aan brandstoftoevoer denken.
Uitlezen (liefst met Volvo VIDA, evt met generieke tool) zou toch iets van info moeten geven - dat heeft je garage wel gedaan mag ik aannemen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: V60 D3 start met startproblemen

 · 
Posted: 12.09.2024 - 15:50  ·  #4
Een garage moet toch gewoon goede diagnose kunnen stellen. 1 bij probleem brandstofpomp en nu mogelijik met nieuw probleem.
iig brandstofdruk meting meting lijkt me. hebben deze pompen ook stekker problemen?
Bifuel John
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Arnhem
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: V60 D3 start met startproblemen

 · 
Posted: 13.09.2024 - 09:00  ·  #5
Dank voor jullie eerste reacties en de bevindingen in mijn bericht waren de eerste indruk van de garage.
Er is een korte diagnose gedaan om te zien of het een klein probleem was en ik de wagen weer mee kon nemen of dat het iets meer was (wat het dus is).
De wagen moet nog uitgelezen worden maar verwacht als het iets aan de kleppen is dat dit niet naar boven komt.
De brandstof opvoerpomp gaf ook geen storing aan.
Heb even in vida gekeken naar de distributie / kleppen en die zijn nogal simpel maar wat je ziet is dat bovenaan de klep een rollertje zit om alles denk ik soepeler te laten lopen. (heb een foto toegevoegd als bijlage).
De garage had eerder een Volvo gehad waar zo'n rolletje roet in het eten gooide en de klep dan open blijft staan en dan een ploppend geluid geeft in de inlaat.
Wat ik nog wel raar vindt is als dat bij een cylinder gebeurd de auto nog wel op 4 cylinders zou moeten starten en ook hoop ik dan niet dat de zuiger beschadigd is anders kan het weer een heel ander verhaal worden.
Kortom goede vrienden brengen ons naar het vliegveld en ik hoop dat na de vakantie de auto gerepareerd is en de grote vraag wordt dan alleen hoe duur de schade is :-)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: V60 D3 start met startproblemen

 · 
Posted: 13.09.2024 - 09:14  ·  #6
OK, dat maakt het verhaal al iets concreter. En als er dan ook al een eerdere ervaring bij jouw garage was met deze symptomen, dan is het helaas dus best aannemelijk dat ze in de goede richting zitten. Dat ploppen kan dan komen doordat er een inlaatklep blijft openstaan, waardoor er bij opgaande beweging van de zuiger lucht terug het inlaattraject wordt ingeblazen (daar zal je turbo ook niet blij mee zijn mag ik aannemen, die duwt de andere kant op). Of je hoort feitelijk het ratelen van een nok. Dat zou je denk ik een stuk beter moeten horen als je de olievuldop losneemt.
Als je verder geen hele pijnlijke geluiden uit de motor hebt gehoord (buiten de 'plof' die je noemde) dan zou ik nog maar even niet van het ergste uitgaan. Wellicht is het met vervangen van een of meer van die rolletjes (allemaal preventief vervangen? Of in ieder geval een zeer goede inspectie doen) gedaan, maar om daarbij te komen moet er wel het een en ander los, waarschijnlijk moeten de injectoren eruit, etc.

Hoe vaak vervang je normaalgesproken de olie, en met welk type?

Misschien kan @blade of @sweets60 hun mening geven, zij zijn Volvo professionals en hebben wellicht dit ook al eens bij de hand gehad. Die zien vrijwel dagelijks de ingewanden van Volvo motoren; voor de meeste anderen (incl mijzelf) blijft het hobby :-)
Bifuel John
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Arnhem
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: V60 D3 start met startproblemen

 · 
Posted: 27.09.2024 - 12:59  ·  #7
Na terugkomst van vakantie gisteren gelijk maar even naar de garage voor een update en dit is er inmiddels bekent.
Blijkt dat een deel van de multi riem tussen de distributieriem is gekomen en dat ervoor gezorgd heeft dat de nokkenas niet meer op tijd staat.
Lijkt erop dat tijdens de compressieslag de inlaatkleppen nog open blijven staan zodat er geen compressie wordt opgebouwd.
Grote vraag is of er kleppen beschadigd zijn of nog erger de zuigers.
Met het starten komen er geen vreselijke klop of andere geluiden uit de motor maar de garage gaat nu eerst kijken of de distributieriem weer op tijd gezet kan worden.
Lastige is dat er op het tandwiel van de nokkenas een merkteken moet staan maar dat niet te vinden is.
Met heel veel geluk kan het meevallen en anders kan het ook heel erg tegenvallen.
Hou jullie op de hoogte.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: V60 D3 start met startproblemen

 · 
Posted: 27.09.2024 - 13:58  ·  #8
Dat wordt nog een keer zoeken. zou dr toch echt moeten zitten.
anders nokkenassen goed zetten met speciaalgereedschap(kan mogelijk ook met wat anders)
Dat is onderdeel van werkwijze bij loshalen nokkenassen.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bifuel John
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Arnhem
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: V60 D3 start met startproblemen

 · 
Posted: 26.10.2024 - 15:12  ·  #9
Hierbij een update van een verhaal wat voor mijn gevoel al te lang duurt.
Blijkt niet mee te vallen en in eerste instantie was het idee dat de kop gereviseerd moest worden omdat de kleppen de kleppen krom zijn.
Maar na verdere controle blijken er ook delen van de kop zelf afgebroken te zijn waardoor een revisie niet meer mogelijk is.
Heb de kop gezien er er zijn diverse metalen dingen afgebroken en de garage is op zoek naar een andere passende kop.
Zoektocht op de onderdelen lijn levert alleen maar koppen op van de vier cylinder versie motor maar dit blok is nog een echte Volvo 5 cylinder (heb ik de auto ook op gekocht).
Dus mocht iemand nog toevallig een goede 5 cylinder diesel kop hebben liggen met type nummer 30777363 waarbij Vida aangeeft dat er een vervanging is met als nummer 36010025 dan hou ik me aanbevolen.
Wat betreft het blok zelf gaat het om een D5204T2 van een V60 uit 2011.

Met het vervangen van de kop is het probleem waar het allemaal door begonnen is nog niet verholpen.
De modificatie voor de multiriem spanner (waarbij ik nu ook begrijp waarom) moet nog gedaan worden en daar is speciaal gereedschap voor nodig.
Is er iemand binnen dit forum die dit speciale gereedschap heeft en het evt wil uitlenen?
Begrijp dat het een gok is maar niet geschoten is in dit geval altijd mis.

Blijf jullie op de hoogte houden maar mocht je een D5204T2 blok in je Volvo hebben zitten kijk dan gerust even naar de muliriem spanner.
Mocht er nog geen modificatie op uitgevoerd zijn is het wel handig om dit te overwegen omdat het je veel geld besparen.

wordt vervolgt
 
Selected quotes for multi-quoting:   0