V70 2002 LPG trilt of vibreert stationair en boven 80km/u

trilt door hele auto, rijdt oncomfortabel

 
 
 
 
 
jaq
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70 2002 LPG trilt of vibreert stationair en boven 80km/u

 · 
Posted: 27.08.2012 - 18:42  ·  #31
Hallo allemaal,

weer even een update, het tril probleem begint ook door te trillen in het stuur. Die stuitert van onder naar boven zeg maar (stuiterd of trilt). Ook hoor ik trouwens bij naar voor of naar achter rijden, als ik begin met rijden (ongeveer de eerste meter) een metaalchtig gekraak (zacht geluid, alsof er ijzerslijpsel ergens tussen zit zeg maar). Zijn dat de wiellagers of de homokineet?
Ik ga morgen de wielen er af halen en kijken wat ik kan voelen.

groetjes,

Jac
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70 2002 LPG trilt of vibreert stationair en boven 80km/u

 · 
Posted: 27.08.2012 - 19:06  ·  #32
...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: V70 2002 LPG trilt of vibreert stationair en boven 80km/u

 · 
Posted: 27.08.2012 - 20:58  ·  #33
Quote door jaq

Hallo allemaal,

weer even een update, het tril probleem begint ook door te trillen in het stuur. Die stuitert van onder naar boven zeg maar (stuiterd of trilt). Ook hoor ik trouwens bij naar voor of naar achter rijden, als ik begin met rijden (ongeveer de eerste meter) een metaalchtig gekraak (zacht geluid, alsof er ijzerslijpsel ergens tussen zit zeg maar). Zijn dat de wiellagers of de homokineet?
Ik ga morgen de wielen er af halen en kijken wat ik kan voelen.

groetjes,

Jac


Ijzerslijpsel, zijn dit niet je remblokken of hitteschild van de schijven ?
De homokineet valt vooral op bij scherp indraaien, knappend geluid.
Wiellagers geven een monotoom geluid en dit neemt toe naarmate je harder gaat rijden.
Je zou, als hij toch al op de brug staat, ook eens naar je binnenste en buitenste stuurkogels kunnen kijken.
Wederom succes.
pieneman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alkmaar
Berichten: 81
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: V70 2002 LPG trilt of vibreert stationair en boven 80km/u

 · 
Posted: 28.08.2012 - 01:34  ·  #34
Quote door Bigdog

Quote door jaq

Hallo allemaal,

weer even een update, het tril probleem begint ook door te trillen in het stuur. Die stuitert van onder naar boven zeg maar (stuiterd of trilt). Ook hoor ik trouwens bij naar voor of naar achter rijden, als ik begin met rijden (ongeveer de eerste meter) een metaalchtig gekraak (zacht geluid, alsof er ijzerslijpsel ergens tussen zit zeg maar). Zijn dat de wiellagers of de homokineet?
Ik ga morgen de wielen er af halen en kijken wat ik kan voelen.

groetjes,

Jac


Ijzerslijpsel, zijn dit niet je remblokken of hitteschild van de schijven ?
De homokineet valt vooral op bij scherp indraaien, knappend geluid.
Wiellagers geven een monotoom geluid en dit neemt toe naarmate je harder gaat rijden.
Je zou, als hij toch al op de brug staat, ook eens naar je binnenste en buitenste stuurkogels kunnen kijken.
Wederom succes.


@jaq,

Je hebt centrale bouten die niet correct passen omdat het 'vrouwtjes' deel te kort is. Dat deel zit aan je homokineet.
Je ervaart een knerspend/metaal achtig geluid bij het wegrijden. Kan ik het zo omschrijven: een knerspend geluid alsof er metaal onder spanning staat en zich aan het zetten is? Voornamelijk bij het in beweging komen van de wielen bij vooruit en achteruit rijden. Tevens hoorbaar als je afremt op de motor? Dus, wanneer er bij geringe snelheid frictie ontstaat tussen het wiel en de bak. Kan je dit simuleren als je stil staat en de auto in zijn vooruit zet met de voet op de rem en langzaam de koppeling laat opkomen. Vervolgens hetzelfde in zijn achteruit? Zo ja, dan kan je met hulp van iemand anders het geluid localiseren.

Als bovenstaand herkenbaar is:
Komt het geluid van je verdachte homokineet zou ik het persoonlijk daarin zoeken en die vervangen. Bovenstaand heb ik zelf gehad, aan beide kanten, en kwam van de buitenste homokineten af. Specialist vertelde dat het edn kwaaltje was van de S80/S60/V70 serie. Was niet direct een indicatie om te vervangen. Bij mij kwam het opeens toen het warmer werd en na een retourtje Spanje was het over.....

Een homokineet is over het algemeen herkenbaar aan de symptomen die Bigdog beschrijft, maar er zijn uitzonderingen bij Volvo :-)

Een motor die van links naar rechts trilt is vreemd, voor naar achter lijkt me reeel. Maar, het blok staat op drie motorsteunen: voor, achter en recht (links als je ervoor staat, onder de distributie riem). Als die laatste stuk is kan het....theoretisch. Boven de 1500 toeren worden deze rubbers vacuum getrokken en worden ze stugger, als dit niet werkt krijg je hier een melding van. Zover ik het iig heb begrepen.

