Quote door Pimo
Als mijn 140 PK zou laten tunen naar BV 170 dan hoor je nog wel eens dat hij zuiniger gaat worden.
Klopt dit verhaal????
Ik zou juist denken hoe meer PK hoe meer zuipen.
Pimo
@Pimo
De 140pk en 170pk motoren zijn hardware matig 100% hetzelfde.
Er zijn geen verschillen behalve dat ze softwarematig in 2 smaakjes zijn uitgebracht.
Over de 140 en 170pk dan wel 180pk+ heeft ooit een forum lid (meen van dit forum) een stukje geschreven.
Ik heb met zijn toestemming dit gekopieerd en op mijn site gezet.
https://www.obbetuning.nl/volvo-140-naar-origineel-170-pk/
Bij deze non turbo versie is de motor gemaakt voor 170pk, de 140pk is de gedetunde versie daarvan.
Toeren en newton meters maken pk's, de 140pk versie daarvan gaat het koppel dan ook naar beneden vanaf ca 2000rpm.
Dit is logisch want de rekensom is 140pk en het toerental wordt meer dus worden de te leveren newton meters minder (de rekensom moet 140pk blijven).
Op de snelweg, inhalen, invoegen (vraag naar vermogen) zal je met de 140pk al snel het pedaal op de bodem hebben liggen, de motor wil wel maar kan niet.
De 170pk heeft bij eenzelfde rijgedrag een mindere diepe pedaalstand nodig, dit kost minder brandstof.
Hoe kan dit zal men zich afvragen.
Simpel buiten dat de torque limiter naar beneden gaat na 2000rpm bij de 140pk, gaat ook de gasklep (lucht) naar 50% open.
Ik heb een paar screenshots bijgevoegd om het ea te verduidelijken.