V70 2002 LPG trilt of vibreert stationair en boven 80km/u

trilt door hele auto, rijdt oncomfortabel

pieneman
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: V70 2002 LPG trilt of vibreert stationair en boven 80km/u

· 
Posted: 05.11.2012 - 12:00  ·  #76
Jaq,

Er is natuurlijk al wat geschreven in dit topic, waarvan ik zelf ook eea heb aangedragen omdat ik met een vervelend probleem zat dat ook schudden/trillen veroorzaakte. Daar ik op een gegeven moment de banden had uitgesloten ben ik het in de motor gaan zoeken. Na was wegen bewandeld te hebben dacht ik aan de verstuivers, maar dit konden met Vida niet uitgelezen worden (de retouren). Ze zijn dus gemeten met 5 potjes om de diesel retour te meten, en daar kwam eigenlijk weinig opmerkelijks uit. Enkel injector 5 had een iets grotere retour dan de overige vier.
De bevriende monteur gaf aan dat we gaan stoppen met beredeneren en de LMM gaan vervangen. De klachten kunnen daaraan gekoppeld zijn, en niet geschoten is altijd mis. Dus, vanmorgen de LMM vervangen. Ik merkte gelijk dat de auto veel beter aan het gas (diesel) hangt, vooral onderin. Daarnaast heb ik met een rit van drie kwartier alle snelheden tot 120 km/h constant kunnen rijden in verschillende versnellingen zonder dat ik het schudden kon reproduceren. Bijkomend merkte ik dat er bij 100km/h minder verbruik was dan voorheen, nu iets meer dan 3 l/100km waar ik voorheen tegen de 4 l/100km had.

Zeer blij dus dat het opgelost is, en wilde ik hier toch even melden omdat we het altijd zoeken in de draaiende delen (Assen en wielen).
jaq

Subject:

· 
Posted: 13.11.2012 - 13:08  ·  #77
Ik ben weer wat verder.... Als je met 110km per uur onder de auto kijkt naar de aandrijfas dan zie je dat die wat trilt. Moet er even bij vertellen dat de auto dan met de wielen van de grond staat en op de brug... Trillen voel je dan ook in de auto. Kan dat zijn omdat de wielen van de grond af zijn tijdens draaien dat hij dan trilt of moet de auto dan ook niet trillen? Ik neem aan van niet... De aandrijf as, die lange zeg maar, die zie je duidelijk een beetje bewegen tijdens het draaien. Moet die echt perfect stabiel zijn tijdens het rijden, met andere woorden, mag je echt niet zien dat die as wiebelt of mag dat een beetje zijn? Dat zou ik nog graag willen weten. Als het inderdaad de as is die niet goed is, of iets in de differentieel dan zou dat natuurlijk ook het naar rechts trekken bij gas geven kunnen veroorzaken. Wat is jullie mening?

Goetjes,

Jac
pp110
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 16.06.2013 - 22:21  ·  #78
:sick: met 110km/u ONDER de auto kijken???
eeeuhhh, hoe doe je dat??
ik heb ook een trilling, maar bij mij is het pas bij 120km/u, en boven de 150km/u hinderlijk...
lijkt qua geluid of je met twee raampjes tegenover elkaar open rijdt, en trilling.... tja, dacht zelf aan motorsteun, en idd, die was gescheurd ( bovenste ) en in tweede instantie aan een hitteschildje, maar dat is het niet.wiellagers zijn ok.
ga dit epos maar even volgen
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 16.06.2013 - 22:30  ·  #79
Pepe,
Kijk anders ook even naar de motorsteun onder je distributie.
Deze willen nogal eens problemen geven.
Overigens, komen jouw trillingen niet uit je banden ?
pp110
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 16.06.2013 - 22:42  ·  #80
neuh, banden ok, gewoon 205 op standaard staal, wel 3 verschillende btw... Pirelli, Michelin & toyo.. zou dat het zijn??
en onderste motorsteun.... hmmmm, hoeveel heeft een V70 C er?? 4??
en bovenste was een eitje vervangen ( en maar 50,-) onderste ook simpel te doen?
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 17.06.2013 - 18:45  ·  #81
Ik denk dat jij doelt op de tractiesteun onder jouw auto, die gaan ook geregeld kapot.
Vervangen is kinderspel.
Waar ik op doelde is de steun onder de distributieriem.
Om deze te kunnen bekijken moet je je recgter voorwiel verwijderen en vervolgens de 2 kunstofmoeren van de modderkuip loshalen.
Nu kun je het plastic opzij klappen en de steun zien.
testkees

Subject:

aandrijfas

· 
Posted: 25.02.2014 - 19:33  ·  #82
Ik lees niets over het tussen (steun) lager van de rechter aandrijfas, deze kan vastlopen maar ook behoorlijk veel speling vertonen en (niet los te verkrijgen) wel bij Estateservice a.120 €.
Ik heb bij mijn auto de as en lager vervangen, alleen heb ik een iritant slepend geluidje rond de 40 km/u en bij een bocht naar rechts.
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 25.02.2014 - 21:13  ·  #83
Ik lees steeds, dat bij stationair lopen van de motor het probleem zich al openbaart, dus moet het uit de motor komen en niet uit de assen of wielen. Motorsteunen nalopen en zo nodig vernieuwen en eventueel de reactiesteunen bussen vervangen of geheel vernieuwen.
En 3 verschillende bandfabrikanten op 1 auto? Dealertje wat doe je me aan!
TeeFive
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.02.2014 - 23:26  ·  #84
over die lange aandrijfas onder de auto (naar het rechter voorwiel.) natuurlijk moet die stabiel draaien... onbalans in die as moet je wel voelen!
Aan de ene kant gaat die as de bak/het differentieel in, aan de andere kant zit een groot steunlager gemonteerd. Dat lager hoort voor de stabiliteit van die aandrijfas te zorgen. maar dat lager kan ook slijten...
Vervolgens gaat de aandrijfkracht de steekas in met aan beide zijden een homokineet koppeling (ook wel genoemd: Constant velocity (CV)-joint)
Via de steekas komt de aandrijfkracht in het wiellger terecht die de wielflens en het wiel 'meenemen'.

alles draait bij 2500 motertoeren toch echt wel 650-700tpm. elke slijtage van lagering zal trillingen of resonanties veroorzaken.

tip: grijp die aandrijfas eens vast en wrik 'm onder de auto eens omhoog en omlaag, voel je speling? Dan is dat steunlager versleten. Is niet zo moeilijk te vervangen.

om een trilling aan de moter op te sporen moet je eigenlijk iemand hebben die even gas voor je kan geven.
Dan kan je zelf bij draaiende moter en geopende moterkap luisteren terwijl de assistent langzaam het toerental opvoert.
Punten die speciale aandacht vragen:
- poelies en spanrollen van de multiriem en de disributieriem (rotte lagers kunnen trillingen veroorzaken)
- hitteschildjes boven het uitlaatspruitstuk. ( een gescheurd schildje of een doorgerot boutje kan dat schildje laten trillen bij specifieke toerentallen.
RoyvW
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.02.2014 - 11:03  ·  #85
Is het een handschakel, 5-traps automaat of geartronic?

Ik weet namelijk dat de 5-traps automaat trillingen kan veroorzaken wanneer de motor bij lage toeren moet trekken. Dat is bijvoorbeeld wanneer je bij 100km/h wilt acceleren naar 120km/h zonder dat de automaat terugschakeld.

Selected quotes for multi-quoting:   0