Wegtrekken lijkt mij banden of uitlijnen. Drie keer uitlijnen bij KFit wil niet altijd zeggen dat het goed is.

Veel is al genoemd, wellicht een combi, maar het raadplegen van een specialist lijkt mij een goede stap.

En het blijft lastig van een afstand een oordeel te vellen.....

Succes
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: V70 2002 LPG trilt of vibreert stationair en boven 80km/u

 · 
Posted: 28.08.2012 - 19:43  ·  #35
Daar heb je wel een punt.
Persoonlijk ben ik meerdere bandenboeren afgeweest, eer dat ik er eentje had gevonden, welke de wielen wel stil kreeg.
Met name het balanceren schijnt nogal eens problemen te geven.
jaq
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70 2002 LPG trilt of vibreert stationair en boven 80km/u

 · 
Posted: 28.08.2012 - 19:49  ·  #36
update: Heel erg bedankt alvast voor jullie antwoorden, ik heb vandaag de auto onder de loep genomen met een monteur van een gewone garage.... Wat we merkten was dat de wielen zowel op de grond en van de grond speling hadden (voorwielen) wanneer je met twee handen het wiel beet pakt met je handen op kwart over drie zeg maar en dan om de beurt je handen naar je lichaam trekt . Dus speling in de richting dat de banden normaal gezien sturen. Best wel duidelijke speling. Dus de monteur dacht aan de stuurkogels. We hebben de rubbers hoes los gemaakt van het stuurhuis en de buitenste en binnenste stuurkogels gecontroleerd om te kijken waar de speling vandaan komt. Het lijkt er op dat de binnenste kogels een beetje speling hebben. Hij kon niet met zekerheid zeggen dat dat de oorzaak was maar goed, als we die eerst vervangen kunnen we altijd nog verder zoeken als het geen effect heeft. Zou het ook aan het stuurhuis kunnen liggen? En is daar nog iets af te stellen op speling? En zo ja hoe? De stuurstangen die aan de buitenste stuurkogel vast zit (die kromme stangen zeg maar) die kun je wel gemakkelijk met je hand draaien (ronddraaien om zijn as zeg maar, voor zover de stuurkogel dat toe laat natuurlijk). Is dat normaal of moet dat met de hand niet te doen zijn? Verder zien de motorsteunrubbers er goed uit. geen scheuren te zien zo). De veren van de voorwielen hebben we ook nagekeken, die zijn allebei wel behoorlijk verroest bovenin. Lijken niet gebroken te zijn. De lagers hebben we niet nagekeken voor alsnog. Al met al kunnen we dus al iets gaan vervangen maar volgens de monteur zou dat niet het trillend rijgedrag kunnen veroorzaken. Wat is jullie mening hierover?
Groetjes,
Jac
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: V70 2002 LPG trilt of vibreert stationair en boven 80km/u

 · 
Posted: 28.08.2012 - 21:19  ·  #37
Quote door jaq

update: Heel erg bedankt alvast voor jullie antwoorden, ik heb vandaag de auto onder de loep genomen met een monteur van een gewone garage.... Wat we merkten was dat de wielen zowel op de grond en van de grond speling hadden (voorwielen) wanneer je met twee handen het wiel beet pakt met je handen op kwart over drie zeg maar en dan om de beurt je handen naar je lichaam trekt . Dus speling in de richting dat de banden normaal gezien sturen. Best wel duidelijke speling. Dus de monteur dacht aan de stuurkogels. We hebben de rubbers hoes los gemaakt van het stuurhuis en de buitenste en binnenste stuurkogels gecontroleerd om te kijken waar de speling vandaan komt. Het lijkt er op dat de binnenste kogels een beetje speling hebben. Hij kon niet met zekerheid zeggen dat dat de oorzaak was maar goed, als we die eerst vervangen kunnen we altijd nog verder zoeken als het geen effect heeft. Zou het ook aan het stuurhuis kunnen liggen? En is daar nog iets af te stellen op speling? En zo ja hoe? De stuurstangen die aan de buitenste stuurkogel vast zit (die kromme stangen zeg maar) die kun je wel gemakkelijk met je hand draaien (ronddraaien om zijn as zeg maar, voor zover de stuurkogel dat toe laat natuurlijk). Is dat normaal of moet dat met de hand niet te doen zijn? Verder zien de motorsteunrubbers er goed uit. geen scheuren te zien zo). De veren van de voorwielen hebben we ook nagekeken, die zijn allebei wel behoorlijk verroest bovenin. Lijken niet gebroken te zijn. De lagers hebben we niet nagekeken voor alsnog. Al met al kunnen we dus al iets gaan vervangen maar volgens de monteur zou dat niet het trillend rijgedrag kunnen veroorzaken. Wat is jullie mening hierover?
Groetjes,
Jac


