Banden herik al gewisseld, zelfs andere banden en wielen geprobeerd, geen verandering. Als het de aandrijfas is kan de auto dan ook trillen als je op de snelwegen rijdt en je zet de motor uit? Of moet het trillen wegzijn als je de motor uit zet? En voor het laag liggen kan ik misschien ook hulpveren bij steken?
Groetjes Jac
Aandrijfassen, welke problemen geven, komen vaker voor bij een Volvo.
Zeker niet ondenkbaar dat dit een boosdoener kan zijn.
Homokineten kun je horen tikken bij scherp indraaien.
jaq
Subject:
Re: V70 2002 LPG trilt of vibreert stationair en boven 80km/u
nou, dan zal ik een manier moeten vinden om de aandrijfas te testen. Iemand een idee?
En ik hoor iedere keer als ik achteruit weg rij en dan weer vooruit rij een metaalachtige tik bij de wielen. Maar volgens een kennis (monteur) zou dat kunnen zijn van rubbers van draagarm of zo? Of denken jullie dat het eerder van wiellagers of homokineet is? Ik zal eens horen of ik iets hoor bij scherp indraaien. Laat het nog weten.
groetjes,
Een goede monteur laten voelen. Bij mij zei de onafhankelijke garagist dat het de aandrijfas was, de eerste die bij Volvo keek zei dat het zeker iets anders was, en de hoofdmonteur zei dat het zeer zeker wel de aandrijfas was. Het was dus de aandrijfas.
Is dat tikken niet van de veren die zich "zetten"? Wat smering zou misschien kunnen helpen?
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39897 Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:
Re: V70 2002 LPG trilt of vibreert stationair en boven 80km/u
Dat geeft toch een heel andere tik ?
Maar goed, de homokineet is ook een onderdeel van de aandrijfas.
Overigens, aan de bakkant zit ook nog een homokineet ( heet anders, maar kan er even niet opkomen ).
Ik heb ooit eens begrepen, dat als de auto op de brug staat, met de voorwielen los en je vervolgens deze laat draaien ( door hem in de versnelling te zetten ), je zelfs de afwijking kunt zien.
Bovenstaande zal minimaal zijn, dus wel goed kijken.
Jaq,
Is die tik niet de 'tik' die ik eerder beschreven heb?
Blijft moeilijk hoor, zeker in jouw geval. Vaak zijn het ook weetjes van een type auto die alleen de praktijk mannen weten. Dealer/volvo specialist nog even een diagnose laten stellen. Je gaat ook niet zomaar je complete assen of je binnenste/buitenste homokineet vervangen.
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39897 Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:
Re: V70 2002 LPG trilt of vibreert stationair en boven 80km/u
Helemaal mee eens, gezien de prijzen wil je dit wel laten.
Je zou kunnen denken aan een donorexemplaar, maar de vraag is, wat krijg je hier.
Beter is om te overleggen met een demontagebedrijf, dat als deze het niet blijkt te zijn, je deze kunt retourneren.
jaq
Subject:
Re: V70 2002 LPG trilt of vibreert stationair en boven 80km/u
Ik heb dit " klakken" (mag ik het zo noemen) bij voor en achteruit ook sporadisch. Trillingen al zo lang als ik m'n auto heb.en heb er al heel veel aan gedaan." draagarmen,wiellagers,schokdempers remwerk, stabilisatorstangen.... Laatste actie was schijfremmen aan de voorzijde vervangen en hiermee waren de grootste problemen opgelost... Helaas halverwege de heenweg naar Oostenrijk kwamen er zware trillingen bij remmen boven de 60/70 kmh. In eerste instantie dacht ik aan schijven (die net vervangen waren) maar vrij snel daarna kreeg ik te maken met een gierende versnellingsbak. Iets wat me al eerder was opgevallen toen ik zoals jullie hier ook omschrijven de auto op bokjes liet draaien (hierbij ook trillingen) Stap 1 is nu dus herstellen van de bak. (handbak) dit wordt op dit moment gedaan (revisie) samen met koppeling (330k is best netjes en mogelijk een trillingsbron misschien) Ik hoop eigenlijk dat hiermee alle problemen zijn opgelost.. dus ook dat klakken en trillen... Hoofdverdachte bij mij is/zijn differentieellagers... misschien een heel ander verhaal/ misschien ook niet, ik hou jullie op de hoogte! Misschien ook nog mogelijk dat het aan de rubbers van de antierollbar ligt? een hiervan is behoorljk op, paar mm speling (dan helpen nieuwe reactiestangen ook amper natuurlijk) staat nog op m'n to do "dit had meer haast" maar ze maar eens (pas echt merkbaar als je de reactiestangen los hebt gemaakt)
heb je al gekeken naar de rubber bushings in de draagarmen? Dat is een bekend zwak punt van alle P2 chassis Volvo's en ze kunnen ook remtrillingen veroorzaken.
Rechtuit loop wordt er ook minder stabiel van.
Nieuwe reproductie draagarmen kosten ongeveer €90/st
jaq
Subject:
Re: V70 2002 LPG trilt of vibreert stationair en boven 80km/u
weer een update... ik ben op advies van een garagist naar de SBAT geweest in Belgie, dat is het Belgische keuringsstation voor apk. Daar hebben ze namelijk een speciale test voor het testen van de schokdempers en de ophanging van de auto. De auto wordt dan eerst met de voorwielen en daarna met de achterwielen op platen in de vloer gereden, dan starten via een computer een programma die het complete gamma van trillingen uitvoerd en kijkt wanneer de dempers er op reageren en hoe sterk ze reageren. Zo kunnen ze de waarden zien van de dempers en zien ze dus in in hoeverre de dempers het nog goed doen. De waarde moet minimaal 40 zijn voor een goede werking, die van mij waren rond de 100-110. Dus zijn nog perfect. In Nederland ken ik zo'n systeem niet maar is ideaal als je wilt weten hoe het met je dempers is gesteld! Daarna rijden ze de auto op andere platen in de vloer en die platen gaan heen en weer. Die bewegen alle kanten op en bekijkt de monteur aan de onderkant van de auto hoe het met de ophanging is gesteld. Dus de rubbers, bussen en dergelijke. Tijdens die test kunnen ze goed zien of er speling zit op bepaalde delen.
Was allemaal in orde.
Nou weet ik niet wat rubber bushings zijn die in de draagarmen, maar zijn dat gewoon de rubbers van de draagarmen? En ik zou ook wel willen weten waar de anti-roll bar zit. Kan ik daar ook nog eens naar kijken.
Groetjes,
Jac