Dus toch de stuurkogels.
Soepel bewegen is ok, maar speling niet.
Dat dit trillen veroorzaakt ligt voor de hand.
Ik hoop voor je dat hiermee de kous voor je af is.
1,5 cm stuiterend stuur, dat hoor niet bij een Volvo.
Laat, als je wilt, even weten hoe dit afloopt.
Veel succes.
pieneman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alkmaar
Berichten: 81
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: V70 2002 LPG trilt of vibreert stationair en boven 80km/u

 · 
Posted: 28.08.2012 - 22:20  ·  #38
Quote door Bigdog


Dus toch de stuurkogels.
Soepel bewegen is ok, maar speling niet.
Dat dit trillen veroorzaakt ligt voor de hand.
Ik hoop voor je dat hiermee de kous voor je af is.
1,5 cm stuiterend stuur, dat hoor niet bij een Volvo.
Laat, als je wilt, even weten hoe dit afloopt.
Veel succes.


ja, daar ben ik ook benieuwd naar. En hoe is het opgelost met je centrale bouten.

Succes!
gentry
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 72
Berichten: 331
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: V70 2002 LPG trilt of vibreert stationair en boven 80km/u

 · 
Posted: 28.08.2012 - 23:08  ·  #39
De rubbers van de draagarmen zijn die naagekeken (voor) ?
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht (Zuid - Holland)
Leeftijd: 39
Homepage: marinetraffic.com/…
Berichten: 3171
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: V70 2002 LPG trilt of vibreert stationair en boven 80km/u

 · 
Posted: 29.08.2012 - 02:29  ·  #40
speling hoort inderdaad niet! ik denk dat die de boosdoener is!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: V70 2002 LPG trilt of vibreert stationair en boven 80km/u

 · 
Posted: 29.08.2012 - 18:36  ·  #41
Quote door pieneman

En hoe is het opgelost met je centrale bouten.


Met locktite is dit prima op te lossen.
De bout aandraaien met 50 Nm.
jaq
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70 2002 LPG trilt of vibreert stationair en boven 80km/u

 · 
Posted: 29.08.2012 - 18:54  ·  #42
Nou, de centrale bouten heb ik nog even niets aan gedaan maar ik heb nu 2 nieuwe van de volvo dealer (2 euro nog wat per stuk). Aankomende dinsdag gaan de nieuwe stuurkogels door de kerk...ehh gaan de nieuwe stuurkogels er in. Dan doe ik meteen de centrale bouten voor de zekerheid. Moet je de aandrijfas zo ver mogelijk tegen het wiel aan duwen voor je de bout vast zet?
Ik hoop dat het dan is opgelost inderdaad. En uiteraard houd ik jullie op de hoogte.

groetjes,

Jac
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: V70 2002 LPG trilt of vibreert stationair en boven 80km/u

 · 
Posted: 29.08.2012 - 21:04  ·  #43
Quote door jaq

Moet je de aandrijfas zo ver mogelijk tegen het wiel aan duwen voor je de bout vast zet?


De rest doet de bout wel.
Overigens, origineel zit hier oo een soort locktite aan, maar dan in droge vorm.
Aanhaalmoment voor deze bout is 50 Nm, aldus Vida.
Succes.
jaq
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70 2002 LPG trilt of vibreert stationair en boven 80km/u

 · 
Posted: 11.09.2012 - 15:07  ·  #44
Hoi hoi allemaal, weer een update... Ik heb beide binnenste stuurkogels vervangen en het stuur trilt niet meer. Maar het trillen in de auto is nog steeds onveranderd. Ik begin zo onderhand radeloos te worden. wat zou de meest logische stap zijn om te controleren of aan te pakken? Ik heb het idee dat de toelages van de veerpoten speling hebben omdat bij bobbeltjes of bochten er een lichte klonk hoorbaar is in de buurt van de veerpoten. Dat is zowel voor als achter. Ook vind ik dat de auto aan de achterkant behoorlijk laag op de grond ligt zeg maar. Ik zie meestal dat andere v70's achter hoger liggen dan aan de voorkant. nou ligt er achterin wel een gastland maar dat moet toch niet uitmaken? Zouden de schokbrekers versleten kunnen zijn? En kan dat dan trillingen veroorzaken? Geotektoniek, Jac
pieneman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alkmaar
Berichten: 81
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: V70 2002 LPG trilt of vibreert stationair en boven 80km/u

 · 
Posted: 11.09.2012 - 15:33  ·  #45
Jaq,
Als je het nog niet gedaan hebt: banden van voor naar achter wisselen (en vice versa). Wellicht kan je dan iig de banden uitsluiten. Als je dan trilling in je stuur voelt zou het altijd nog één van de achterbanden kunnen zijn....... Eenvoudig en snel zelf te doen.

Ik dacht dat mijn schokdempers ook versleten waren, nou bleek dat gelukkig niet zo te zijn. Maar deze zouden volgens een aantal mensen geen trillingen veroorzaken. Daarnaast gaat je auto ook niet lager liggen door versleten schokdempers. Er zijn trouwens veel V70's met nivomat dempers, die zakken niet door en liggen ook wel wat hoger.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0